המגזין

"תכנית הלימוד השפיעה לטובה על העבודה שלי מול המטופלים במרפאה"

ד"ר עמיד גבר, מומחה ברפואת משפחה, מספר איך הלימודים בבית הספר ללימודי המשך מתקדמים ברפואה השפיעו על תחום העיסוק שלו: "הלימודים הרחיבו את ארגז הכלים שלי ומאפשרים לי לתת מענה טוב למטופלים". פרופסור אהוד גולדהמר, קרדיולוג, מסביר: "המציאות של הרופאים מחייבת את העדכון הזה, רופאים לא יכולים להרשות לעצמם לא להתעדכן באופן שוטף, גם אם הם רבי ניסיון"

09/06/2020

להרחיב את ארגז הכלים כדי לתת מענה טוב יותר למטופלים

עבור ד"ר עמיד גבר, רופא משפחה שמקבל מטופלים במרפאות בבית שאן ובנצרת, הלימודים בבית ספר ללימודי המשך מתקדמים ברפואה היו קפיצת מדרגה, גם בהיקף המידע והעדכונים אליהם נחשף בתחומי הטיפול השונים וגם מול המטופלים, באופן כזה שבסופו של דבר הקל על עבודתו. "אני מומחה ברפואת משפחה", הוא מסביר, "לפני שנה וחצי סיימתי את התכנית של נאמני כאב בטכניון ובימים אלה אני מסיים את הקורס בנושא סוכרת, בעתיד אקח גם את הקורס שעוסק באולטראסאונד.  בגלל שרופאי המשפחה הם התחנה הראשונה של המטופלים שלנו ותחום ההתמחות שלנו הוא כוללני ולא ספציפי, חשוב שכל רופא משפחה יבין בכל התחומים; מכירורגיה, נשים ועיניים ועד אורתופדיה וכאב. זה מרחיב את ארגז הכלים שלנו ומאפשר לנו לתת מענה טוב למטופלים".

תכניות הלימוד בבית הספר ללימודי המשך מתקדמים ברפואה כוללים מגוון רחב הכולל 26 תכניות לימוד וקורסים, ששומרים את קהילת הרופאים עם היד על הדופק בתחומי העיסוק שלהם. קולקציית הקורסים כוללת תכניות לימוד בנושאים כמו אי ספיקת לב, תזונה בזקנה, אלקטרופיזיולוגיה של הלב, רפואת ספורט, יסודות בפסיכו-דיאגנוסטיקה, הפרעות התפתחותיות בבריאות הנפש, קורס בנושא אולטראסאונד, הערכת נכות רפואית, רפואה לשיכוך כאב ועוד.

ד"ר עמיד גבר

"תכנית הלימוד בנושא רפואה לשיכוך כאב השפיעה על היומיום שלי מול המטופלים במרפאה", מעיד גבר, "הרי למעלה מ- 40% מהפניות לרופא משפחה הם בנושא כאב. זכורים לי לפחות שלושה מקרים מהזמן האחרון של מטופלים שהגיעו עם מקרים של כאב מתמשך של שנים או חודשים. אחרי הלימודים יכולתי לעזור להם תוך זמן קצר ולהתאים את הטיפול, במקום לשלוח אותם להמשך בירורים. עולם הרפואה מתחדש כל יום ומכאן החשיבות לקורסים והשתלמויות. גם בתחום הסוכרת אני יכול היום לנהל את המקרים שלי בלי להסתמך על מרפאת סוכרת או להפנות לרופא אינדו, עם כל התורים הארוכים שכרוכים בכך. כשרופא לומד ומתעמק בטיפולים ובגישות השונות, זה נותן מענה רחב למטופל".

"כשרופא מרחיב את ארגז הכלים שלו לומד ומתעמק בטיפולים התרופתיים הקיימים ובגישות השונות זה נותן מענה רחב למטופל. זכור לי לפחות על שלושה מקרים של מטופלים שהגיעו עם מקרים של כאב שנמשך שנים או חודשים, אחרי הלימודים יכולתי לעזור להם תוך זמן קצר"

"כשרופא לומד ומתעמק בטיפולים ובגישות השונות, זה נותן מענה רחב למטופל"

פרופ' אהוד גולדהמר, שלקח חלק בגיבוש תכני הלימוד בבית הספר ללימודי המשך מתקדמים ברפואה, מסביר שההיגיון מאחורי המסגרת הלימודית פשוט: "חלק גדול מאיתנו, הרופאים, מחפשים מסגרת של לימודי תעודה. לא משהו שהוא במסלול אקדמי רגיל לתואר אלא כלי אחר שיקדם אותם מבחינת הידע המקצועי בתחום שהם עוסקים בו או בתחום שהם שואפים להגיע אליו".

