המגזין

טכנולוגיה לחיים

הנדסה ביו רפואית היא ענף הנדסי חדש יחסית, שאחראי לפיתוחים המסעירים ביותר בעולם הרפואה בשנים האחרונות. קוצבי לב, שתלים אורתופדיים, מצלמה בגלולה העוברת במערכת העיכול וממפה את המעי, פתיחת עורקים חסומים באמצעות בלון, סטנטים, ועוד פיתוחים רבים אחרים הם פרי עבודתם של מהנדסים ביו רפואיים, שמביאים לפריצות דרך משנות חיים עבור האנושות כולה.

19/05/2016

פרסום לראשונה ב-TheMarker Labels

יותר ויותר מהנדסים מתחומים שונים נמשכים לתחום הביו-רפואי, כשהמשותף לכולם הוא החיפוש אחר קריירה בעלת משמעות. ברוב המקרים מדובר במהנדסים עם משרות טובות המשתכרים היטב, אך מרגישים ריקנות מסוימת או שרוצים למצוא תחום מעניין, מסעיר ובעל השפעה אמתית על החברה.

התחום המרתק הזה מניב פיתוחים חדשים כל הזמן, לאחרונה חשפו במעבדת הפקולטה להנדסה ביו רפואית בטכניון פיתוח חדש שמביא בשורה משמעותית עבור כל מי שזקוק להשתלה. הפיתוח משפר משמעותית את איכותן של רקמות מלאכותיות המיועדות להשתלה, כך שאותן רקמות משופרות נקלטות בגוף מהר יותר. פרופ' שולמית לבנברג, ראש המעבדה להנדסת רקמות ותאי גזע בפקולטה להנדסה ביו רפואית בטכניון, המובילה את המחקר, מעריכה כי הפיתוח שלה יאפשר בעתיד החלפת אברים חולים או פצועים באברים בריאים ללא צורך בתרומת איברים.

אם זה נראה לכם כמו מדע בדיוני, זו רק ההתחלה. פיתוח נוסף שפורסם השנה הוא טכנולוגיה חדשה שתאפשר לעיוורים לראות. בעזרת השתלה של רשתית מלאכותית שהיא למעשה שבב של מצלמה שיושתל בעין של העיוור כך שהיציאות החשמליות של השבב יחוברו ישירות לקצות עצבי הראיה ובכך יעקפו את גלאי האור הטבעיים שיש לנו ברשתית. רוצים עוד? מחקרים ביו רפואיים הביאו לפריצות דרך משמעותיות במחקר ובטיפול גם במחלת הסרטן, מחקר אחד מצא את הקשר בין דלקת לסרטן וזיהו את המפתח הראשון להבנת הקשר. החוקרים זיהו תגובות דלקתיות מטיפוס חדש השכיחות בגידולים סרטניים, ביניהן דלקות סמויות שקשות מאוד לגילוי, שמסייעות להתפתחות סרטן. הם מצאו כי תרופות נוגדות דלקת דמויות אספירין מדכאות את הדלקת הסמויה ומשערים כי כאן טמון ההסבר לאפקט האנטי-סרטני המרשים של טיפול ממושך באספירין בבני אדם.

עוד תחום שהתפתח מאוד הוא טכנולוגיות לניתור ביו רפואי לא פולשני. צמידים שונים, חלקם מבוססי טכנולוגיות חישה אופטיות יכולים לנתר ללא מגע פרמטרים רפואיים כדוגמת לחץ דם, כמות חמצן בדם, ריכוז גלוקוז בדם וכדומה. אומנם חלק מהטכנולוגיות האלו עדיין בשלבי מחקר אבל ההערכות הן שהיישום המעשי שלהן יקרה בקרוב מאוד.

הפיתוחים המדהימים שהזכרנו הם רק רשימה חלקית ביותר, ויש עוד פיתוחים רבים ומדהימים לא פחות שנמצאים בשלבי מחקר כאלה ואחרים. המשותף לכל הגילויים האלה הוא שהם נוגעים לעולם הרפואה, אבל לא פותחו על ידי רופאים. אם עד היום התחום הרפואי היה הנחלה הבלעדית של רופאים וחוקרים מתחום הרפואה, היום ברור שהטכנולוגיה, כמו בכל תחום אחר, היא זו שתצעיד את מדע הרפואה קדימה, ואנשים עם הכשרה טכנולוגית וידע רפואי הופכים להיות מבוקשים מאוד.

