לאור גידול בתחום תשתיות התחבורה בישראל ופיתוח מספר מגה פרויקטים בתחום הרכבות הקלות והרכבת הכבדה, יזמו הטכניון – המכון לחקר התחבורה והיחידה ללימודי המשך בטכניון יחד עם רכבת ישראל ומשרד התחבורה תכנית להנדסת מערכות רכבתיות בהתמחות נייד (Stock Rolling). התכנית פותחה עם מומחים מהטכניון, רכבת ישראל, משרד התחבורה ומומחים מהרכבת הקלה מהארץ ומהעול התכנית כוללת תמהיל קורסים עם דגש על פרויקטים בתחום הנדסת נייד המתבססים על ידע אקדמי וניסיון תעשייתי רלוונטי
מטרות התוכנית
בין הנושאים שילמדו: מערכות רכבתיות עיקריות של נייד, פתרונות לבעיות יסודיות בתחום אחזקת רכבות, מערכות איתות ובקרה, מערכות הנעה וחישמול, הנדסת מערכת הכוללת דינמיקה של רכבת ומערכותיה, איכות ואמינות, ועוד. בוגרי התוכנית יהיו בעלי הכשרה אינטר-דיסציפלינרית מעמיקה הנדרשים כיום כדי להוביל בקדמת הפיתוח
בתחום מתפתח זה
המנהל האקדמי של התכנית הינו פרופ' תומר טולדו, ראש המכון לחקר התחבורה, הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון.
בעלי תואר ראשון בהנדסת מכונות, הנדסת חשמל ומהנדסים בעלי זיקה וניסיון בתחום התחבורה הרכבתית העובדים בתחום או המעוניינים להתמחות בתחום זה.
תנאי קבלה
- בעלי תואר ראשון בהנדסת מכונות | הנדסת חשמל | מהנדסים בעלי זיקה וניסיון מוכח בתחום התחבורה הרכבתית
- השכלה אחרת תיבחן באופן חריג בכפוף לניסיון רלוונטי בתחום
- אנגלית ברמה גבוהה (חלק מהמפגשים יילמדו בשפה האנגלית בלבד)
- ועדת קבלה
זכאות לתעודה
- חובת נוכחות של %80 מהמפגשים.
- השתתפות פעילה בשיעורים.
- עמידה בהצלחה בבחינות ובחובות האקדמאיות
לעומדים בדרישות התכנית תוענק תעודת גמר של הטכניון – היחידה ללימודי המשך ולימודי חוץ ותעודה מטעם משרד התחבורה.
45 מפגשים אחת לשבוע בימי שלישי בין השעות 16:30-20:30
סה"כ 200 שעות אקדמאיות.
משך התכנית- כשנה. סיום הלימודים הצפוי – נובמבר 2026
התכנית תלמד בשילוב לימודים פרונטליים ומקוונים.
במפגשים ישולבו הרצאות, תרגולים, דיונים ובחינות, חלק מהתכנית תועבר באנגלית.
התוכנית תכלול סיורים במרכזי דיפו גדולים בישראל.
*ייתכנו שינויים בכמות המפגשים, ימי הלימוד ושעות הלימוד
- מבוא
- איתות ובקרה
- מערכות הנעה וחישמול
- נייד
- תחזוקה
- רגולציה ותקינה במערכות רכבתיות
- סיכום, רגולוציה ותקינה במערכות רכבתיות
Allan M. Zarembski Ph.D
Over 45 years of professional engineering extensive experience in all areas of rail operations.
Internationally recognized expertise in the area of railway track and structures, vehicle-track
dynamics, wheel-rail interaction, rail & track component failure, failure analysis, rail grinding &
maintenance, safety, railway operations and maintenance
אינג' רונן שטקלר
מהנדס מכונות בעל תואר שני במנהל עסקים. עוסק שנים רבות בפיתוח מערכות מולטידיסיפלינריות ובאחזקתן ובעל נסיון בתחומי ייצור ותעשיה. סא"ל במיל. משמש כיום כמנהל אגף הפיתוח וההנדסה בחטיבת נייד בר"י
קובי מגן
מנהל אגף תכנון אחזקה ותפעול בחטיבת הנייד של רכבת ישראל.
בוגר Bsc בהנדסת תעשיה וניהול ו MBA מאוניברסיטת חיפה. בעל נסיון של כ 15 שנים בתהליכי אחזקת רכבות וניהול הצי הנייד, תכנון שרשרת אספקה, ומערכות מידע לניהול זמינות וכשירות הצי. מוביל תהליכי טרנספורמציה דיגיטאלית והטמעת טכנולוגיות להעלאת רמת האמינות של תהליכי האחזקה. בעל התמחות במערכות מידע
ובעבר הקים וניהל מערכי תכנון ובקרה והוביל פרויקטי שיפור וייעול בחברות מובילות.
