המגזין

כולם מדברים על UX

רן לירון, המנהל האקדמי של קורס "אפיון ממשק וחווית משתמש" מסביר על חשיבות מקצוע ה- UX (ראשי תיבות של User experience) ועד כמה הוא חלק מהחיים של כולנו: "לפני 15 שנה אנשים לא הבינו בכלל על מה אני מדבר, היום כולם כבר יודעים ש - UX זה חלק חשוב בכל מוצר, לעיתים זה אפילו עניין של חיים ומוות"

01/10/2020

השוק צמא לאנשי UX יצירתיים ומוכשרים, בעלי כלים וידע

שאלתם את עצמכם לאחרונה מה זה אפיון ממשק וחווית משתמש, מקצוע שמכונה UX (ראשי תיבות של user experience) שכולם פתאום מדברים עליו?  דמיינו קרחון בלב ים. אתם רואים את הפסגה המחודדת מבצבצת על פני המים, אבל מתחתיה ובמעמקי הים יש פירמידה שלמה – בסיס של הר שלא נראה לעין. שם הקסם בעבודת אפיון חווית המשתמש קורה. אלה הם שלבי בניית הקונספט, ההפשטה של התהליכים, הבנה מעמיקה של הצורך העסקי, מצד אחד, ושל מאפייני המשתמש, מצד שני. מחקר וניתוח מרחב הבעיה, ומציאת פתרונות יצירתיים ליצירת מוצר מצליח – שמתאים במדויק לצרכי המשתמשים.

דווקא בימים אלה השוק צמא לאנשי UX יצירתיים ומוכשרים, בעלי כלים וידע שידעו להתמודד עם העומס המנטלי והדיגיטלי שכולנו חווים דרך המסכים שמלווים את חיינו. מעצב משתמש טוב חושב בצורה מורכבת למדי איך להפוך את החיים שלנו לפשוטים יותר. בהמשך להצלחת קורס אפיון וחווית משתמש UX שנפתח לפני כשלוש שנים ביחידה ללימודי המשך בטכניון, בחודשים הקרובים ייפתחו מחזורים נוספים בקמפוס שרונה בתל אביב.

"השוק התבגר והעולם הפך לדיגטלי. יש כיום הבנה שכדי להצליח צריך חווית משתמש טובה, אבל השאלה היא איך עושים את זה".

"אני זוכר איך לפני 15 שנה כשהייתי מעביר הרצאה על UX אנשים לא הבינו בכלל על מה אני מדבר. היום כולם כבר יודעים שאפיון חווית משתמש UX זה חלק חשוב מכל פיתוח של מוצר. לחלק מהאנשים נדמה שהם יודעים מה זה אומר בפועל אבל לרבים עדיין את הידע איך עושים את זה נכון", אומר רן לירון, המנהל האקדמי של הקורס,  UX Lead בחברת Nielsen, בעל ניסיון של למעלה מעשרים שנים בתחום ומי שמשמש כמנטור לנושאי UX ב-Google Launchpad.

מה השתנה בשנים האלו?

"השוק התבגר והעולם הפך לדיגטלי. יש כיום הבנה שכדי להצליח צריך חווית משתמש טובה, אבל השאלה היא איך עושים את זה. אז יש הרבה מאוד מודעות, שזאת נקודת פתיחה מצוינת, מבינים שצריך אנשים מוכשרים לכך, מצד שני אין הבנה עד הסוף בהרבה מקומות, זה תחום בהתהוות".

"רוב מקומות העבודה ל- UX הם במסגרת של ארגונים טכנולוגיים, בהייטק"

איזה חברות מעסיקות בימינו UX?

"בגדול, כל סוגי החברות מעסיקות מומחה לאפיון חווית המשתמש. באופן טבעי חלק גדול מהן אלו חברות תוכנה וייעוץ עם פן טכנולוגי, אבל יש ארגונים שמייצרים מוצרים פיזיים כמו מדפסות או מכוניות, למשל, שגם נדרשים לאפיון חווית משתמש. זה נושק לכל תחום בחיים, יחד עם זאת ברור שרוב מקומות העבודה ל- UX הם במסגרת של ארגונים טכנולוגיים, בהייטק".

