בעבודת הטיפול והחינוך, הדרכת הורים היא אחד התחומים המורכבים והמרתקים ביותר והיא מפתח להשפעה משמעותית.
גידול ילד עם מוגבלות היא ”ריצה למרחקים ארוכים“. המשפחה כיחידה אחת נדרשת לגייס כוחות ומשאבים להתמודדות עם המציאות היומית . הורים לילדים עם מוגבלות נדרשים להתמודד אתגרים נוספים: צרכים התפתחותיים ורגשיים מורכבים יותר של ילדם, השפעה על הקשר הזוגי ועל התא המשפחתי הגרעיני והרחב, יחסי הגומלין עם הקהילה והצורך בתמיכה וליווי של אנשי מקצוע שונים.
אנשי המקצוע נדרשים לאחד האתגרים הגדולים בליווי משפחות וכאשר מדובר בהורים לילדים עם מוגבלות, יש להכיר את המורכבות הנוספת והתהליכים הרגשיים שעוברת המשפחה. התחשבות בצרכים, במשאבים ובכוחות שמאפיינים את המשפחה תתרום להסתגלות בריאה ומקדמת של המשפחה.
ההורים הינם הגורם העיקרי והמשמעותי המשפיע על איכות חייו של הילד ושילובו ועל רווחת כלל המשפחה. מתוך ראייה זו חשוב לחזק אצל ההורים את היכולת לראות את הכוחות הטמונים בילד ולבסס את תחושת הקומפטנטיות ההורית.
תוכנית לימודים זו מיועדת למטפלים ואנשי חינוך ,בעלי ניסיון, אשר מעוניינים להעמיק את הידע שיש ברשותם ולהעשיר את ארגז הכלים בעת ליווי ההורים. הבנה מעמיקה של צרכי ההורים והמשפחה כולה מהווה מפתח להתערבות מדויקת המקדמת תהליכים של רווחה, התמודדות חיובית, הסתגלות, העצמה וצמיחה של המשפחה.
- להציג בפני אנשי המקצוע את העקרונות המרכזיים, התיאורטיים והיישומיים בהדרכת הורים מתוך הכרות מעמיקה עם הסוגיות הייחודיות של הדרכת משפחה לילד עם מוגבלות.
- להעמיק את ההבנה בנוגע לסוגיות הייחודיות הנלוות להורות לילד עם צרכים מיוחדים ולהקנות לאנשי המקצוע ידע יישומי להובלת תהליכי ליווי והדרכה.
- לפתח גישה מקצועית הרואה בהורים שותפים מרכזיים , פעילים ובעלי כוחות, תוך חיזוק תחושת המסוגלות והעצמת תפקידם המרכזי בחיי הילד והמשפחה.
- בתוכנית זו אנשי המקצוע ירכשו כלים כיצד להדריך את ההורים להתמודד במסע ההורות בצורה יעילה ותוך ראייה אופטימית. בתוכנית זו יושם דגש על העצמת ההורים ומיקומם במעגל החוזקה, מתוך המקום של שותפות ואמונה ביכולות ובכוחות ההורים.
גב‘ יעל אברם, ד"ר נאוה שפריר, ד“ר דניאלה מזור, גב‘ עדי שטיין, דנה אקשטיין, גב' קרן זמיר, מר אילן בן צור, גב' ולרי זלצקי, מר מורן ממן
מיומנויות להדרכת הורים – חזון ותפקיד הורי, תקשורת מצמיחה במשפחה, דרכי חינוך מצמיחות, מערך ואווירה משפחתית, התמודדות עם מצבי לחץ, פתרון קונפליקטים ועוד.
פסיכולוגיה התפתחותית – התפתחות הילד בשנים הראשונות לחייו, מודלים של התקשרות, השפעת המוגבלות על התפתחות הילד.
נרטיב הורי מלידה ועד התבגרות – תהליכים רגשיים בצל האבחון הראשוני, פנטזיה מול מציאות, מאפייני התינוק והילד עם המגבלה, עצמאות ונפרדות מול תלות, מקורות תמיכה, ניהול אנשי מקצוע, צמתים של החיים: ינקות, ילדות, נערות ובגרות ומעבר בין מסגרות, זוגיות וחוסן משפחתי, איכות הקשר הורים – ילדים.
פרקים נבחרים בהורות – סוגיות בולטות בגידול ילד עם מוגבלות: מאפיינים, ויסות חושי ותחושתי, קשיים רגשיים, תקשורתיים והתנהגותיים, חינוך מיני, הימנעות מפגיעות ומצבי סיכון, קידום עצמאות ושילוב חברתי.
אופק אישי ומשפחתי בגיל הבגרות – ”אופק לעומת הסללה“, צמתים במעגל חיי המשפחה: לבטים והחלטות, החיים כאנשים מבוגרים – אפשרויות והזדמנויות, עידוד צמיחה ושגשוג אישי, שותפות בהחלטות עם אנשי מקצוע וחיזוק התפקיד ההורי, ומיצוי זכויות.
פרקטיקום – הערכת צרכי המשפחה והתאמת תוכנית ההדרכה, ליווי הדרכות ההורים הלכה למעשה.
בעלי תואר ראשון לפחות במקצועות הטיפול, הייעוץ והחינוך, להם ניסיון בהדרכת הורים או טיפול בילדים או מבוגרים עם מוגבלות.
קבלה לקורס הינה ע"ב ראיון אישי.
תוכנית שנתית, סה“כ 160 שעות לימוד אקדמיות ועוד 40 שעות פרקטיקום – התנסות בהדרכת הורים בשדה.
* על הסטודנט לאתר בתחילת הלימודים מקום להתנסות מעשית מתאים לצרכי התוכנית הכולל הדרכה.
התשלום על ההדרכה המעשית איננו כלול בשכר הלימוד.
מתכונת ומיקום הלימודים
הלימודים יתקיימו אחת לשבוע בין השעות 15:30-20:30, כל מפגש 6 שעות אקדמיות.
הלימודים יערכו בצורה פרונטלית בפקולטה לרפואה של הטכניון בחיפה / בקמפוס הטכניון נו"ש.