המגזין

מאחורי המצלמה

עולם הצילום הוא רחב וטומן בחובו סגנונות שונים. קובי גופר, מנהל המרכז ללימודי צילום בטכניון, מאפשר לעדשה שלנו להתמקד בו ומספר לנו איך הוא הפך לצלם ולמורה לצילום

15/06/2013

קובי גופר

קובי גופר

קובי, איך הגעת לעולם הצילום? מתי הפעם הראשונה ששמת יד על מצלמה?
כילד נחשפתי לעולם הצילום דרך אבי שעסק בתחום, אך רק לאחר פטירתו, כשהייתי בן 16, התאהבתי באמת בצילום. בהתחלה הייתי הצלם הכיתתי, אבל הקריירה החלה כשהתגייסתי לצבא ושובצתי לשירות ביחידת צילום של חיל האוויר, שם למדתי הרבה יותר. לימים גם פיקדתי על קורסים ובעצם הפכתי למורה לצילום עוד בצבא.
בתמונה: מתוך תערוכת יחיד של הפרוייקט "רגע לפני"

איך הפכת לצלם מקצועי?
מעט לאחר שחרורי מהצבא, התחלתי לעבוד כצלם טבע, במטרה להפוך ביום מן הימים לאחד מצלמי הבית של המגזין נשיונל ג'יאוגרפיק. החייים לקחו אותי לכיוון אחר והיום צילום טבע רחוק ממני. אני אוהב ללמד, ולכן בחרתי להיות מורה לצילום והשקעתי בכיוון זה.

מה קרוב אליך היום?
צילום אמנות הוא הכיוון המועדף עלי, לכן גם למדתי תואר שני בתחום זה. הצילום מאפשר לי להביע את עצמי והיכולת ליצור משהו שלא היה קיים מושך אותי מאוד. אני כמעט ולא מצלם צילום רחוב רגיל או צילום שקופץ לי מול העיניים. לרוב אני מעדיף לביים את הסיטואציה, רוב העבודות שלי הן מבוימות.
אני מאמין שזה עניין של תקופות, של התבגרות ושל מציאת הסגנון אליו אתה נמשך. אני באופן אישי מעריך מאוד סוגי צילום שונים, כמו צילום רחוב קלאסי ועוד, אבל אוהב ומתחבר אל צד ההפקה, אל היצירה מאפס ואל הבאת הרעיון מדמיון למימוש.

בתמונה: צילום של קובי גופר מתוך הפרוייקט "רגע לפני"

מה דעתך על עולם הצילום הישראלי?
אני חושב שאפשר לחלק את עולם הצילום הישראלי לשלושה קהלים : קהל של צלמים חובבים שהולך ומתפתח וזה נפלא, קהל של צלמים מסחריים, תחום שאני מזהה בו עליה והתפתחות יפה ויש את קהל הצלמים האמנים, תחום שהוא פחות או יותר אותו דבר בשנים האחרונות, כלומר לא נמצא בעליה ולא בירידה.

היחידה ללימודי המשך בטכניון מציעה שלוש תכניות, הראשונה – תכנית בת שנה המיועדת להכשרת צלמי סטודיו לרמת צילום סטודיו מקצועי, גם אם הם מגיעים ללא כל ניסיון או רקע

החובבים עושים את זה כמובן בשביל הכיף, מה שאנו מכנים "צלמי סוף שבוע", אלו שהצילום ממלא להם את הנשמה ו"מתדלק" אותם. לעומתם זה יש את הצלמים המסחריים, שבחרו את הצילום כמקצוע ומתפרנסים ממנו ולהם יש חיים די קשים בישראל, כי התחרות גדולה ואתה כל הזמן חייב להיות עם אצבע על הדופק. צריך לעקוב אחרי ההתפתחויות הטכנולוגיות של הצילום הדיגיטלי ולחדש את הציוד כל הזמן. צלם מסחרי צריך לדעת לספק את הטרנד האחרון שיצא – בין אם זו עבודה בתלת מימד, או עבודות שמערבות וידאו וכדומה, אתה חייב להיות זה שנותן את האיכות הגבוהה ביותר.

בתמונה: צילום של קובי גופר מתוך הפרוייקט "רגע לפני"

מה היא דלת הכניסה לעולם הצילום בישראל?
אם מדובר בצילום כתחביב, אפשר להתחיל באינטרנט ולמצוא המון חומר, אך כדאי גם ללמוד במסגרת קורס. היתרון של קורס הוא קבלת משוב מהמורה, שהוא איש מקצוע שיודע ללמד באופן מסודר, בזמן אמת ולא בצורה של טלאים. במקביל, במסגרת קורס, הלומד הוא חלק מקבוצה, בה לומדים מההתנסויות של האחר ויש הפריה הדדית.

