לאור גידול בתחום תשתיות התחבורה בישראל ופיתוח מספר מגה פרויקטים בתחום הרכבות הקלות והרכבת הכבדה, יזמו הטכניון – המכון לחקר התחבורה והיחידה ללימודי המשך בטכניון יחד עם רכבת ישראל ומשרד התחבורה תכנית להנדסת מערכות רכבתיות בהתמחות נייד (Rolling stock). התכנית פותחה עם מומחים מהטכניון, רכבת ישראל, משרד התחבורה ומומחים מהרכבת הקלה מהארץ ומהעולם. התכנית כוללת תמהיל קורסים עם דגש על פרויקטים בתחום הנדסת נייד המתבססים על ידע אקדמי וניסיון תעשייתי רלוונטי.
מסלול ייחודי ובלעדי מסוגו בישראל:
התכנית תכשיר מהנדסים שיפעלו בתחום הנדסת נייד ומיומנויות אחזקת ציוד רכבתי. בין הנושאים שילמדו: מערכות רכבתיות עיקריות של נייד, פתרונות לבעיות יסודיות בתחום אחזקת רכבות, מערכות איתות ובקרה, מערכות הנעה וחישמול, הנדסת מערכת הכוללת דינמיקה של רכבת ומערכותיה, איכות ואמינות ועוד. בוגרי התוכנית יהיו בעלי הכשרה אינטר-דיסציפלינרית מעמיקה הנדרשים כיום כדי להוביל בקדמת הפיתוח בתחום מתפתח זה.
המנהל האקדמי של התכנית הינו פרופ' תומר טולדו, ראש המכון לחקר התחבורה, הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון.
"מאות מהנדסי רכבת יוכשרו בשנים הקרובות", פורסם באתר News1, בתאריך 16.8.21 >>
בעלי תואר ראשון בהנדסת מכונות, הנדסת חשמל ומהנדסים בעלי זיקה וניסיון בתחום התחבורה הרכבתית העובדים בתחום או המעוניינים להתמחות בתחום זה.
תנאי קבלה
- בעלי תואר ראשון בהנדסת מכונות / הנדסת חשמל / מהנדסים בעלי זיקה וניסיון מוכח בתחום התחבורה הרכבתית.
- השכלה אחרת תיבחן באופן חריג בכפוף לניסיון רלוונטי בתחום.
- אנגלית ברמה גבוהה (חלק מהקורסים ילמדו בשפה האנגלית בלבד).
- ועדת קבלה.
זכאות לתעודה
- חובת נוכחות של %80 מהמפגשים.
- השתתפות פעילה בשיעורים.
- עמידה בהצלחה בבחינות ובחובות האקדמאיות
לעומדים בדרישות התכנית תוענק תעודת גמר של הטכניון – היחידה ללימודי המשך ולימודי חוץ ותעודה מטעם משרד התחבורה.
כ-50 מפגשים, אחת לשבוע בימי שלישי בין השעות 16:30-20:30.
סה"כ כ-200 שעות אקדמאיות.
התכנית תועבר בשילוב לימודים פרונטליים ומקוונים.
במפגשים ישולבו הרצאות, תרגולים, דיונים ובחינות, חלק מהתכנית תועבר באנגלית.
התוכנית תכלול סיורים במרכזי דיפו גדולים בישראל.
*ייתכנו שינויים בכמות המפגשים, ימי הלימוד ושעות הלימוד.
- מבוא
- איתות ובקרה
- מערכות הנעה וחישמול
- נייד
- תחזוקה
- רגולציה ותקינה במערכות רכבתיות
- ועוד
התוכנית תועבר ע"י מרצים מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, מרצים מאוניברסיטת דלאוור, אוניברסיטת ברמינגהם ומרצים מומחים מובילים.
Allan M. Zarembski Ph.D
Professor of Practice and Director of Railroad Engineering and Safety Program. Over 45 years of professional engineering. Extensive experience in all areas of rail operations to include freight and passenger operations, transit, commuter, and inter-urban. Internationally recognized expertise in the area of railway track and structures, vehicle-track dynamics, wheel-rail interaction, rail & track component failure, failure analysis, rail grinding & maintenance, safety, railway operations and maintenance
אינג' נועם פלג
סמנכ"ל חט' נייד ברכבת ישראל. בעל 30 שנות ניסיון ניהול בארגונים מובילים בתחום תחזוקה, ציוד כבד ובמגוון ארגונים תעשייתיים בישראל. שימש כמנהל אגף תכנון, אחזקה ותפעול ברכבת ישראל ומנכ"ל חברת מת"ר. בוגר תואר ראשון בהנדסת תעשיה וניהול בטכניון.
אינג' אלכס דובוב
40 שנות ניסיון בתחום פיתוח מערכות שליטה ובקרה בתעשייה וברכבת. ראש מנהלת איתות וטכנולוגיה ובעל ותק של 30 שנה ברכבת ישראל בתפקידים ניהוליים והנדסיים.מהנדס חשמל בוגר תואר שני עם הסבה לאיתות רכבתי.