כלומר, המסגרות הקצרות והממוקדות מאפשרות את ההכשרה ולא מהוות חסם עבור רופאים. 

"עומדת בפניהם האפשרות לעשות הכשרה במסגרת זמן סבירה. יש כאלה שנמשכים חודש או חודשיים ועד תכניות של שנתיים-שלוש. יש גם תחומי עיסוק שבמסגרת התנאים והדרישות לצורך קבלת הרישיון והעיסוק באותו תחום מחייבים הכשרה ברמה אקדמית ובמוסד אקדמי מוכר וגם עליהם הטכניון נותן מענה".

"חלק גדול מהרופאים מחפשים מסגרת של לימודי תעודה. לא משהו שהוא במסלול אקדמי רגיל לתואר אלא כלי אחר שיקדם אותם מבחינת הידע המקצועי בתחום שהם עוסקים בו או בתחום שהם שואפים להגיע אליו"

כמו מה, למשל?

"למשל, תכנית הלימוד התלת-שנתית ברפואת ספורט. זאת תכנית שהיא דרישה של משרד הבריאות מכל מי שרוצה לעסוק בתחום. או, למשל, תכנית לימוד שרצה כבר שלוש שנים ועוסקת בביטוח לאומי, הדרישה והביקוש אליה גדול מאוד. היא נבעה מכך שהמוסד לביטוח לאומי צריך רופאים שיעבדו אצלם בוועדות הנכות השונות ובוועדות הערר ויש תנאים מקדימים לכך. לכן גיבשנו תכנית שמאפשרת לרופאים קבל את כל המידע בצורה מקצועית ועל פי הדרישות של ביטוח לאומי ומשרד הבריאות".

בסופו של דבר, אומר פרופ' גולדהמר, הצורך הבסיסי שתכניות אלה עונות עליהם הוא ההכרות עם החידושים והעדכונים: "רפואה זה תחום שאם מישהו נרדם, אפילו לתקופה קצרה, הוא כאילו איחר את הרכבת משום שהוא לא מעודכן ולא ידע להתמודד. הנה, אני קרדיולוג כמעט 45 שנה וגם אני לא תמיד מכיר את כל השינויים והחידושים בתחום ובטיפול הרפואי. לכן, יש קורס שיתחיל בספטמבר בנושא של אי ספיקת לב. נוח לכולנו שיתקיים קורס כזה על פני שלושה חודשים, שיענה על הדרישה הספציפית הזאת. המציאות של הרופאים מחייבת את העדכון הזה, רופאים לא יכולים להרשות לעצמם לא להתעדכן באופן שוטף בכל תחום, גם אם הם רבי ניסיון".

הקליקו לפרטים על תכניות הלימוד בבית הספר ללימודי המשך מתקדמים ברפואה או צרו קשר במייל svetapa@trdf.technion.ac.il ובטלפון 04-8295381

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/10/2015
    רפואה למתקדמים: הטכניון מכשיר את רופאי הצפון

    חשבתם שרופאים לומדים רק שבע שנים? תחשבו שוב. "בשביל להיות רופא טוב ומעודכן אתה חייב ללמוד כל הזמן", אומר פרופ' דורון קופלמן, המנהל האקדמי של בית הספר ללימודי המשך מתקדמים ברפואה של הטכניון שמספר על החידושים בתחום

  • 15/12/2015
    מהפכה ירוקה: הקנאביס הרפואי כובש את העולם

    "תחום הקנאביס הרפואי הוא תפוח אדמה לוהט גם בשוק המקצועי וגם בשוק ההון", אומר יובל אלמוגי, ממפתחי הקורס החדשני לקנאביס רפואי. הצטרפו למהפכה שעובר צמח הקנאביס שמייצר הזדמנויות להשקעה, מחקר, יזמות, עסקים ועוד

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button