המגזין

8 טיפים שיהפכו אתכם למנהלי מוצר בלתי נשכחים

איך תהפכו למנהלי מוצר בלתי נשכחים, שניהלו פיתוח של מוצר שחולל שינוי, הניב הכנסה משמעותית לארגון או הגו רעיון מבריק למוצר ששינה את חווית המשתמש מקצה לקצה? אספנו עבורכם טיפים ממנהלי מוצר בכירים, לאחר פתיחת המחזור הראשון של קורס מנהלי מוצר ביחידה ללימודי המשך של הטכניון.

14/11/2017

מה הגיל הדיגיטלי של המוצר שלך? סטיב ג'ובס, ממציא האייפון, מנהל מוצר בלתי נשכח. צילום: Matthew Yohe, ויקיפדיה

איך תהפכו למנהלי מוצר בלתי נשכחים, כאלה שניהלו פיתוח של מוצר שחולל שינוי או הניב הכנסה משמעותית לארגון או כאלה שהגו רעיון מבריק למוצר ששינה את חווית המשתמש מקצה לקצה? הייחוד בתפקיד מנהל המוצר הוא שמדובר במקצוע שנמצא כל הזמן בתנועה ומסלולי הקריירה המובילים אליו הולכים ומתרבים, מה שמביא למנהלי מוצר המגיעים מרקעים שונים ומגוונים. וזה דווקא דבר טוב, שכן לצד העובדה שבשנים האחרונות מנהל מוצר נחשב לאחד המקצועות המבוקשים בתחום ההייטק, הוא מזמן כבר פרץ את גבולות הענף ואומץ על ידי ארגונים מסקטורים שונים במשק שמבינים את הצורך בפעילות של פיתוח מוצר ובחשיבות של בעלי תפקיד איכותיים לניהולו. הנה 8 טיפים שאספנו עבורכם מנסיונם של מנהלי מוצר בכירים שהשאירו חותם בארגון בו פעלו.

1. השילוש הקדוש של השאלות
מה, למה ומתי הן שלושת השאלות המנחות בתהליכי פיתוח מוצר עבור קבוצה של אנשים; אם אלה לקוחות ואם עבור הארגון. מנהל מוצר בלתי נשכח ישאל את הצוותים שלו את השאלות האלו לאורך כל תהליך הפיתוח, כשהשאלה הראשונה והמנחה היא "למה שמישהו ירצה להשתמש במוצר שלנו". בעולם הסטארט אפים פיתוחי מוצר מבריקים החלו לא פעם דווקא מהצרכים של היזמים או הצוות עצמו, כלומר מבעיות שעלו בארגון והתשובה לשאלה הייתה ברורה לכל אורך ניהול המוצר. הפכו את השאלה הזאת למנטרה ניהולית.

2. קשרים משמעותיים 
בדרך כלל, למנהלי מוצר בארגונים אין מהנדסים, מעצבים ואנשי מכירות שכפופים ישירות להם. לכן, במידה מסוימת הם עובדים בדרך של שיתופי פעולה, יש להם כמובן השפעה רבה לכל אורך הדרך אך ללא צורך בהכרח בסמכות היררכית. לפיכך, מנהלי מוצר נדרשים לעבוד עם מחלקות ובעלי תפקידים שונים בתוך הארגון כדי להשיג את המטרות שלהם. אם את רוצה להיות מנהלת מוצר בלתי נשכחת עלייך לזכור שהמוצר שלך הוא אחד מתוך פרויקטים רבים בחברה שמתחרים על משאבים. כדי להשיג את תשומת לב הראויה למוצר שאת מנהלת עלייך לשמור על יחסים טובים ופורים בתוך הארגון ובמחלקות השונות.

