המגזין

10 עקרונות מעולם האימון האישי להתמודדות העורף במלחמה

בתקופה המורכבת שאנחנו חיים בה, רבים מאיתנו זקוקים לעזרה בהתמודדות המנטלית והמעשית. אימון אישי ועקרונותיו עשויים להקל עלינו ולתת כלים לעבור תקופה משברית. ד"ר ליאור דוד, המנהל המקצועי של קורס אימון (קואוצ'ינג), מציין 10 עקרונות שתוכלו ליישם או לבחור מתוכם את מה שאתם/ן הכי מתחברים אליו.

25/10/2023

 

הימים האחרונים מהווים עבור כולנו תקופה מורכבת, אולי המורכבת ביותר שחווינו • חלקנו יכולים להיעזר בעקרונות מעולם האימון האישי כדי לשפר את רמת ההתמודדות המנטלית והמעשית שלנו • הנה כמה טיפים מאת ד"ר ליאור דוד

 

ד"ר ליאור דוד

"מגרש המשחקים" של האימון הינו העתיד. האימון שואב מתוך העתיד את המידע הנחוץ לפרט כדי לממש את הפוטנציאל האישי שלו, בדרך הכי אפקטיבית והכי מתאימה לו. במידה רבה המידע מן העתיד, עובר "היוון" כמו בכלכלה, כלומר התאמה למצב העכשווי. אנחנו מתארים התאמה זו באמצעות העקרון האימוני  – "החופש הוא הכרת ההכרח". על מנת להתמודד עם המשבר שנכפה עלינו, בחרתי מספר רעיונות שמבוססים על עקרונות אימוניים שעשויים להוות השראה צנועה להתמודדות.
האם ייישומם עשויים לעזור לנו לעבור תקופה מאתגרת זו ביתר אפקטיביות? חשוב שנענה על כך בזהירות ובצניעות שהרי כולנו חווים תקופה מורכבת כזו לראשונה.
בוודאות לא כל הרעיונות מטה מתאימים לכלל האנשים. אך אם מתוך המתואר,כל אדם יכול לבחור להתמקד בנושא אחד שהוא יותר מתחבר אליו וזה יכול לעזור לו לשפר, ולו במקצת, את רמת ההתמודדות המנטלית והמעשית עם התקופה הנוכחית? אני חושב שהתשובה היא כן.

 שאיפה לשגרה יומית
לא תמיד זה מתאפשר בנסיבות הקיימות. אך היכן שזה כן מתאפשר, שיגרה עשויה להגביר את תחושת החיוניות, המסגרת, הביטחון והאפקטיביות בהתמודדות עם המצב החדש. זה גם עוזר למקד את תשומת ליבנו לעשייה ולא למחשבות. השיגרה לא חייבת להיות קשיחה וניתן להתאים אותה תוך כדי תנועה. ניתן לשלב בשגרה היומית פעילויות שקשורות לתחומי החיים השונים.

לשלב בשגרה פעילויות "מטעינות"
לעסוק כל יום – יומיים ולו במעט, במשהו שאנו אוהבים: מוסיקה, קריאה, ספורט, נטפליקס, פגישה עם מכר, ציור וכו'. זה יאפשר לנו פסק זמן קצר, רגעי הנאה וטעינת אנרגיות להמשך.

חברות ופעילות "קהילתית"
הקהילה המודרנית מתאפיינת בקבוצות ווטסאפ, רשתות חברתיות, קבוצות ייעודיות כמו של מתנדבים, קבוצת עמיתים, קבוצה שקשורה לתחביב מסוים כמו קבוצת ספורט וכו'. החברות והפעילות במסגרת קהילה מודרנית עשויה לעזור לנו לעבור תקופה זו בתחושה של שייכות, חיוניות, אפקטיביות, נתינה ואינטראקציה חיובית עם הסביבה. סביבה תומכת עשויה להיות אפקטיבית בהתמודדות עם כל אתגר בחיים.

התעדכנות וצפייה בחדשות
שיגרת היום כמובן תכלול גם התעדכנות בחדשות שמאוד נחוצה בימים אלו. אך כדאי לא להפוך את זה לעיסוק המרכזי של היום אלא לשלב מגוון פעילויות שחשובות לנו בתחומי החיים השונים. מילת המפתח כאן הינה "גבולות" ומינון מתאים.

