המגזין

מה שרצית לדעת על ניהול פרויקטים

מה תפקידו של מנהל פרויקטים? מה הם הכישורים הנדרשים ואילו אתגרים עומדים בפני מנהלי פרויקטים בשטח? פנינו לשי שרגל, המנהל האקדמי של קורס מנהלי פרויקטים והכנה למבחן PMP כדי לקבל תשובות לכל השאלות

15/01/2015

שי-שרגל

שי שרגל

שי, כיצד היית מגדיר את תפקידו של מנהל הפרויקטים?
במציאות העסקית החדשה שנוצרה, למנהל הפרויקט השפעה דרמטית על התוצאות העסקיות של החברה ועל "השורה התחתונה". לאור זאת, התפיסה הרווחת הינה שמנהל הפרויקט הינו "מנכ"ל החברה לצורך הפרויקט". דבר זה מחייב לעיתים שינוי בתפיסה ובתרבות הארגונית מחד גיסא, והימצאותם של כישורים בינאישיים ברמה מאד גבוהה אצל מנהלי הפרויקטים מאידך גיסא. בין הכישורים הבינאישיים ניתן למנות: מנהיגות, הנעת עובדים, יכולת לניהול משא ומתן, יכולות תקשורתיות מפותחות ויכולות להניע עובדים ללא סמכות פורמאלית. בנוסף, נדרשות יכולות תכנן, יכולות לעבוד בסביבה דינאמית ורווית שינויים, לקבל החלטות, להתגבר על חסמים ארגוניים ולפתח יחסים ארוכי טווח עם מגוון בעלי העניין וביניהם הלקוחות הפנימיים והחיצוניים של הארגון.

מה נדרש ממי שרוצה להיות מנהל פרויקטים? האם יש תכונות מיוחדות? זיקה או כישורים מסוימים?
זהו בדיוק המפתח להצלחתו של הפרויקט: "אישיותו של מנהל הפרויקט". נספח X3 בתקן האמריקאי לניהול פרויקטים, מגדיר "מפרט" של תכונות בינאישיות, ביניהן: Leadership, Team building, Motivation, Communication, Influencing, Decision making, Political and cultural , awareness, Negotiation, Trust building, Conflict management, Coaching.

בעולם של אי ודאות טכנולוגית, מה האתגרים העומדים בפני מנהלי פרויקטים?
אי הודאות הטכנולוגיות, מקשה על יכולות התכנון. מנהלי פרויקטים טכנולוגיים, שבויים לעיתים בקונספציה השגויה, שהתכנון פוגם ביצירתיות. התפיסה שלנו היא הפוכה: התכנון משפר את היצירתיות, מאחר שהוא מקל על מנהלי הפרויקטים ממקד אותם ומפנה את זמנם לעסוק בקידום הפרויקט ולא "לפתח" שיטות ניהול, תהליכים וגלופות בכל פעם מחדש.

כיצד בקורס של היחידה ללימודי חוץ בטכניון מכינים את הסטודנטים לקראת האתגרים בשטח?
הקורס המתקדם של היחידה ללימודי המשך של הטכניון, מקנה למשתתפים כלים מעשיים להצלחה בניהול הפרויקטים שמבוצעים על-ידם. בנוסף, מציג הקורס את המתודולוגיה המובילה בעולם בתחום ניהול הפרויקטים ומסייע למשתתפים להיערך לבחינות ההסמכה ל-PMP. הסמכת ה-PMP הפכה בשנים האחרונות לאחת מעשר ההסמכות המקצועיות המבוקשות בעולם והיא מאפיינת את מנהלי הפרויקטים המקצועיים בארגונים המובילים. בקורס מוצגת המתודולוגיה, מוצגים אירועים שונים מחיי הפרויקט ומוצג הניסיון המעשי העשיר במיוחד של המרצים.

"הקורס המתקדם של היחידה ללימודי המשך של הטכניון מקנה למשתתפים כלים מעשיים להצלחה בניהול הפרויקטים שמבוצעים על-ידם. בנוסף, מציג הקורס את המתודולוגיה המובילה בעולם בתחום ניהול הפרויקטים ומסייע למשתתפים להיערך לבחינות ההסמכה ל-PMP"

כיצד מסתגלים מנהלי פרויקטים לשינוי במתודולוגיות עבודה בתוך ארגונים?
מנהלים בכלל ומנהלי פרויקטים בפרט, אינם שמחים לבצע שינויים. תהליך החדרת המתודולוגיה לניהול פרויקטים בארגון והשימוש בה, מחייב שימוש בעקרונות מתחומי "ניהול השינוי" על-מנת לוודא הצלחה. חלק מהעקרונות שנלמדים בקורס, מסייעים במיוחד בתחומים אלו של ניהול ושל הטמעת השינוי. אין ספק, שזהו חלק לא מבוטל, מעבודתם של מנהלי הפרויקטים. עליו להיות אינטגראטור (מתכלל), מנהיג, מקבל החלטות גם כאשר אין לו את כל המידע הנדרש, אומן בתחום התקשורת הבינאישית וכמובן, הגורם שמייצר אקלים תומך בפרויקטים.

 

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 27/05/2015
    יש גם דרך אחרת

    בימים אלו, כשסביב נושא הזיהום הסביבתי במפרץ חיפה מתחוללת סערה תקשורתית ואזרחית, יש לנו כאן בישראל, דוגמה הפוכה: הפארק האקו-תעשייתי בנאות חובב. שנמצא בעיצומה של הפיכתו ממפגע אקולוגי למודל חדש לתעשייה בת קיימא בישראל.

  • 01/09/2017
    להפוך פרויקט כושל לתוכנית מוצלחת

    פרויקט כושל גדול דומה למשאית ענקית התקועה בצד הכביש המהיר. איך מחלצים אותו בדרך להצלחה? שי שרגל, המנהל האקדמי של תוכניות ניהול הפרויקטים PMP במאמר מאיר עיניים

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button