התוכנית לפסיכותרפיה, מאז הקמתה ביוזמת אש"ל וארגון ה JOINT – לפני כ 40 שנה ועד היום, הכשירה דורות של אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש.
התכנית נפתחת אחת לשלוש שנים, כאשר הקו המנחה העומד בבסיסה הינו לפתח את היכולות ולהרחיב את הידע התיאורטי והקליני של מטפלים ממקצועות טיפוליים שונים ויישומם במסגרות טיפוליות בשירות הציבורי. העבודה במסגרות השונות של השירות הציבורי הינה רב- מקצועית. לפיכך, הרחבת הכשרתם של המטפלים השונים מבטיחה טיפול טוב יותר לאוכלוסיות הנזקקות לטיפול, אשר אין ביכולתן לפנות למסגרות פרטיות. הלימודים בתכנית מאפשרים מפגש מגוון ומפרה בין התחומים השונים, שיתוף פעולה ויצירת שפה טיפולית משותפת ומשתפת יחדיו.
תכנית הלימודים מספקת בסיס איתן ומגוון של הבנה בטיפול פסיכותרפי בגישות דינאמיות וקוגניטיביות, החוברות יחד לחשיבה טיפולית אינטגרטיבית. השנתיים הראשונות מוקדשות לקורסים בתחום הפסיכו-דינאמי. השנה השלישית כוללת תיאוריה ויישומים קליניים בטיפול קוגניטיבי- התנהגותי (CBT).
לאורך שלוש שנות הלימוד, ניתנת הדרכה קבוצתית שבועית בקבוצות קטנות. כמו כן, תלמידי התכנית מוזמנים להשתתף בסמינרים השבועיים המיועדים לצוות של החטיבה הפסיכיאטרית בקריה הרפואית רמב"ם, הכוללים הרצאות בנושאים ייחודיים.
היקף התכנית: 576 שעות לימוד
הדרכה קבוצתית: 156
קורסים וסמינרים: 324
הדרכה אישית: 96
הלימודים יתקיימו בימי חמישי בין השעות 19:30- 16:00 אחת לשבוע, ובימי שישי 8:30-12:00 אחת לשבועיים –
בבניין הפקולטה לרפואה ע"ש רות וברוך רפפורט, חיפה- בת גלים (בסמוך לבית החולים רמב"ם ותחנת הרכבת).
דרישות הדרכה:
הדרכה פרטנית תינתן במסגרת בה עובד/ת הסטודנט/ית, ע"י מדריכים מוסמכים: פסיכולוגים ו/או עובדים סוציאליים קליניים. הדרכה בהיקף של 32 שעות שנתיות, מהווה תנאי לקבלה.
לרוב, ההדרכה נמשכת גם בחודשי הקיץ, תוך התייחסות למהלך הטיפולים.
- התפתחות התיאוריה הפסיכואנליטית מפרויד ועד ימינו.
- מושגי יסוד בחשיבה הפסיכואנליטית.
- סמינרים המתמקדים בתיאוריות בולטות: וויניקוט, קליין וממשיכיה, ביון, קוהוט, סטרן וקרנברג, יונג, גישות אינטרסובייקטיביות ומנטאליזציה.
- סמינרים העוסקים בציוני דרך התפתחותיים, כגון: שנת החיים הראשונה והשתקפותה בשעה הטיפולית, הקומפלקס האדיפאלי (במיתולוגיה, בתיאוריה ובקליניקה).
- הריאיון הקליני.
- טיפול קצר מועד דינמי.
- קורס בטיפול קוגניטיבי- התנהגותי (CBT).
- סדנאות מרוכזות בנושאים ייחודיים: טראומה, סדנת DBT ו- ACT, הגיל השלישי, סוגיות בטיפול בהפרעות אכילה, פסיכולוגיה חיובית, טיפול קבוצתי, אתיקה בפסיכותרפיה, סיום טיפול. סדנאות פתיחה, אמצע וסיום הלימודים- תוך התייחסות לקבוצת הלומדים ולתהליכים קבוצתיים.
- רופאי משפחה בעלי ניסיון טיפולי מתאים.
- פסיכיאטרים.
- תואר שני במקצוע טיפולי בתחום בריאות הנפש: פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק, טיפול בהבעה ויצירה (תנועה, אומנות, דרמה, ביבליותרפיה).
- סיעוד פסיכיאטרי לאחר קורס 'על- בסיסי'.
- ניסיון קודם בעבודה טיפולית בשרות הציבורי במסגרות בריאות הנפש.
- עבודה במסגרת המסוגלת לספק הדרכה פרטנית.
ראש התכנית ומנהלת אקדמית גב' ליאת אריאל
- פסיכולוגית קלינית – מדריכה בפסיכותרפיה ופסיכודיאגנוסטיקה, ואנליטיקאית קבוצתית.
- מנהלת השירות הפסיכולוגי בקריה הרפואית רמב”ם.
- יו״ר המכון הישראלי לאנליזה קבוצתית(IIGA).
מר נדב וינטראוב
- בעל תואר שני בפסיכולוגיה, מגמה קלינית, אוניברסיטת חיפה.
- מומחה – מדריך בפסיכולוגיה קלינית, רפואית והתפתחותית, פסיכואנליטיקאי.
- תעסוקה: תחנה לטיפול פסיכולוגי התפתחותי, משרד הבריאות, חיפה. פסיכולוג ראשי במכון חנה חושי להתפתחות הילד, מרכז רפואי בני ציון, מנהל היחידה לשלום הילד לטיפול בילידים בסיכון גבוה, בעשר השנים האחרונות, מנהל השירות הפסיכולוגי במרכז הרפואי רמב״ם.
מרצים נוספים
פרופ' אהוד קליין, ד"ר טלי פישר, ד"ר זינה לויטן, ד"ר יעל כספי, גב' אלישבע וינטראוב- ליכטמן, גב' דורון לולב- גרינוולד, מר יעקב קייזר, גב' דלית פרי ברייזבלט, גב' לירון פאוקר, גב' מיכל שיוביץ, גב' נעה ציפרמן, גב' ענבר באומגרטן כץ, גב' קרן רם- בר יוסף, גב' שרון באומל, מר אבי לוי, מר יורם צדיק.
לעומדים בדרישות הקורס (נוכחות 80% ומעבר במבחן מסכם) תוענק תעודת סיום מטעם הטכניון, היחידה ללימודי המשך מתקדמים ברפואה.
הקורס מקנה לרופאים 50 נקודות התעדכנות (CME).