הקורס מיועד לפסיכולוגים בעלי תואר שני המתעתדים להתמחות בפסיכולוגיה קלינית או נמצאים בשלבים הראשונים להתמחות, אשר זקוקים להרחבה וביסוס הידע הנדרש בתחום הפסיכותרפיה הדינאמית.
הלימודים יתקיימו במשך שני סמסטרים (חורף תשפ"ד ואביב תשפ"ד), 26 מפגשים אחת לשבוע בימי חמישי, כל מפגש יערך 2 שעות אקדמיות בין השעות 15:00-16:30.
פתיחת הקורס: 2.11.23
מיקום הלימודים: הלימודים יערכו בפקולטה לרפואה ע"ש רות וברוך רפפורט בשכ' בת גלים בחיפה (רח' עפרון 1).
התכנית מותאמת למסמך הליבה ודרישות הוועדה המקצועית, כפי שמנוסחות במסמך "הנחיות יישומיות למסמך הליבה".
סמסטר א' (חורף תשפ"ד):
נושא | |
1 | מפגש פתיחה- מבוא
מהו טיפול פסיכודינמי? ראשית הפסיכואנליזה ועד ימינו. סקירה- מפת התיאוריות |
2 | היכרות עם מושגי היסוד של התיאוריה הדינמית והתפתחותם לאורך השנים: ברית טיפולית, סטינג, יחסי העברה, אסוציאציות חופשיות, התנגדות |
3 | פרויד- המודלים השונים, תיאוריית הפיתוי, העברה אירוטית, עקרון העונג/ מציאות. |
4 | פסיכולוגיית האגו- מושגים מרכזיים מעבודתם של אנה פרויד והרטמן- השימוש בהגנות, איזור חופשי מקונפליקט |
5 | צמיחתה של תיאורית יחסי אובייקט, עבודתה של מלאני קליין |
6 | המשך – מלאני קליין: העמדות, מצבים מנטליים ראשונים, קנאה וצרות עין, הזדהות השלכתית |
7 | האיזור הסכיזואידי בנפש- חשיבתם של פיירברן וגאנטריפ |
8 | ד. ויניקוט- מושגי יסוד בחשיבתו: יחסי אם- תינוק ומושקעות אימהית ראשונית, אם טובה דיה |
9 | המשך ויניקוט- מרחב פוטנציאלי ומשחקיות, עצמי אמיתי ועצמי כוזב, היכולת להיות לבד |
10 | המשך ויניקוט- תפיסת התוקפנות, פחד מהתמוטטות, השימוש באובייקט |
11 | ו. ביון- יחסי מיכל מוכל, תיאוריית החשיבה והחשיבה הפסיכוטית |
12 | המשך מושגי יסוד של ו. ביון-"ללא זיכרון וללא תשוקה"- ההקשבה הטיפולית |
13 | מושגי יסוד בחשיבתם של התיאורטיקאים הניאו- קליינים: השלישי האנליטי, העמדה האוטיסטית מגעית (אוגדן), השבר הבסיסי (באלינט), הפסיכו- סומה (ביק, מקדוגל, אנזייה) |
סמסטר ב' (אביב תשפ"ד): תקופת הלימודים:
נושא | |
14 | המשך מושגי יסוד בחשיבתם של התיאורטיקאים הניאו- קליינים: השלישי האנליטי, העמדה האוטיסטית מגעית (אוגדן), השבר הבסיסי (באלינט), הפסיכו- סומה (ביק, מקדוגל, אנזייה) |
15 | מושגי יסוד בפסיכולוגית העצמי- ה. קוהוט- זולתעצמי, אנרגיה נרקסיסטית |
16 | המשך קוהוט- הפרעות של העצמי וההעברות הנרקסיסטיות, מקומה של האמפטיה |
17 | המשך קוהוט- זעם נרקיסיסטי וההפרעות של העצמי |
18 | קרנברג- הריאיון, ארגון האישיות, רמות ההתערבות הטיפולית |
19 | קרנברג |
20 | הגישה ההתיחסותית, לפי מיטשל, ארון, בנג'מין: פסיכולוגיה של שניים, הכרה הדדית, חשיפה עצמית, אנאקטמנט. הצגת הנחיות עבודת הסיכום |
21 | אינטגרציה: מבט על בין הגישות והמושגים: התמקדות בעבר לעומת בהווה, טראומה מול פנטזיה, דחף מול צורך, קונפליקט מול חסך |
22 | אנטגרציה- המשך: התפתחות נושא ההגנות והטרנספרנס, פרשנות ותובנה לעומת קשר וברית טיפולית, פסיכולוגיה של אחד לעומת של שניים, בניית פורמולציה דינמית. |
23 | הצגת עבודת הסיכום |
24 | הצגת עבודת הסיכום |
25 | הצגת עבודת הסיכום |
26 | סיכום הקורס |
*התכנית כפופה לשינויים, על כל שינוי תימסר הודעה למשתתפים
פסיכולוגים קליניים, מדריכים בפסיכותרפיה.