המגזין

מהחלום ביציע האוהדים בילדות לעבר התפקיד הנחשק

ד"ר סאמר חאיק, בוגר קורס רפואת ספורט בטכניון, ידע שהוא רוצה להיות רופא שמשלב את עולם הרפואה הדחופה ורפואת כאב עם רפואת הספורט, אבל הוא לא העז לחלום שתוך זמן קצר מסיום ההתמחות, הוא יתמנה להיות הרופא הכללי של קבוצת הכדורגל שהוא מעריץ מילדות - מכבי חיפה. שמענו ממנו איך הוא עבר מיציע האוהדים לצוות המקצועי של הקבוצה, מה עושה רופא ספורט, ואיזה רגע הוא לא ישכח לעולם.

08/04/2024

הוא זוכר את עצמו הולך למשחקים של מכבי חיפה יחד עם אביו מגיל צעיר מאוד, נושם וחולם את הקבוצה, עוקב אחרי ההצלחות וההפסדים, ובוחן מהיציע את כל מה שקורה על המגרש, אבל גם מחוץ למגרש – מה שקורה מסביב, אצל הצוות המקצועי.
ד"ר סאמר חאיק, MD בהתמחות ברפואה דחופה ובוגר קורס רפואת ספורט בטכניון, התמנה לאחרונה להיות הרופא הכללי של קבוצת מכבי חיפה בכדורגל, לאחר שנים שהוא אוהד הקבוצה. כיום, הוא חלק מהצוות שהיה צופה אליו מהיציע. כיום, הוא האדם שאחראי למצב הרפואי של שחקני הקבוצה, הוא האחד שאליו נשואות עשרות אלפי עיניים של צופים, שעוקבים אחרי ההחלטות שהוא צריך לקבל, לעיתים בשבריר שנייה.

ד"ר חאייק, איך הכל התחיל?

אני מגיע ממשפחה של רופאים, אז חשבתי לנסות גם להתקבל ללימודי רפואה. אחרי שהתחלתי ללמוד, הבנתי שאני אוהב מאוד את התחום וכשסיימתי את הלימודים, בחרתי להתמחות ברפואה דחופה, וכיום אני גם עושה תת התמחות ברפואת כאב. הנושא של רפואת ספורט תמיד עניין אותי ואני רואה את תחומי הרפואה הדחופה והכאב, משיקים מאוד לעולם של פרואת ספורט, וכעת במיוחד למקצוע הנוכחי שלי – הרי ספורטאים מתמודדים עם פציעות וכאבים רבים לאורך הקריירה, והרפואה הדחופה נמצאת בכל פציעה על המגרש.
בזמן ההתמחות, חיפשתי לימודי רפואת ספורט ומצאתי את התכנית של הטכניון. זה לא היה קל ללמוד תוך כדי ההתמחות אבל הסתדרתי, הלימודים היו במתכונת אפשרית לשילוב עם ההתמחות.

"ראיתי את הדברים האלו מהיציע, והיום יש לי את המומחיות והמקצועיות להיות האיש שאחראי על הדברים" 

ואיך הגעת לתפקיד הנוכחי – הרופא הכללי של מכבי חיפה? 

אני אוהד את הקבוצה מגיל צעיר, מבלה ביציע של האוהדים השרופים במשחקים, והעניין שלי ברפואת ספורט, רפואה דחופה ורפואת כאב, בנה לי את החלום, להגיע לצוות המקצועי של הקבוצה. בקורס רפואת ספורט בטכניון, חלק מהמרצים היו האורתופד והפיזיותרפיסט של הקבוצה, החלטתי להיות אקטיבי והעברתי להם קורות חיים בתקווה שאולי יום אחד יחרו אליי. בתקופת הקורונה, פנו אליי כי חיפשו רופא מחליף והתחלתי שם את דרכי המקצועית, במשך שנתיים הייתי רופא מחליף ולעיתים עשיתי את הכל בהתנדבות. לאחרונה, כשהצוות הרפואי התחלף, קודמתי להיות הרופא הכללי של הקבוצה. התרגשתי מאוד – אני ראיתי את הדברים האלו מהיציע, והיום יש לי את המומחיות והמקצועיות להיות האיש שאחראי על הדברים.