אינג' אלכס דובוב
0 שנות ניסיון בתחום פיתוח מערכות שליטה ובקרה בתעשייה וברכבת. בעל ותק של 30 שנה ברכבת ישראל בתפקידים ניהוליים והנדסיים, לשעבר ראש מנהלת איתות וטכנולוגיה. מהנדס חשמל בוגר תואר שני עם הסבה לאיתות רכבתי
אינג‘ מיקי בר-עם
בוגר הנדסת מכונות מהטכניון, ותואר שני במנהל עסקים. 30 שנות נסיון בתחום הראמס מתעשיית התעופה הביטחונית, והרכבתית.
ניסיון רב בפרויקטי רכבות בחו"ל ובישראל, כמנהל ויועץ טכני הנדסי, ומהנדס מערכת בניהול תהליכי ראמס, בדיקות והרצות, ניהול ממשקים, ואינטגרציה
אינג' עמוס גוטמן
מהנדס ציוד נייד, צוות תכנית אב לתחבורה בירושלים – פרויקט הרכבת הקלה בירושלים. בוגר תואר ראשון בהנדסת חשמל מאונ' בן גוריון, תואר שני בהנדסת מערכות בטכניון
אינג' ירון שרים
עם ניסיון של 30 שנים בניהול של מפעלים ופרויקטים בתחומים שונים IPMA בוגר תואר ראשון בהנדסת מכונות. בטכניון ומוסמך בשנים האחרונות מנהל את התחזוקה של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מטעם חברת אלסטום.
אינג' כמאל קייס
מנהל אגף הנדסה, אגף הרכבות, מנהל תחום תקינה, אגף הרכב במשרד התחבורה. מהנדס רכב וציוד תעבורתי. בעל תואר בהנדסת מכונות מהטכניון, תואר שני בהנדסת מערכות מסילתיות, רכבתיות ואינטגרציה מאונ' ברמינגהם, אנגליה ותואר שני במדיניות ציבורית – מהאונ' העברית.
אינג' שמחה אורנשטיין
יו"ר ועדת המומחים לתקן ישראלי 5350 – בניה ותפעול של מערכות רכבת קלה, יועץ לנת"ע ויועץ לחברת חוצה ישראל בנושאי הקמה ותפעול של הרכבת הקלה חיפה-נצרת. בעבר, שימש כמהנדס המערכת וכראש יחידת המהנדס בתוכנית אב לתחבורה, אשר ניהלה ופקחה מטעם המדינה על הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים ועל תפעולו. בתפקידו זה היה גם שותף לכתיבת ההסדרה )רגולציה( של רכבות קלות בישראל. בוגר הנדסת חשמל ואלקטרוניקה מאוני' תל-אביב.
אינג' עקיבא רום
בוגר תואר ראשון בהנדסת מכונות בטכניון, .Sc.M .בהנדסת ניהול באוניברסיטת ברידג'פורט – קונטיקט ארה"ב. תואר בעל ניסיון רב שנים בתחבורה, בהן תפקידי מפתח שונים כגון מנהל אגף רכבות בכיר ומנהל אגף בטיחות וניהול סיכונים באגף רכבות במשרד התחבורה, מנהל אגף פיתוח והנדסת נייד ברכבת ישראל, דירקטור בחברת
חוצה ישראל, סגן יו"ר קבוצת עבודה לתחבורה מסילתית בוועדה הכלכלית האירופית לאו"ם
אינג' אורן הרטל
מהנדס תאימות אלקטרומגנטית. בוגר הטכניון בהנדסת חשמל, 1966 , תואר שני בהנדסת חשמל, .1976 מדען ראשי ברפאל, ראש מדור וראש תחום EMC, וראש שטח אלקטרומגנטית. ממקימי תא התא"מ של IEEE בישראל והיו"ר שלו 1986-1992 , יו"ר נציבות IEEE של URSI בישראל, מהנדס בכיר של NARTE בעל היתר מתן שירות של משרד להגנת הסביבה.
אינג' רועי תומר
בוגר תואר ראשון בהנדסת מכונות בטכניון ותואר שני במנהל עסקים. מנהל תחום בכיר למערכות רכבתיות בחברת חוצה ישראל.
בעבר, מנהל פרויקט לתחוחם הרכבת בחברת אלביט חטיבת יבשה. ניהל את יחידת תחזוקה ברכבת ישראל, אגף פיתוח והנדסת נייד ברכבת ישראל.
תכניות לימוד נוספות בתחום
תכנית בהנדסת מסילה
מסלול ייחודי וראשון מסוגו בישראל, המקנה למהנדסים הכשרה ייעודית בתחום הנדסת המסילה למהנדסים אזרחיים ומהנדסי מכונות – בשיתוף משרד התחבורה, רכבת ישראל, המכון לחקר התחבורה בטכניון ואוניברסיטת דלוואר