הנדסה ביו רפואית היא ענף הנדסי רב תחומי המושך אליו מהנדסים מתחומים שונים כמו מהנדסי חשמל ואלקטרוניקה, מהנדסי מכונות, מהנדסי תוכנה, ביולוגים, פיסקאים ומתמטיקאים ועוד

בוגרי מקצועות ההנדסה יכולים להשתלב בתחום בגלל ההכשרה הטכנולוגית שלהם, אבל טכנולוגיה היא רק חלק מהעניין בהנדסה ביו רפואית. החלק השני, והלא פחות חשוב, הוא רפואה. אסף שפיינר, בוגר ומתרגל בתואר שני בהנדסה ביו-רפואית בקמפוס שרונה תל אביב של הטכניון, שעושה דוקטורט בתחום, מגדיר מהנדסי ביו רפואה כמהנדסים עם ידע רחב ברפואה, "התחום הרפואי הוא תחום מאוד מורכב, לכן להיות מהנדס או מתכנת מעולה זה לא מספיק. צריך להבין למשל ש-CT כולל שלוש סריקות, והוא חלק ממערך טיפול יותר רחב", הוא מסביר, "מהנדס ביו רפואי צריך לרכוש ידע רחב ככל האפשר ברפואה".

shutterstock_530127325

שפיינר הוא מהנדס תוכנה שעבד כמתכנת מספר שנים והרגיש שמיצה את התחום, אבל לא היה לו מושג איזה כיוון להמשיך, "חיפשתי תחום שיאפשר לי ללמוד ולעסוק בדברים משמעותיים יותר מעוד אפליקציה של מזג אוויר", אומר שפיינר, "הנדסה ביו רפואית נשמע לי תחום מאוד מעניין, אבל לא הכרתי אותו לעומק. התכנית של הטכניון נראתה לי התכנית הטובה ביותר בשבילי כי היא נוגעת בהרבה תחומים, וזה מה שחיפשתי – תכנית מגוונת שתתן לי הכשרה מקיפה בתחום. בדיעבד אני יכול להגיד שזו תכנית מצוינת כי יש שם מגוון קורסים מכל תחום – הנדסת מכונות, חשמל, ביו חומרים ועוד. התכנית מתאימה במיוחד למהנדסים שרוצים להכיר את התחום ולהחליט תוך כדי הלימודים במה הם מתמקדים".

העובדה שהנדסה ביו רפואית היא ענף רב תחומי, מתבטאת גם באפשרויות התעסוקה המגוונות שנפתחות בפני מי שלומד את התחום. מהנדסים בוגרי תואר שני בביו-רפואה יכולים להשתלב בתפקידי מפתח בפיתוח, ייצור, שיווק ויישום מוצרים בשירותי הבריאות, בחברות העוסקות בביו-מכאניקה שמתמחות בפיתוח טכנולוגיות לרפואה שמסתמכות על המכאניקה של התאים ותאי הגזע או בתחום הנדסת תאים ורקמות שמתמקד בפיתוח תחליפים לרקמות ואיברים ועוד תחומים רבים נוספים.

פיתוח מכשור רפואי למשל הוא אחד התחומים המובילים של ההיי-טק הישראלי. בישראל כ-180 חברות יצרניות בתחום, ועוד מאות חברות הזנק. ישראל מייצאת מכשור רפואי בהיקף של מיליארדי דולרים, אך התעשייה המשגשגת הזו משוועת לכוח אדם עם הכשרה בתחום, וחברות רבות נאלצות להתפשר ולהעסיק מהנדסים חסרי הכשרה בתחום, "יש הרבה דרישה למהנדסים עם רקע רפואי, ואין הרבה כאלה", אומר שפיינר, "החברות פשוט מתפשרות, ומעסיקות מהנדסים ללא הכשרה, אבל אם תהיה להם אפשרות לבחור בין מהנדס לבוגר תואר בביו -רפואה, אין לי ספק שהן יעדיפו מהנדס ביו רפואי".

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/10/2015
    רפואה למתקדמים: הטכניון מכשיר את רופאי הצפון

    חשבתם שרופאים לומדים רק שבע שנים? תחשבו שוב. "בשביל להיות רופא טוב ומעודכן אתה חייב ללמוד כל הזמן", אומר פרופ' דורון קופלמן, המנהל האקדמי של בית הספר ללימודי המשך מתקדמים ברפואה של הטכניון שמספר על החידושים בתחום

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button