גישה פדגוגית
חשיבה עיצובית הינה חשיבה רב-תחומית 'פורצת דרך', המתפתחת וקורית תוך כדי עבודה ולמידה מתוך התנסות. האתגר המרכזי בעבודת המעצב הוא לפעול בדרך מקצועית ויצירתית בעזרת כלים מגוונים והיכולת לשלב בין הנושאים והשאלות השונות, העולות לאורך כל תהליך התכנון והביצוע, במנעד רחב של רמות הפשטה וקני מידה.
תכנית לימודי עיצוב הפנים של הטכניון הינה תכנית מוכוונת פרקטיקה והתנסות אישית. היא כוללת את היכולת לתת מענה מקצועי ורב-רובדי לדרישות הלקוח, הפרוגרמה, האתר בתוך הקשרים טכנולוגיים וכלגליים לאורך כל שלבי תהליך התכנון והביצוע.
הלימודים מבוססים על שילוב הדוק בין תכני הידע העיוני והמעשי הנרכשים בקורסים השונים, אשר מיושמים באופן סימולטני בעבודה מעשית במסגרת עבודת הסטודיו. קורסי הסטודיו מהווים את ליבת תכנית הלימודים בהם תרכוש מיומנות מעשית במשימות עיצוב חללים למגורים ומסחר בפרויקטים מציאותיים. העבודה בסטודיו מלווה בהנחיה אישית וקבוצתית של מעצבים /אדריכלים מנוסים. היא מאמנת את הסטודנטים התבוננות וניתוח, חשיבה עיצובית רעיונית, מקוריות, יכולת יישום של כלים עיצובים, ופיתוח טכני של הפרויקט.
במשך העבודה בסטודיו תתאמן בהפקת התוצרים הרלוונטיים לכל אחד משלבי התכנון והצגה ויזואלית ומילולית של התוצרים למזמינים ובעבודה מול יועצים וקבלנים. אימון זה חוזר על עצמו לאורך תקופת ההכשרה שוב ושוב, במשימות עיצוב מגוונות, בכל פעם ברמת מורכבות גבוהה מקודמתה. בכל סבב יושם הדגש מיוחד על שלב אחר מתוך כלל שלבי תהליך עבודת התכנון : שלב תכנון ראשוני, שלב תכנון מפורט, שלב תכניות מכרז ושלב הביצוע.
בנוסף, נתעמק בכל סמסטר במושג עיצובי מרכזי וביישומן של מתודולוגיות עיצוביות שונות. העבודה בסטודיו תהיה בהרכבים התואמות את כל אחד משלבי תהליך התכנון בפרקטיקה. במהלך הלימודים יערכו בכל סמסטר סיורים לימודיים, לפרויקטים נבחרים, משרדי מעצבים, ספקים, אולמות תצוגה ומפעלים.
מבנה התכנית
כל סמסטר מחולק לשני חלקים – במסטרים – ובכל אחד מהם תרגיל סטודיו בעיצוב חלל. באופן זה ניתנת אפשרות להטמעת התובנות והניסיון הנרכש מחלקו הראשון של סמסטר אל חלקו השני, תוך כדי העמקת הידע ומיומנות בעבודה על אותו שלב תכנוני.תכנית הלימודים של הבמסטר הינה אינטגרלית: היא כוללת עבודת סטודיו לצד קורסים עיוניים התומכים במשימת העיצוב של אותו הסטודיו. תוצרי הלמידה של הקורסים העיוניים יתמכו את עבודת התכנון בסטודיו לצורך תרגול החומר וקידום עבודת התכנון בסטודיו בצורה אפקטיבית והקלה בעומס הלימודים.
הלימודים הינם בחלקם בשיטת 'הכיתה ההפוכה – 'בה הסטודנטים לומדים את החומר בבית ומתרגלים אותו בכיתה.
המקצועות התומכים
המקצעות התומכים מרחיבים ומעמקים את הידע התאורטי של הסטודנטים בהיבטים השונים הקשורים לעולם עיצוב הפנים. הם נלמדים לאורך כל תקופת ההכשרה ומיושמים בעבודה המעשית בסטודיו.
הם כוללים חמש חטיבות ידע:
- כלים
חטיבת הכלים כוללת את כלי העבודה והייצוג בשדה עיצוב הפנים. ככלי העבודה מרכזי להכשרת הבוגרים משמשת תכנת ה BIM -(Building Information Mondeling) רוויט, שהינה התוכנה המובילה כיום בעולם הבניה ועיצוב הפנים. התוכנה מלווה באופן מיטבי את תהליך התכנון ,מידול והפקת תוצרים לאורך כל שלבי העבודה. לימוד התוכנה נפרס לאורך כל תכנית הלימודים תוך כדי אימון בישומה בתרגילי הסטודיו השונים.
