המגזין

הדרך לאחת מהמשרות המסקרנות ביותר בתעשייה – מתחילה בתיכון

מה מעסיק כיום את פייסבוק, אמזון וגוגל? התחום המהפכני שכבר מככב בכל רשימות "המשרות החמות", נחשף כעת גם בפני תלמידי תיכון בתוכנית קיץ ייחודית מבית הטכניון בקמפוסים ת"א וחיפה

30/06/2021

תארו לעצמכם שאתם נכנסים אל חדר שעמוס במגוון פריטים. אם בעבר הייתם נדרשים רק להבין איך לאחסן אותם כדי "לעשות סדר", כיום המטרה שלכם היא לבחון כל פריט, לשאוב ממנו מידע ולהיעזר בו כדי להסיק מסקנות. כשכמות הפריטים קטנה יחסית, מדובר במשימה מאתגרת אך אפשרית. אבל מה קורה במצב שבו כמות המידע נראית כמעט אינסופית, כמו למשל במנועי החיפוש של גוגל או באתר של אמזון? במקרים כאלה, נכנס עולם ה-Data Science.

לינקדאין כבר הציבה את ה- Data Science ברשימה הנחשקת של "המשרות המבוקשות ביותר ל-2021", ובעידן של היום אין ספק שלא מדובר בהפתעה. הצורך של חברות ענק להתמודד עם הביג דאטה, כמויות מידע עצומות בהיקף שטרם נראה כמותו, הפנה בשלב הראשון את מרב המשאבים לאחסון מלא ומדויק שלו. אחרי שהשלב הזה הוכתר בהצלחה, התפנו החברות אל החלק המעניין באמת – ניתוח המידע הרב שצברו, לצורך מציאת פתרונות מתקדמים ומסקרנים לאתגרים חדשים.

חיזוי תוצאות, ייעול תהליכים ושיפור האנושות

במציאות שבה שליטה במידע פותחת כל כך הרבה דלתות, התחום של Data Science עיצב ושינה לחלוטין את הדרך שבה גוגל, פייסבוק, אמזון או אפל פועלות. בעולם העסקי שבו החברות הללו מתקיימות, מדעני המידע תורמים בניתוח מידע קיים כדי להכיר טוב יותר את הלקוחות, לדעת אילו מוצרים רלוונטיים עבורם ולסייע בסגירת עסקה.

במקרה של גוגל למשל, Data Science תורם בייעול מנוע החיפוש של החברה, במטרה לדעת בדיוק מה מעניין את המשתמשים וכיצד לעזור להם לאתר את מה שהם זקוקים לו. אלגוריתמים נוספים המבוססים על מידע וניתנים ליישום בעולמות של תחבורה או רפואה, מצליחים לחזות תהליכים ולשפר תוצאות במגוון דרכים. כך שהתחום הופך גם לחלק מהחזית במחקרים לשיפור האנושות. במקביל, הוא מאתגר גם את היכולת שלנו לתפוס את המציאות, באמצעות טכנולוגיות כמו ה-Deep Fake המבוססת בינה מלאכותית, שמשתמשת במאגרי מידע קיימים לצורך יצירת תוכן מזויף באיכות גבוהה.

תחום ה-Data Science הופך לחלק מהחזית במחקרים רבים לשיפור האנושות בתחומי רפואה, תחבורה ועוד. במקביל, הוא מאתגר גם את היכולת שלנו לתפוס את המציאות, באמצעות טכנולוגיות כמו ה-Deep Fake המבוססת בינה מלאכותית, שמשתמשת במאגרי מידע קיימים לצורך יצירת תוכן מזויף באיכות גבוהה.

להתנסות במקצוע העתיד – כבר בחופש הקרוב 

הידיעה שמדובר ב"מקצוע החם" של השנים הקרובות, הובילה להבנה שחשוב להיחשף אליו כבר בגיל צעיר. בארצות הברית לדוגמה, כבר החלו ללמד Data Science בתיכון. ואצלנו בישראל, אחרי פתיחת מסלול לתואר ראשון במדעי הנתונים, מאפשר הטכניון גם לבני נוער להצטרף אל המהפכה. זאת באמצעות Data Science Camp, תוכנית קיץ חדשה שחושפת תלמידי י'-יב' לעולם מדעי הנתונים ולמידת מכונה.