מודעות לנושאים של איכות חיים

    • תזונה – לנסות לייצר גם בהקשר זה מסגרת מאוזנת, להקפיד על גבולות, סדר ותכנון. לפי הצורך להתייעץ עם דיאטנית, מניח שאפשר גם באונליין. המודעות לכך שחשוב להקפיד על תזונה רציונאלית גם בימים אלו והקדשת חשיבה להסדרת נושא זה בחיינו היא חשובה מאוד. לתזונה יש השפעה משמעותית גם על הבריאות וגם על ההרגשה.
    • פעילות גופנית – כל אדם עפ"י יכולותיו יכול לשלב מספר פעמים בשבוע מעט פעילות גופנית לבד או בצוותא. אנו יודעים שפעילות גופנית משפיעה לטובה גם על ההרגשה וגם על הבריאות הכללית של האדם. אפילו הליכה מתונה בסביבה הקרובה לבית יכולה לעשות את העבודה.
    • שינה – הקפדה על שעות מנוחה ושינה חשובה כדי לצבור אנרגיות, להתאוורר, לנוח ולאגור כוחות חדשים. גם כאן מודעות ומתן תשומת לב לכך חשובים.

 תקשורת בין אישית עם הסביבה
תקשורת שמבוססת על ערכים של פירגון, תמיכה, אמפטיה, גישה חיובית והנעה לפעולה, יכולה להיות אפקטיבית בימים אלו. תקשורת שמובילה לעשייה אפקטיבית, עזרה, יוזמה, עידוד רעיונות לקידום נושאים בהחלט מומלצת בימים אלו. תקשורת חיובית ואמפטית שמובילה לעשייה אפקטיבית.

התנהלות כלכלית אישית
בתקופה זו לא לכל אדם יש שליטה על רמת ההכנסות שלו אך יש לנו שליטה ברמה די גבוהה על הרגלי הצריכה שלנו ועל הוצאות שנלוות לכך. סדר עדיפויות, צמצום הוצאות, תכנון, עמידה בתקציב, צרכנות נבונה, התייעצות, מודעות וניהול אפקטיבי של הוצאות בהחלט עשויים לסייע לנו בתקופה זו שמאופיינת בחוסר וודאות.

השקעה בתשתיות
אם אנחנו בעלי עסקים או מנהלים בארגונים ולאור צמצום הפעילות התפנה לנו זמן עבודה, מומלץ דווקא בתקופה זו להשקיע בתשתיות שבשוטף אין לנו כל כך זמן להשקיע בהם: הטמעה של מערכות חדשות, תשתיות מחשוב ותקשורת, תשתיות אינטרנטיות, תשתיות של הנהלת חשבונות, אתר וכו'.

שימור עובדים
אנחנו יודעים שקשה למצוא עובדים טובים ולוקח זמן לבנות צוות איכותי גם ברמה הערכית וגם ברמה המקצועית. לכן צריך להקדיש מחשבה איך שומרים על הצוות שלנו בימים אלו. תחושה של שייכות ומשמעות עשויים לעזור לכן המנהל יכול לחשוב איך הוא יכול לייצר בקרב הצוות שלו תחושה של שייכות ומשמעות במקום העבודה. כמובן שמבחינה כלכלית צריך למצוא את שביל הזהב בין חוקי העבודה, מענה לצרכים הכלכליים של העובדים וגם לצרכים הכלכליים של הארגון. נדרשת יצירתיות והתייעצות. רתימת העובדים להשקעה בפיתוח תשתיות החברה עשויה להיות אפקטיבית בהלימה גם עם הסעיף הקודם.

פרואקטיביות ניהולית
חשיבה יצירתיות, יוזמה וקידום פעולות אפקטיביות נדרשות בעת הזו מהדרג הניהולי כדי להתמודד עם התמורות בסביבת הפעילות בתקופה זו. תקופה מאתגרת אך ההתמודדות צריכה להיות אקטיבית באמצעות יוזמה והנעת פעילויות כמובן לאחר מחשבה מעמיקה מקדימה.

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button