המגזין

להרחיב את הידע

אנשי המקצוע הפועלים בתחום ההנדסה העירונית, נדרשים לידע עצום במגוון תחומים שונים. הטכניון הרים את הכפפה ופתח מסלול חדש לתואר שני MUE בהנדסה עירונית. פרופ' ירח דויטשר, ראש המסלול, מסביר על ייחודה של התוכנית

15/03/2014

 

פרופסור ירח דויטשר

פרופסור ירח דויטשר

פרופ' דויטשר, מה היא הנדסה עירונית?
הנדסה עירונית היא מגוון התחומים הרלוונטיים לאנשים העוסקים במגזר המוניציפלי, למשל מהנדסי ערים, אנשים העובדים במחלקות מהנדסי העיר או בוועדות התכנון ברמות השונות, או אנשים העובדים במגזר הפרטי מול המגזר המוניציפלי.

על המהנדסים העירוניים (מהנדס או אדריכל מורשה) חלה חובה לדעת איך להתייחס לסוגיות שונות ומגוונות, דוגמת הסוגיות המשפטיות במקרקעין, דיני תכנון ובניה, דיני רשויות מקומיות, איך עוסקים בתכנון אופטימלי, תשתיות ירוקות ואדריכלות ירוקה, חיזוק מבנים, עקרונות תברואה של מים ושפכים, כל נושא תזכירי השפעה על הסביבה המוגשים בשלב התכנון, להתחשב בתכנון חברתי (השפעת התכנון על החברה) ועוד ועוד.

לפי החוק במדינת ישראל מי שמוסמך לטפל בתחומי ההנדסה העירונית הם רק מהנדסים ואדריכלים מורשים (הרישוי ניתן רק לאחר שלוש שנים של עבודה מקצועית ועמידה בתנאי רשם המהנדסים והאדריכלים).

ככל שלמהנדס העיר יש תמונה רחבה יותר, הוא יכול לנצל טוב יותר את הזכויות במקרקעין, לתכנן נכון את העירוב בין דירות יוקרה לדיור בר השגה, להימנע משכונות שכעבור מספר שנים הופכות לחלשות יותר, עליו להכיר את נושא התכנון החברתי לעומק, ועוד

מה הסוגיות הקשות ביותר שמהנדסי עיר מתמודדים אתם?
בעיקר המגוון הרחב של בעיות שדורשות את אחריותו וטיפולו תוך ההתייחסות המקצועית לפרמטרים השונים שצריך להתמודד אתם. מהנדס העיר אמור להיות "כל בו" של המון ידע כדי להיות מסוגל לנהל בצורה אפקטיבית את כל מה שכפוף לו. זו מן מערכת שיש בה המון שחקנים, יש את הרשות עצמה שיש בה את נבחרי הציבור, את המחלקות המקצועיות עם העובדים, יש את מוסדות התכנון הסטטוטוריים, משרדי ממשלה, יזמים, עמותות וארגונים מקומיים שהמהנדס עומד מולם – ומול כל אלו צריך לכוון נכון ולנהל נכון את הפעילות העירונית.

למשל, ברעננה מקימים כיום שכונה חדשה וגדולה, יש צורך לטפל בה בכל המשמעויות, תכנון, זכויות, תשתיות, השפעות סביבתיות ועוד, כלומר – מהנדס העיר צריך להיות היום בעל ידע רחב בהרבה ממה שניתן לו בתואר הראשון.

shutterstock_60966694

מהנדס העיר צריך להיות היום בעל ידע רחב בהרבה ממה שניתן לו בתואר הראשון

מדוע אם כן, נדרשים מהנדסים ואדריכלים ללימודי הנדסה עירונית?
תחומי ההנדסה העירונית מכסים גם הנושאים הנלמדים במסגרת הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית וגם את הנושאים הנלמדים במסגרת הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים. מה שקורה הוא שלמהנדסים יש רקע עשיר מאוד בתחומי ההנדסה ורקע חלש בתחומי התכנון ולהפך: לאדריכלים יש רקע עשיר בתחומי התכנון ורקע מצומצם בתחומי ההנדסה. מהנדסים התעמקו בהנדסה ואדריכלים התעמקו בתכנון. כך נוצר "חור" בידע של שתי הקבוצות ועד היום, אנשים העובדים במגזר הציבורי ורצו להמשיך להשתלם ולהתקדם היו בדרך כלל מוגבלים – מהנדסים פנו ללימודי תואר שני בהנדסה אזרחית ואדריכלים פנו ללימודי תואר שני באדריכלות או תכנון ערים, אך עדיין לא נפתרה הבעיה המהותית של מחסור בידע בחצי האחר של תחומי העיסוק שלהם.

התכנית מקנה ידע רחב בכל מגוון הנושאים הללו, הוספנו הן לאדריכלים והן למהנדסים רקעים שאין להם במקור ואשר לא נלמדו לתואר ראשון, למשל היבטים משפטיים חשובים, נושאים של תחבורה ותשתיות עירונית, היבטים סביבתיים, נושא של מערכות מים, היבטים של מיפוי ו"קדסטר" (ההיבט המיפויי של רישום המקרקעין), כלים של ניהול וכלכלה, היבטים של תכנון ערים, ידע בנושא של יציבות מבנים (נושא פופולרי מאוד לאור הדיונים על חיזוק מבנים במסגרת תמ"א 38 ורעידות אדמה) ועוד ועוד.

מחלקות מהנדס העיר קיימות מאז ומתמיד, אבל הצורך עלה מהתחום, גילינו שלעובדים שם יש מחסור בידע. אנשים שיש להם ידע מעמיק בתחום אחד ומחסור בתחום אחר, ביקשו להעמיק, להרחיב ולגוון את הידע שיש להם ולא להישאר בצד אחד בלבד של המקצוע.

מה מציע הטכניון בתכנית התואר החדשה?
מה שאנחנו מציעים במסגרת התכנית החדשה הוא לגשר על הפער שתיארתי קודם והרכבנו תכנית שמכסה את מרבית תחומי העיסוק הרלוונטיים למי שעובד בשוק המוניציפלי או מולו.

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 27/05/2015
    יש גם דרך אחרת

    בימים אלו, כשסביב נושא הזיהום הסביבתי במפרץ חיפה מתחוללת סערה תקשורתית ואזרחית, יש לנו כאן בישראל, דוגמה הפוכה: הפארק האקו-תעשייתי בנאות חובב. שנמצא בעיצומה של הפיכתו ממפגע אקולוגי למודל חדש לתעשייה בת קיימא בישראל.

  • 01/09/2017
    להפוך פרויקט כושל לתוכנית מוצלחת

    פרויקט כושל גדול דומה למשאית ענקית התקועה בצד הכביש המהיר. איך מחלצים אותו בדרך להצלחה? שי שרגל, המנהל האקדמי של תוכניות ניהול הפרויקטים PMP במאמר מאיר עיניים

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button