הידיעה שמדובר ב"מקצוע החם" של השנים הקרובות, הובילה להבנה שחשוב להיחשף אליו כבר בגיל צעיר ועכשיו הטכניון מאפשר לבני נוער להצטרף אל המהפכה. זאת באמצעות Data Science Camp, תוכנית קיץ חדשה שחושפת תלמידי י'-יב' לעולם מדעי הנתונים ולמידת מכונה.

התוכנית נבנתה על ידי מדריכים ומומחים מהטכניון, במטרה ללמד את בוגריה כיצד לשאוב מידע, לחפש בו במהירות, לנתח את השפה ולחזות את התוצאה הנכונה. במסגרת התוכנית יילמדו שפת התכנות פייתון וספריות שימושיות ליישומי מדעי הנתונים ולמידת מכונה. בנוסף, התלמידים יתנסו באפליקציות שונות של מדעי הנתונים ולמידת מכונה לעיבוד תמונה, עיבוד טקסט וסוגי נתונים נוספים.

הרגע המדויק להשפיע על העתיד שלהם

עודד רביב, מנהל היחידה ללימודי המשך בטכניון מקבל לא מעט פניות מהורים שמודאגים השנה יותר מתמיד מעתידם של בני הנוער שלהם. "התוכנית של הטכניון מתאפיינת גם במועד שמאפשר להורים לתרום ולחזק את עתיד ילדיהם. אחרי שנת קורונה ארוכה ששיבשה את שגרת הלימודים של רוב תלמידי התיכון בישראל, האפשרות להיחשף לתחום חדש שיכול להשפיע על עתידם היא קריטית מתמיד. ההשתתפות ב- Data Science Camp יכולה לעזור להם להחליט באיזו מגמה ללמוד, לאיזו יחידה להתמיין בצה"ל או לאיזה תואר להירשם בעתיד. כך שאם אתם מעוניינים להעניק לילדיכם את הכלים להתבלט, להוביל ולזכות ביתרון משמעותי בתפקידים בצבא או במשרות באזרחות, עכשיו זה הזמן. במיוחד לאחר שהוסרו מגבלות הקורונה, התכנית תיפתח באופן פרונטלי בקמפוסים וזו אפשרות מצוינת לקבל חוויה לימודית שהיא מחוץ למסכים"

"אחרי שנת קורונה ארוכה ששיבשה את שגרת הלימודים של רוב תלמידי התיכון בישראל, האפשרות להיחשף לתחום חדש שיכול להשפיע על עתידם היא קריטית מתמיד. ההשתתפות ב- Data Science Camp יכולה לעזור להם להחליט באיזו מגמה ללמוד, לאיזו יחידה להתמיין בצה"ל או לאיזה תואר להירשם בעתיד. במיוחד לאחר שהוסרו מגבלות הקורונה, התכנית תיפתח באופן פרונטלי בקמפוסים וזו אפשרות מצוינת לקבל חוויה לימודית שהיא מחוץ למסכים"

התוכנית תיפתח ביולי בקמפוס חיפה ובאוגוסט בקמפוס תל אביב, ותכלול 80 שעות אקדמיות הנפרסות על פני שבועיים. היא מיועדת לתלמידי י'-יב' המעוניינים להכיר את עולם מדעי הנתונים, במסלול של 4 יח"ל ומעלה במתמטיקה ובעלי שליטה טובה בשפה האנגלית. אופן הלימוד הוא פרונטלי ובכל מחזור צפויים ללמוד כ-25 תלמידים.

לצד היכרות עם תחום מבוקש מאוד בצבא ובתעשייה, זוהי הזדמנות יוצאת דופן להתגבר על פערי השנה ולהרוויח ידע רלוונטי ונדרש לעתיד. ובמטרה לגשר בין התיאוריה לפרקטיקה, כל תלמיד יצור במסגרת התוכנית גם פרויקט אישי המבוסס על נתונים בהתאם לתחומי העניין שלו. החל מזיהוי פנים, דרך חיזוי מזג אוויר ועד לניבוי סיכויי הצלחה של סרט קולנוע חדש.

לפרטים נוספים והרשמה יש לפנות למוקד הרישום במס' 04-8294228 או להשאיר פרטים באתר התוכנית.

 

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button