המגזין

להפוך את האדמה

בעקבות תנופת הבנייה בישראל מתגייסים משרדי הממשלה השונים לטיהור קרקעות מזוהמות למטרת הפשרתן לצרכי בנייה. לשם כך, מכשיר ביה"ס ללימודי המשך של הטכניון בעלי מקצוע שיודעים להתמודד עם המשימה

08/08/2016

shutterstock_4487629122

פרויקט טיהור ושיקום קרקעות מזוהמות וניקוי מי התהום מחייב את נוכחותם של בעלי מקצוע שונים, שעברו הכשרה תיאורטית ומעשית

את תנופת הבנייה של השנים האחרונות בישראל אפשר לראות כמעט בכל עיר ויישוב; בניינים צומחים לגובה, שכונות נבנות מאפס ורחובות נסללים בקצב מהיר. אולם השטחים הפנויים, כידוע, אינם רבים ועל כן מתגייסים משרדי הממשלה השונים לפעול לצמצום ושיקום קרקעות שנחשבות למזוהמות, על מנת להפשיר אותן כשטחים ייעודיים לבניה.

לשם כך הקצה המשרד להגנת הסביבה, יחד עם משרדי ממשלה אחרים, תקציבים לטיהור ושיקום קרקעות מזוהמות והוא פועל לחקיקת חוק קרקעות מזוהמות, שעבר בקריאה שניה. עד שיעבור החוק את שלבי החקיקה הבאים, פועלים המשרדים על פי תקנות וחוקי עזר.

פרויקט טיהור ושיקום קרקעות מזוהמות וניקוי מי התהום מחייב את נוכחותם של בעלי מקצוע שונים, שעברו הכשרה תיאורטית ומעשית בתחום לביצוע עבודות סקרים, פינוי קרקעות מזוהמות וטיפול בטכנולוגיות שונות לנטרול מזהמים. על כן נפתח קורס חדש ייעודי לנושא בביה"ס ללימודי המשך של הטכניון שעוסק בשיקום וטיהור קרקעות מזוהמות ומי תהום.

על פי דיווח של המשרד להגנת הסביבה, בממוצע מפונים בשנה כ-200,000 טון קרקע מזוהמת מאתרים שונים ליעדים שונים. כמו כן, ישנו אגף ייעודי במשרד לטיפול בקרקעות מזוהמות, מוקצים תקציבים לנושא ובמקביל מקודמת חקיקה בנושא טיהור ושיקום קרקעות מזוהמות.

8 מיליארד שקלים
עלות השיקום של קרקעות מזוהמות בישראל מוערך בלמעלה מ- 8 מיליארדי שקלים, לא כולל הטיפול במי תהום, כך על פי סקר שבוצע עבור המשרד להגנת הסביבה בשנת 2012, על ידי חברת LDD טכנולוגיות מתקדמות.

מהסקר עולה שבישראל קיימים כ- 3,200 אזורים שהם שטחים גדול, כמו למשל אזורי תעשייה או מפעל גדול מאד כמו מפעל תע"ש רמת השרון, שבהם יכולים להיות מספר מוקדים בעלי פוטנציאל להימצאות קרקע מזוהמת.

ליתר דיוק, נמצא כי ישנם כ- 23,000 מוקדי זיהום כאלו ומרביתם נמצאים באזורי תעשייה אזרחיים. אולם, מוקדים רבים נמצאים גם באתרי תעשייה ביטחונית כמו בסיסי צבא ואחרים נמצאים בחוות מכלי אחסון דלק או בקווי הובלת דלק, במטמנות פסולת תעשייתית, בבתי זיקוק ואגני חמצון ושיקוע של שפכים תעשייתיים.

shutterstock_1814084366

כ- 23,000 מוקדי זיהום קרקע בישראל

מוקדים אלו מהווים סיכון למקורות מים, למערכות האקולוגיות ולבריאות האדם. יתרה מכך, ככל שהמדינה תתמהמה בשיקום הקרקעות כך הזיהום יתפשט והעלויות לשיקום הקרקעות יגדלו.

לכן, על פי דיווח של המשרד להגנת הסביבה, בממוצע מפונים בשנה כ-200,000 טון קרקע מזוהמת מאתרים שונים ליעדים שונים. כמו כן, ישנו אגף ייעודי במשרד לטיפול בקרקעות מזוהמות, מוקצים תקציבים לנושא ובמקביל, כאמור, נעשית פעילות לחקיקה.

רוצים גם אתם לקחת חלק בתחום שצובר תאוצה ומשפיע על עתיד המדינה? הקורס מיועד לקבלני בניה ותשתיות מסווגים, משפטנים, שמאים, מהנדסים אזרחיים, נציגי עמותות סביבה, מנהלי איכות סביבה, ממוני בטיחות ברשויות ומפעלים, עובדי משרדי ממשלה לרבות משרד להגנת הסביבה, השיכון והפנים, יזמים ואלו המתעדים לעסוק בתחום.

לראשונה בישראל הטכניון מציע תכנית לימודי ייחודית וייעודית עבור העוסקים בתחום הנדל"ן המעוניינים לקבל ידע, כלים וטכניקות לטיפול בקרקעות מזוהמות ומי תהום. לחצו למידע נוסף על קורס שיקום וטיהור קרקעות מזוהמות ומי תהום 

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/09/2012
    עם הרגליים על הקרקע

    מה אתם יודעים על תחום שמאות המקרקעין? אם אתם מתלבטים עם התשובה, כנראה שזה בגלל שיש רק 2000 שמאי מקרקעין בישראל. שיחות שערכנו עם סגל מרצי תוכנית שמאות מקרקעין, מעלות תובנות רבות על המקצוע

  • 15/06/2016
    כרטיס הכניסה שלך לשוק הנדל"ן

    עם השגשוג בענף הנדל"ן גדל גם הביקוש ללימוד מקצוע השמאות מקרקעין. מהו מקצוע השמאות וכיצד הוא משפיע על שוק הנדל"ן? יצאנו לבדוק

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button