מוקד מידע ורישום 04-8294228

המגזין

חדשנות: מדריך למשתמש

יש לכם רעיון חדש? פתחתם סטרטאפ? מזל טוב! איך תדעו אם הרעיון שלכם באמת חדשני ואיך תכניסו לחברה שלכם ערכי חדשנות שיובילו להצלחה? חנוך ספוז'ניקוב מגלה את סודות החדשנות

19/12/2019

מחקר חדשני

קפסולת החדשנות: מה יש בפנים?

The Capsule – יזמות וחדשנות טכנולוגית הוא קורס המיועד לכל מי שעוסק בחדשנות או רוצה לעסוק בחדשנות ושואל את עצמו מה עושה את ההבדל בין סטרטאפ מצליח לכזה שנולד ונעלם. איך יודעים איזה רעיון באמת חדשני וראוי לקידום ומה כדאי להשאיר על הדף? ואיך אפשר לבחון את הרעיונות האלו בלי השקעה של עשרות אלפי דולרים? המנהל האקדמי של התכנית, חנוך ספוז'ניקוב, מציג מדריך למשתמש. לגזור ולשמור.

מילות המפתח >>
ערך וצורך, אלה מילות המפתח שלכם, שננו את זה: ערך וצורך. וחשוב מאוד ששניהם יהיו גם מדידים. רוצים דוגמא? חשבו, למשל, על ילד שרוצה להביא להורים שלו קפה ועוגה למיטה בשבת בבוקר, כמה מקסים מצידו. הוא יכול לקחת את המגש כמו שהוא ולהניח עליו את הכוסות, אבל אז יישפך לו הקפה עד שיגיע לחדר השינה. או שהוא יכול לעשות חורים במגש כך שהכוסות יהיו תקועות במגש והקפה יגיע בבטחה עד לחדר השינה, בלי שתישפך טיפה. הנה, זה יצר לו ערך, וזוהי חדשנות. אלא שבמקרה הזה מדובר בערך נמוך שמשרת אותו ואת ההורים שלו. כנראה שאין לרעיון הזה שוק ולכן חשוב למדוד אותו, אבל זה עדיין ערך שמייצר חדשנות.

צורת החשיבה >>
רבים חושבים שחדשנות צריכה להיות רדיקלית, מופרעת, רעיון כזה שאיש לא חשב עליו, אבל חדשנות מופיעה בכל מיני צורות. נכון, חדשנות יכולה להופיע בבוטים או בפיצ'רים של מציאות רבודה, אבל חדשנות יכולה להיות גם בשירות של מלצרים במסעדה או בשיווק מסורתי. בגלל שיש לחדשנות המון צורות צריך לפתוח את צורת החשיבה, ולחשוב עליה גם בקנה מידה מסורתי או יומיומי. יכול להיות שפריצת הדרך שלכם היא לאו דווקא רעיון רדיקלי שיהפוך את העולם, אלא שינוי אחד חדשני בתהליך שנעשה מדי יום – רעיון שישנה את כל המדד של העסק.

רבים חושבים שחדשנות צריכה להיות רדיקלית, מופרעת, רעיון כזה שאיש לא חשב עליו, אבל חדשנות מופיעה בכל מיני צורות. נכון, חדשנות יכולה להופיע בבוטים או בפיצ'רים של מציאות רבודה, אבל חדשנות יכולה להיות גם בשירות של מלצרים במסעדה או בשיווק מסורתי. בגלל שיש לחדשנות המון צורות צריך לפתוח את צורת החשיבה

רוצים דוגמא? בכיף. רשת וולמארט הפכה למותג הקמעונאות הגדול בעולם בכך ששינתה את התהליך העסקי ויצרה חדשנות – גם בערך וגם בצורך (זוכרים את מילות המפתח שלנו?). הערך של החדשנות שהיא הביאה לעולם הוא בתהליך המכירה: במקום לשכור חנויות בתוך העיר ולהחזיק צי משאיות שישנעו סחורה ממחסנים לחנויות היא הפכה את המחסנים שלה לחנויות ואז מיתגה את עצמה כרשת שמוכרת הכל! ובגדול! הרבה מותגים הלכו בדרכה: איקאה, למשל. גם רשת ריהוט הבית יצקה ערך של חדשנות לתהליך ובמקום להוביל במשאיות ריהוט מורכב ממחסנים לחנויות היא הפכה את המחסנים שלה ליפים וכאלה שמוכרים חלקי ריהוט שאנשים מרכיבים בבית. זאת חדשנות בתהליך – לא רעיון רדיקלי שאיש לא חשב עליו אלא שינוי קטן שעשה הבדל ענק.