ד"ר סאמר חאייק במשחק. צילום: ראובן כהן

נשמע תפקיד מלחיץ

יש לי אחריות גדולה שמוטלת עליי כל הזמן. יש לי צוות מדהים שאני עובד איתם בשיתוף פעולה, בעיקר עם האורתופד הראשי שמוביל את הצוות ד"ר פסקין ועם הפיזיותרפיסט של הקבוצה. אנחנו מטפלים באנשים שזוהי הקריירה שלהם, הכדורגל הוא החיים שלהם, והם סובלים מפציעות רבות. אני והצוות צריכים לקבל החלטות בתוך שניות, מול קהל רב שממתין לשמוע על כל החלטה מקצועית שלנו.
בתפקידי אני גם רופא המשפחה של כל השחקנים הזרים, שאין להם מערך רפואי או קופת חולים בישראל. ולכן אני צריך גם לתת להם מענה רפואי, לנסוע לביקורי בית וכו'.
אני מיישם לא מעט ממה שלמדתי בקורס רפואת ספורט, הלימודים האלו השלימו לי בצורה מצוינת את לימודי הרפואה וההתמחויות שלי. הקורס נתן לי כלי עזר שאני משתמש בהם בתפקיד. ההחלטות צריכות להיות הכי מקצועיות שיש, והן מתרחשות כל הזמן – האם להוציא שחקן, האם להחזיר למגרש, מה מצבו בזמן המשחק ואחריו, איך ממשיכים את הטיפול הלאה.

"אנחנו מטפלים באנשים שזוהי הקריירה שלהם, הכדורגל הוא החיים שלהם, והם סובלים מפציעות רבות. אני והצוות צריכים לקבל החלטות בתוך שניות, מול קהל רב שממתין לשמוע על כל החלטה מקצועית שלנו"

ספר על רגע בלתי נשכח מבחינתך 

אני לא אשכח את הפציעה של השחקן סאן מנחם. הוא נחבל בראשו במשחק ואיבד הכרה, והפציעה שלו היא משהו שלא רואים כל יום בספורט כמו כדורגל. הצוות שלי ואני איבחנו ממצאים של דימום מוחי בהדמיה, ולצערי אם לא היינו מוצאים את זה ולא מאבחנים נכון – חייו היו יכולים להיהרס, זה היה נורא. אני גאה להיות בצוות שאיבחן את זה ועכשיו אנחנו בונים את המערך הטיפולי סביב האבחנה, שכולל את הטיפול והשיקום. גם כאן מדובר בצוות של רפואים, פיזיותרפיסטים, רדיולוגים ועוד מומחים מתחומים שונים שעובדים יחד.
בשיעור הראשון בקורס רפואת ספורט, המרצה אמר לנו – אין עדיין התמחות ברפואת ספורט, אבל מטרת הלימודים היא לתת לכל בוגר אפשרות לחבר את הפאזל המורכב של המערך של רפואת ספורט.

זה בטח בלתי נתפס להגשים כזה חלום 

הכל התגלגל בכיוון שחלמתי עליו, אבל לא ציפיתי שזה יקרה מהר כ"כ ובצורה כזו. עבדתי מאוד קשה להגיע למקום הזה ואני שמח שאני אחראי על תחום כ"כ מרתק ומורכב.

קורס רפואת ספורט בטכניון, הוא קורס בן 6 סמסטרים, שייפתח בחודש מאי 2024 ויילמד בימי חמישי בשעות אחה"צ בפקולטה לרפואה של הטכניון, בבת גלים בחיפה. לפרטים נוספים על הקורס לחצו כאן >>

 

 

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/10/2015
    רפואה למתקדמים: הטכניון מכשיר את רופאי הצפון

    חשבתם שרופאים לומדים רק שבע שנים? תחשבו שוב. "בשביל להיות רופא טוב ומעודכן אתה חייב ללמוד כל הזמן", אומר פרופ' דורון קופלמן, המנהל האקדמי של בית הספר ללימודי המשך מתקדמים ברפואה של הטכניון שמספר על החידושים בתחום

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button