בעולם הצילום המסחרי אין תחליף ללימודים בקורסים מסודרים. יש הרבה חומר ללמוד ונדרש תרגול מסודר, בעיקר בהבנת ובשימוש בתאורה מלאכותית. חשוב לי לציין שאמנם, ישנם הרבה בתי ספר ללימוד צילום מקצועי בישראל, כשהטכניון הוא אחד מהם, וחשוב לברר לפני הרישום מה האוריינטציה של בית הספר, אמנותית או מסחרית, כדי לדעת לבחור את הכיוון המתאים.

בתמונה: שיעור סטודיו בטכניון

הזכרת את לימודי הצילום ביחידה ללימודי המשך בטכניון, איזו תכנית ביחידה מומלצת לאדם שרוצה להשתלב בעולם הצילום בארץ?
היחידה ללימודי המשך בטכניון מציעה שלוש תכניות, הראשונה – התכנית החדשה שנפתחת כבר באוקטובר הקרוב, היא תכנית בת שנה המיועדת להכשרת צלמי סטודיו לרמת צילום סטודיו מקצועי, גם אם הם מגיעים ללא כל ניסיון או רקע. התכנית כוללת לימודי צילום מוצר כמו תכשיטים ומזון, צילומי משפחה, צילומי הריון, בוקים ומתאים לאנשים המעוניינים לפתוח סטודיו פרטי מקומי.

התכנית השנייה היא המסלול הדו שנתי, שבו לומדים בצורה אינטנסיבית את אמנות הצילום וצילום מסחרי.
והתכנית השלישית היא התכנית הקצרה (המכילה 14 קורסים שונים), בת סימסטר אחד (כל קורס כ-15 מפגשים) ומיועדת לקהל הרחב ולחובבנים שרוצים להתמקצע או להתנסות בתחומים כמו צילום בסיסי, צילום סטודיו, צילום אופנה וכו'.

בתמונה: שיעור ביקורת עבודות

צלמים אמנים נהנים מהעובדה שהשוק הוא קטן. למרות שבישראל כמעט ולא מרוויחים כסף מאמנות, מתחילות לצוץ גלריות קטנות ששמחות להציג צלמים. למי ששואף להגיע לגלריות ולמוזיאונים הגדולים, זו בהחלט נקודת התחלה 

האם הסטודנטים שלך משתלבים בקלות בעבודה?
כ- 80% מהסטודנטים שלנו במסלול המקצועי, ממשתלבים בעבודה כצלמים. יש לי סטודנטים רבים שפתחו סטודיו ועובדים כצלמים מסחריים, יש בוגרים שהחלו בקריירה אמנותית וכאלה שהשתלבו בתחומי הצילום השונים. כחלק מהמדיניות שלנו, אנחנו דוחפים את הסטודנטים שלנו לעבוד כמה שיותר מהר – הם מקבלים בסיס ידע רחב מאוד ומקצועי מאוד ויכולים להתחיל להרוויח ממקצוע הצילום מיד עם סיום הקורס.

בתמונה: שיעור סטודיו בטכניון

האם כל אדם יכול להפוך לצלם?
כן ולא. כן ברמה החובבנית. לא ברמה המקצועית. הצילום הוא אמנות אשר משלבת פן טכני, בניגוד לאמנויות פלסטיות וצריך להיות בעל זיקה למחשבים עבור שלב עיבוד התמונה, ובעל יכולת לעבוד עם מקורות אור הדורשים לפעמים חישובים בצורה מדויקת ועוד, אמנם לא צריך להיות "מהנדס טילים", אבל צריך יכולת טכנית ולמי שאין אותה, יהיה קצת יותר קשה להפוך לצלם מסחרי. מה הופך צלם למקצועי? ההגדרה פשוטה: צלם מקצועי הוא צלם המרוויח כסף מצילום. כמובן שיכול להיות צלם אשר אינו מרוויח מצילום אך הוא עדין ממש מוכשר ומבריק וכולם נהנים מעבודותיו.

אילו כישורים נדרשים כדי להיות צלם מצליח?
אמביציה גבוהה מאוד, רצון עז להתפתח כל הזמן, ללמוד כיצד לשווק את עצמך ולמכור את עבודותיך. צריך להיות אדם שמתקשר היטב עם אנשים ולא אדם מסתגר.

הדבר החשוב ביותר הוא היכולת להתפתח מעבר לכל קורס, להישאר מעודכן, לשמר לקוחות, להיות קצת מנהל השיווק של עצמך ותמיד להיות פרו אקטיבי, למשל: גם אם אין עבודה בתשלום, לנצל את הזמן ולהרחיב את הפרוטפוליו.

 

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 01/08/2017
    "אני מצייר עם המצלמה"

    הצלם פיני חמו חזר לבית הספר לצילום של הטכניון, בו למד, והפעם כמרצה אורח. בראיון איתו הוא מסביר מהם ההבדלים בין סגנונות הצילום, עד כמה התאורה חשובה ולמה הוא מצלם נשים שתלויות על בלונים

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button