לבחור את האוקיינוס שלך >>
שני מושגים שכדאי להכיר מתחום השיווק בעסקים כשחושבים על חדשנות: אוקיינוס אדום ואוקיינוס כחול. האדום נקרא כך כי שוחים בו כרישים רבים, מותגים שמתחרים ביניהם על קהלי היעד, המים אדומים כי הם רבים ביניהם ונותנים גם ביסים כשצריך. בתהליך חדשנות אפשר לקחת את המוצר שלך לאוקיינוס הכחול, בו אתה לבד והמים כחולים וטהורים. זה לא פשוט אבל אפשרי. המונחים האלה עלו בספר שנכתב על מתודולוגיה שעסקה בנושא, במחקר עלה שמתוך 108 חברות 16 פנו לאוקיינוס הכחול ואם מחברים את הרווחים של כל אותן חברות, נמצא שאת 61% מהרווחים שלהן עשו אותן 16 חברות. 92 החברות שנשארו לשחות באוקיינוס האדום עשו רק 39% מהרווחים, זה נתון מדהים.

כדי לשחות באוקיינוס כחול צריך למצוא את מי שהם לא הלקוחות שלך. קראתם נכון – את מי שלא מתעניינים במוצר, מי שמעולם לא היה קהל היעד של הרעיון, מי שלא קנה מעולם בעסק שלכם. זה לא פשוט, אבל אפשרי

למצוא את הקהל שלך מחדש >>
כדי לשחות באוקיינוס כחול צריך למצוא את מי שהם לא הלקוחות שלך. קראתם נכון – את מי שלא מתעניינים במוצר, מי שמעולם לא היה קהל היעד של הרעיון. זה לא פשוט, אבל אפשרי, ואת זה אנחנו גם מלמדים בקורס. רוצים דוגמא? קדימה. למשל חברת הגיימינג נינטדו הסתכלה בתחילת שנות האלפיים על השוק שלה, בעיקר גברים צעירים, בשוק רווי למדי עם מותגים רציניים כמו מיקרוסופט או סוני. מה עשתה נינטדו? הסתכלה על מי שלא הלקוחות שלה – אמהות ומשפחות. הם אמרו לעצמם בתהליך של חדשנות ופריצת שוק שיתחילו לפנות גם לאמהות ולא רק לנערים או גברים צעירים. איך עושים את זה? הם שינו את החוויה והמציאו מכשיר שניתן להחזיק ביד ולשחק איתו מול מסך הטלוויזיה, למוצר הם קראו נינטדו ווי ואפשר היה לשחק איתו טניס, לעשות אירובי ועוד. זה היה להיט! בשנת 2007 המוצר עשה 1.5 ביליון דולר, בכל שנייה נמכרה קונסולה. הם עברו לשחות באוקיינוס הכחול בו לא היו להם מתחרים מה שאפשרו להם לשלוט בשוק. ברור שלאחר מכן גם החברות המתחרות יצרו מוצרים דומים והאוקיינוס הפך לאדום והבאזז של המוצר ירד.

לעבוד על השרירים >>
חדשנות היא שריר, וגם אותו צריך לאמן. מחקר של נאס"א שעסק ביצירתיות מלמד שלאורך השנים היצירתיות של האדם יורדת. בגילאים 3-5, מצא המחקר, 98% מהילדים מפגינים יצירתיות. אבל כשהם הופכים למבוגרים הנתון הזה צונח ל-2%. מה שמדהים הוא שאפשר לאמן את שריר היצירתיות. בתהליך שנלמד בקורס אנחנו מסבירים שכולם יכולים להוציא מעצמם יצירתיות ולהביא לעולם ערכי חדשנות, אפשר ליישם כלים מתודולוגיים שעוזרים לפרוץ את הגבולות, יש כלים של חדשנות ודרך ראייה חדשה להסתכל על העסק שלך, לשנות את הנחות הייסוד, לגלות מחדש את הערך והצורך, לשחות במים הכחולים ולעשות שינויים קטנים או גדולים. לכו תדעו, אולי גם אתם עוד תשנו את העולם.

הקורס The Capsule – יזמות וחדשנות טכנולוגית מיועד ליזמים, מנהלים, אנשי פיתוח ועוד. הלימודים יתקיימו בקמפוס שרונה של היחידה ללימודי המשך. פרטים נוספים במייל ariel@trdf.technion.ac.il

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 04/12/2018
    מחוץ לקופסא: מהי חשיבה עיצובית?

    חשיבה עיצובית הפכה לבאזז-וורד בתחום הניהול, אך מאחורי הבאזז מסתתרת דרך חשיבה שהיא מנוע לחדשנות. מה מסתתר מאחורי המושג חשיבה עיצובית ואיך הוא יכול להשפיע על ההצלחה של חברות, שירותים או מוצרים? קורס חשיבה עיצובית עונה על השאלות

  • 08/08/2016
    חדר כושר להצלחה

    אם תשאלו את ניר דובדבני, אמן המכירות והשיווק, מה המפתח להצלחה הוא יסביר שיש לכולנו שריר מנטלי לעסקים, וחייבים לאמן אותו כדי להיות יזמים שמגיעים לשיא המכירות וההצלחה. את הדרך לשם הוא ילמד בקורס חדש ליזמות עסקית שיפתח בטכניון – היחידה ללימודי המשך

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il