בנוסף ילמדו ויתנסו הסטודנטים בעבודה עם כלים ידניים ודיגיטליים נוספים כגון: פוטושופ, Twinmotion ובאפליקציות דיגיטליות לניהול פרויקטים ומשרד.
- עיצוב
חטיבה זאת כוללת רכישת מסד במושגי יסוד של עבודת העיצוב בכלל ועיצוב פנים בפרט. היכרות והבנה עם נושאים כגון: קומפוזיציה, צבע, עיצוב אובייקטים והצבתם בחלל. כמו כן תלמד לפתח ולהשתמש בכלי הבעה אישיים בחשיבה רעיונית, עבודה בעזרת סקיצות, דיאגרמות, רישום ושרטוט והדרכים לארגן ולעצב את מסמכי העבודה, ייצוג ופרזנטציה.
- טכנולוגיה
חטיבה זאת עוסקת בהיבטים הטכנולוגיים של עבודת עיצוב הפנים. היא כוללת הקניית ידע בנושאים הקשורים בבניה כגון: חומרי בניה וגמר, תכונותיהם, אופן עיבודם ויישומם בחלל. היכרות עם מערכות כגון: מים, חשמל, תאורה, מיזוג ואקלים ודרך שילובן של מערכות אלו תוך התכנון. חטיבה זאת כוללת גם ידע בעיצוב ופיתוח פריטי ריהוט וכן היכרות והבנה בשלב תהליך ביצוע עבודות הבניה באתר והפיקוח עליו.
- היסטוריה ותאוריה
לימוד ההיסטוריה והתאוריה של שדה עיצוב הפנים ואדריכלות, היכרות עם זרמים וסגנונות בעבר ובהווה, מקורות השראה וטרנדים.
- ניהול ושיווק
היכרות והבנה באופן תכנון זמנים, ניהול הפרויקט, עבודה מול מזמין, כולל בניית הצעת מחיר, חוזים וניהול שוטף של הפרויקט והמשרד. עבודה מול ספקים כלי שיווק ופרסום.
מבנה התכנית
|
|
|
|
|
|
סמסטר א – תכנון ראשוני |
|
|
במסטר א1 |
קפיצה למים |
|
|
|
סטודיו |
מגורים |
|
|
|
|
כלים |
אוטוקאד |
עיצוב |
הבעה חזותית |
|
|
|
|
|
|
|
|
במסטר א2 |
תכנון ראשוני |
|
|
|
סטודיו |
דירת מגורים |
|
|
|
כלים |
רוויט 1 |
|
|
|
|
טכנולוגיה |
מערכות |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
סיור |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
סמסטר ב – תכנון מפורט |
|
|
במסטר ב1 |
טכנולוגיה וחומרים כמחולל תכנוני |
סטודיו |
משרדים |
|
|
|
כלים |
רוויט 2 |
|
|
|
|
טכנולוגיה |
חומרים |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
במסטר ב2 |
פיתוח טכנולוגי |
|
|
סטודיו |
חללים מסחריים |
|
|
כלים |
פוטושופ אלוסטרייטור |
|
עיצוב |
יסודות העיצוב |
|
|
|
|
|
|
|
|
סיור |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
סמסטר ג – שלב המכרז |
|
|
במסטר ג1 |
עבודה מתוך אומדן |
|
|
סטודיו |
חינוך / פנאי |
|
|
|
כלים |
רוויט 3 |
|
|
|
|
טכנולוגיה |
נגרות פרזול וריהוט |
|
|
|
|
|
|
|
|
במסטר ג2 |
מכרז ועלויות |
|
|
|
סטודיו |
הסעדה |
|
|
|
|
כלים |
רוויט 4 |
|
|
|
|
תאוריה והיסטוריה, טרנדים וסטיילינג |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
סיור |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
סמסטר ד – שלב תכניות עבודה וביצוע |
|
במסטר ד1 |
פרויקט גמר – חלק 1 |
|
סטודיו |
מגורים מורכב |
|
|
כלים |
רוויט 5 + הדמיות |
|
|
|
|
טכנולוגיה |
עבודות באתר, פרטים |
|
|
|
|
|
|
|
במסטר ד2 |
פרויקט גמר – חלק 2 |
|
סטודיו |
הום סטיילינג והפקת סט מסמכים |
כלים |
תכנות ניהול פרויקט, איסטגרמם לינקדין |
|
נהול עסקי |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
סיור |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|