3.אסטרטגיה שמתחילה בסיפור טוב
מנהלי מוצר בלתי נשכחים הם מספרי סיפורים טובים. לפני שמפתחים אסטרטגיה מסודרת למוצר כדאי קודם כל להבין מה הסיפור שלו ולשם כך צריך לפענח מה הערך המרכזי שהוא מציע. כיצד תדעו אם אתם יודעים לספר את הסיפור של המוצר שלכם? בפעם הבאה שתכנסו למעלית וישאלו אתכם על מה אתם עובדים, כדאי שתענו מהר ובקלות. הסתבכתם? כנראה שאתם צריכים לכתוב סיפור חדש. הכרות טובה עם תכונות המוצר, ערכי הליבה שלו והתכונות יעזרו לכם לגבש את הסיפור ויגבירו את האמון של הארגון בפיתוח המוצר. הדבר נכון גם למוצר שהולך ומתפתח בתוך הארגון ולא רק לרעיון שנמצא בשלבי פיתוח ראשוניים. סיימתם לפתח את המוצר? נפלא, עכשיו ספרו עליו לכל מי שאתם יכולים.

כיצד תדעו אם אתם יודעים לספר את הסיפור של המוצר שלכם? בפעם הבאה שתכנסו למעלית וישאלו אתכם על מה אתם עובדים, כדאי שתענו מהר ובקלות. הסתבכתם? כנראה שאתם צריכים לכתוב סיפור חדש

4. דעו את השוק ואת המתחרים 
הכרות טובה עם המתחרים היא ברורה מאליה בתחום ניהול מוצר אבל היא חשובה מכמה סיבות. שכן, הכרות עם פעילות המתחרים מסייעת גם להחלץ מדעות קדומות וחשיבה סגורה. מנהל מוצר בלתי נשכח יכול להבין טוב יותר את קהל הלקוחות של המוצר שלו ולהימנע מסטראוטיפים כמו גיל או מיקום גאוגרפי דרך הכרות עם מוצרים מתחרים. אפשר גם לייצר תיעוד של פעולות המתחרים של המוצר בשוק, בצורה שתיתן נקודת מבט היסטורית על שלבי פיתוח המוצר ויעזור לפיתוחו העתידי ולמיקומו בשוק.

5. קבוצת תמיכה
אין דרך טובה יותר ללמוד מה הלקוחות שלכם רוצים או צריכים מאשר להתמודד עם הבעיות שלהם. אם את מנהלת מוצר בלתי נשכחת את כנראה מקפידה על פגישה חודשית עם אנשי שירות הלקוחות והמכירות. הקפידי על האזנה לשיחות במוקדי שירות לקוחות שמספקים מידע מעמיק על האופן שבו המוצרים והשירותים נצרכים בעולם האמיתי. אפשר גם לכנס את צוותי התמיכה באופן קבוע ולבקש מהם להציף בעיות בהן נתקלו הלקוחות ומצד שני באילו בעיות הם לא נתקלו, מה שיכול להאיר דווקא על היתרונות המובהקים של המוצר.

6. ניסיון אישי
השתמשו במוצר שלכם. זה נשמע מובן מאליו, אך מסתבר שמנהלי מוצר רבים כלל לא משתמשים במוצרים אותם הם מפתחים. הקדישו זמן, הכירו את המוצר היטב, בכל הפלטפורמות האפשריות, על כל המרכיבים ועם כל האפשרויות. אם אתם מתבלבלים, הכניסו את עצמכם לנעלי הלקוח. נסיון אישי מהסוג הזה יעניק למנהל מוצר עומק שאין לו תחליף, גם לא בקריאה של אלפי משובים של לקוחות, וזה בהחלט יכול להפוך אתכם למנהלי מוצר בלתי נשכחים.

השתמשו במוצר שלכם. זה נשמע מובן מאליו, אך מסתבר שמנהלי מוצר רבים כלל לא משתמשים במוצרים אותם הם מפתחים. הקדישו זמן, הכירו את המוצר היטב, בכל הפלטפורמות האפשריות. אם אתם מתבלבלים, הכניסו את עצמכם לנעלי הלקוח

7. ניתוח מדדים בלתי פוסק
רוב הארגונים יספקו, בדרך כלל, סדרה של אינדיקטורים למנהלי המוצרים על השימוש במוצר שהם מנהלים. לצד אלו, על מנהל המוצר הבלתי נשכח גם לייצר בעצמו ערכת מדדים לביצוע, מגוונים ככל הניתן ובכל האמצעים הקיימים. ניתוח נתונים שוטף יכול לספר סיפור חשוב על המוצר שלכם ולהוות מקור מידע בלתי נדלה על תגובות הלקוחות או המשתמשים.