זה מקצוע שפתוח לאנשים מרקעים מגוונים אז בעצם יש הרבה אנשים שיכולים להשתלב דרכו בעולם ההייטק.

"נכון, וזה חלק מהכיף הגדול של המקצוע. בעולם העבודה יש הרבה תחומים מעניינים, יש מקצועות עם אתגרים טכנולוגים והנדסיים, יש תחומים שמעניינים מהזווית הפסיכולוגית כמו שיווק, מכירות והנעה של אנשים לפעולה ויש מקצועות יצירתיים שקשורים לעיצוב ואסתטיקה. כל הכיף ב- UX שמשלבים את כל האלמנטים האלה ביחד. זה מקצוע מאוד מעניין ומאתגר".

"אפיון גרוע של חווית משתמש זה גם עניין של חיים ומוות. כך למשל, תושבים בהוואי התעוררו החודש עם הודעה לטלפון הנייד שלהם שיש "איום טיל בליסטי בדרכו להוואי. תפסו מחסה, זה אינו תרגיל" בגלל שהעובד לחץ על הכפתור הלא נכון בממשק"

רן לירון, המנהל האקדמי של הקורס

אפיון טוב של UX יכול להפוך את החיים שלנו לפשוטים ונעימים ואפיון לא מוצלח יהיה תסכול בירוקרטי מתמשך.

"ואפילו יותר מזה, לפני זמן קצר למדנו שאפיון גרוע של חווית משתמש זה עניין של חיים ומוות. כך למשל, תושבים בהוואי התעוררו החודש עם הודעה לטלפון הנייד שיש "איום טיל בליסטי בדרכו להוואי". ארבעים דקות עברו עד להודעת ההרגעה. מדובר בטעות אנוש, העובד כנראה עובד עם ממשק לא ברור, היו לו כמה אופציות והוא בטעות בחר באופציה של אזעקת אמת, לחץ על הכפתור הלא נכון. טעויות כאלה עולות הרבה כסף, זמן ותסכול וזה מה שהופך את ה- UX למקצוע משמעותי כל כך".

 

 

 

 לפרטים נוספים והרשמה ניתן ליצור קשר בטלפון 04-8294228 או במייל ludag@trdf.technion.ac.il

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 14/11/2017
    8 טיפים שיהפכו אתכם למנהלי מוצר בלתי נשכחים

    איך תהפכו למנהלי מוצר בלתי נשכחים, שניהלו פיתוח של מוצר שחולל שינוי, הניב הכנסה משמעותית לארגון או הגו רעיון מבריק למוצר ששינה את חווית המשתמש מקצה לקצה? אספנו עבורכם טיפים ממנהלי מוצר בכירים, לאחר פתיחת המחזור הראשון של קורס מנהלי מוצר ביחידה ללימודי המשך של הטכניון.

  • 15/04/2015
    האנשים שמעצבים לכם את החיים

    בוקר, אתם מרתיחים מים בקומקום החשמלי, פותחים את צנצנת הקפה ובודקים הודעות במכשיר הנייד. כבר בתחילת היום שלכם ובהמשכו, תשתמשו מבלי לשים לב במגוון מכשירים וחפצים שהושקעו בהם מחשבה, יצירתיות ולא מעט ידע. הכירו שלושה מעצבים תעשייתיים שנוגעים בחיים שלכם בלי שידעתם

  • 15/04/2015
    ללמוד לעצב מכשור רפואי שרופאים (ומטופלים) אוהבים

    תכנית לימודים לתואר שני של קמפוס הטכניון בתל אביב מכשירה אנשי מקצוע מובילים לעסוק בעיצוב תעשייתי עם דגש חברתי ורפואי: "לפתח מוצר שפועל זה יחסית קל, אבל לעשות משהו שירצו להשתמש בו זה אתגר אמיתי" אומרים מומחים בתחום

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button