אינג' גבריאל דוידיאן
מנהל את תחום הנדסת אחזקה באגף אחזקה ותפעול דרום ברכבת ישראל. דוקטורנט להנדסת מכונות באונ' בן גוריון, חוקר בתחום אחזקה חזויה. בעל 8 שנות ניסיון בתחום אחזקת רכבות ביישום וניהול אמינות ואחזקתיות.
אינג' עמוס גוטמן
מהנדס ציוד נייד, צוות תכנית אב לתחבורה בירושלים – פרויקט הרכבת הקלה בירושלים. בוגר תואר ראשון בהנדסת חשמל מאונ' בן גוריון, תואר שני בהנדסת מערכות בטכניון.
ד"ר אלון סנה אור
מעל 30 שנות ניסיון בתעשייה הביטחונית והאזרחית ביישום וניהול RAMST ,בהנדסת הסביבה (ניסויים, מדידות, אנליזות) ובתחומים מקבילים. מלמד קורסים יישומיים וייחודיים לשילוב אפקטיבי של RAMST במערכות ובתהליכי פיתוח, בתוכניות הנדסת מערכות באקדמיה ובחברות בתעשייה. בוגר תואר ראשון ושני בטכניון ושלישי באונ' טקסס באוסטין כבהנדסת מכונות.
אינג' ירון שרים
בוגר תואר ראשון בהנדסת מכונות בטכניון ומוסמך IPMA עם ניסיון של 30 שנים בניהול של מפעלים ופרויקטים בתחומים שונים. בשנים האחרונות מנהל את התחזוקה של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מטעם חברת אלסטום.
אינג' כמאל קייס
מנהל אגף הנדסה, אגף הרכבות, מנהל תחום תקינה, אגף הרכב במשרד התחבורה. מהנדס רכב וציוד תעבורתי. בעל תואר בהנדסת מכונות מהטכניון. תואר שני בהנדסת מערכות מסילתיות, רכבתיות ואינטגרציה מאונ' ברמינגהם, אנגליה ותואר שני במדיניות ציבורית – מהאונ' העברית.
אינג' שמחה אורנשטיין
יו"ר ועדת המומחים לתקן ישראלי 5350 – בניה ותפעול של מערכות רכבת קלה, יועץ לנ.ת.ע ויועץ לחברת חוצה ישראל בנושאי הקמה ותפעול של הרכבת הקלה חיפה-נצרת. בעבר, שימש כמהנדס המערכת וכראש יחידת המהנדס בתוכנית אב לתחבורה, אשר ניהלה ופקחה מטעם המדינה על הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים ועל תפעולו. בתפקידו זה היה גם שותף לכתיבת ההסדרה (רגולציה) של רכבות קלות בישראל. בוגר הנדסת חשמל ואלקטרוניקה מאוני' תל-אביב.
אינג' עקיבא רום
בוגר תואר ראשון בהנדסת מכונות בטכניון, תואר .Sc.M בהנדסת ניהול באוניברסיטת ברידג'פורט – קונטיקט ארה"ב. בעל ניסיון רב שנים בתחבורה, בהן תפקידי מפתח שונים כגון מנהל אגף רכבות בכיר ומנהל אגף בטיחות וניהול סיכונים באגף רכבות במשרד התחבורה, מנהל אגף פיתוח והנדסת נייד ברכבת ישראל, דירקטור בחברת חוצה ישראל, סגן יו"ר קבוצת עבודה לתחבורה מסילתית בוועדה הכלכלית האירופית לאו"ם.
אינג' רועי תומר
בוגר תואר ראשון בהנדסת מכונות בטכניון ותואר שני במנהל עסקים. מנהל תחום בכיר למערכות רכבתיות בחברת חוצה ישראל. בעבר, מנהל פרויקט לתחוחם הרכבת בחברת אלביט חטיבת יבשה. ניהל את יחידת תחזוקה ברכבת ישראל, אגף פיתוח והנדסת נייד ברכבת ישראל.
אינג' צבי פרידמן
מנהל ממשקים הנדסיים בפרוייקט הרק"ל. בעבר מנהל טכני בזכיין מערכת האיתות קו אדום ת"א. מנהל אחזקת תשתיות, מנהל הסמכת מערכות איתות ותקשורת רק"ל ירושלים. כמוכן כיהן במספר תפקידים בחברת בזק ובהם ממ"ח תכנון מערכות ורשתות חטיבתי וממ"ח בקרה ארצית. בוגר תואר בהנדסה עם התמחות בתקשורת מאונ' ת"א.
תכניות לימוד נוספות בתחום
תכנית בהנדסת מסילה
מסלול ייחודי וראשון מסוגו בישראל, המקנה למהנדסים הכשרה ייעודית בתחום הנדסת המסילה למהנדסים אזרחיים ומהנדסי מכונות – בשיתוף משרד התחבורה, רכבת ישראל, המכון לחקר התחבורה בטכניון ואוניברסיטת דלוואר