8. מה הגיל הדיגיטלי של המוצר שלך?
מנהלי המוצר פועלים כיום בתקופה מעניינת למדי שבה מוצרים פיזיים הופכים לדיגטליים, וגם הכלים הדיגיטליים משתנים במהירות מסחררת. את מנהלת מוצר בלתי נשכחת? זהי היכן המוצר שלך נמצא מבחינת מחזור החיים הדיגיטלי שלו. טכנולוגיות מתפתחות כמו מציאות רבודה, האינטרנט של דברים, אינטליגנציה מלאכותית, למידה של מכונות, בוטים ועוד יוצרים גם הזדמנויות מלהיבות וחדשות למוצרים קיימים ויכולים לבשר על עידן חדש עבורם.

קורס ניהול מוצר Product Management בטכניון מספק ידע וכלים לניהול מוצר עבור מנהלי מוצר ברמות תפקיד שונות כולל סמנכ"ל מוצרים או סמנכ"ל ניהול מוצר. הקורס הינו המקיף ביותר בתחום ומאפשר ליווי פרטני ואישי של הסטודנט. התכנית שמה דגש על פרקטיות ובמהלכה ישלימו הסטודנטים סימולציה המדמה תהליך עבודה שלם של מנהל מוצר. הקורסים הבאים יתקיימו בקמפוס חיפה ובקמפוס שרונה. לפרטים נוספים הקליקו

 

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 25/05/2017
    המרצים של הרווארד מלמדים אתכם איך לנהל מו"מ

    לאור הביקוש הרב, הטכניון פותח מחזור נוסף של סדנת המו"מ של הרווארד במרץ 2018, במשך שלושה ימים ילמדו מנהלים בכירים, מהנדסים ומקבלי החלטות כיצד להגדיל את 'העוגה' שעומדת לרשותם

  • 15/10/2015
    מהפכת השיווק הדיגיטלי

    מה שהחל בבאנרים באתרי אינטרנט הפך לשוק יצירתי חסר גבולות שנוגס במשרדי הפרסום המסורתיים. השנה יפתח קורס ללימודי עקרונות השיווק הדיגיטלי בטכניון – היחידה ללימודי המשך ולא תאמינו כמה אפשרויות יש לתחום הזה להציע לכם

  • 15/01/2015
    מה שרצית לדעת על ניהול פרויקטים

    מה תפקידו של מנהל פרויקטים? מה הם הכישורים הנדרשים ואילו אתגרים עומדים בפני מנהלי פרויקטים בשטח? פנינו לשי שרגל, המנהל האקדמי של קורס מנהלי פרויקטים והכנה למבחן PMP כדי לקבל תשובות לכל השאלות

  • 14/07/2016
    ליגת העל של המשא ומתן

    שחקן הכדורגל ערן זהבי הצטרף לאחרונה לליגה בסין וחתם על חוזה של סכומים דמיוניים. מה אפשר ללמוד מעקרונות המשא ומתן מתחום הספורט, מה מאפיין משא ומתן שמתבסס על ביצועים מוכחים ואיך ניתן להשליך ממנו על תחום הארגונים? מולי דינר, מרצה בסדנת משא ומתן בשיתוף הרווארד, מציג שישה עקרונות למיקוח שכדאי לדעת לפני שנכנסים למו"מ

  • 15/12/2015
    ארגז כלים דיגיטלי

    דובי ספקטור, מרצה בקורס שיווק דיגיטלי ומשנה למנכ"ל חברת הדיגיטל המובילה מדיהקום אינטראקשן מקבוצת אדלר חומסקי, מגלה לקוראי המגזין מספר כלים מקצועיים לשיווק אפקטיבי ומסעיר

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button