מוקד מידע ורישום 04-8294228

המגזין

עולם בהאצה דיגיטלית: זו השעה של מנהלי מערכות המידע

משבר הקורונה הוביל להאצה דיגיטלית ולטרנספורמציה בארגונים רבים במשק. מנהלי מערכות המידע נדרשו לעבודה מסביב לשעון על מנת להתאים את מערכות המידע לעבודה מרחוק, שירות מרחוק והגנה מפני מתקפות סייבר. את התובנות מהתקופה שחלפה ילמדו המשתתפים בקורס ניהול בכיר למנמ"רים (CIO)

31/05/2020

"הקורונה העצימה את המעבר הדיגיטלי ואת הטרנספורמציה הדיגיטלית של הארגונים"

מתחילת מגיפת הקורונה מנהלי מערכות המידע היו מהאנשים העסוקים ביותר בארגונים שונים במשק. ההאצה הדיגטלית, ההתאמות שנדרשו לעבודה מרחוק או מתן שירות מרחוק ללקוחות לא השאירו למנמ"רים (מנהלי מערכות מידע) רגע דל, ולמעשה גם היום- עבודתם לא תמה וחווה טרנספורמציה והאצה משל עצמה.

"הטרנספורמציה הדיגיטלית היא אירוע משבש לארגונים רבים ובוודאי לממשלה וגורמי ממשל אחרים, אך זה אירוע שניתן להיערך אליו בתהליכי אסטרטגיה סדורים", אומר יאיר פראנק, לשעבר ראש רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה, וחלק מסגל הקורס ניהול בכיר למנמ"רים (CIO) של הטכניון – היחידה ללימודי המשך. "מצד אחד מגיפת הקורונה דרשה ודורשת תגובות מהירות וחדות ומצד שני דורשת גיבוש אסטרטגיה בלוחות זמן קצרים לקראת גל שני. זוהי תקופה של שינויים ואי-וודאות, ובזמן הזה המנמ״ר היה חייב להיות הגורם המוביל בארגון בהערכות לאימוץ תהליכים חדשים מבוססי טכנולוגיה. בקורס אנו לומדים וחושבים יחד איך עושים זאת נכון".

בקורס ניהול בכיר למנמ"רים ניתן דגש מיוחד לניתוח אירועים ומקרי מבחן אמיתיים שמתרחשים בארגונים שונים בישראל ובחו"ל, במטרה להקנות למשתתפי הקורס את הכישורים להבין את התמונה הכוללת של המנמ"ר ואת היכולות לחזות סיכונים וכשלים. התפוצצות המידע, משבר הקורונה ועוד שינויים שקורים בקצב מהיר מביאים דוגמאות רבות ומגוונות לדרכי ההתמודדות ולאתגרים של מנהלי מערכות המידע: עולם רכישות אונליין, ביג דאטה, מערך משלוחים, התמודדות עם פרצות במערכות המידע והתגוננות מאיומי התקפות סייבר, הם רק חלק מהרשימה.

"בשנתיים האחרונות, ארגונים רבים חוו אי וודאות, ובזמן הזה המנמ״ר חייב להיות הגורם המוביל בארגון בהערכות לאימוץ תהליכים חדשים מבוססי טכנולוגיה"

הקורס של הטכניון לימודי המשך מועבר בשיתוף חברת ביט פלוס, ובכך מציע את ההיבט האקדמי של הטכניון ואת ההיבט הפרקטי שעולה מהשטח. רפי שימל, מנכ"ל ביט פלוס ובעל 35 שנות ניסיון במחשוב ומערכות מידע, הוא היועץ האקדמי של התכנית. שימל הבין מהר מאוד שהקורסים צריכים להתאים את עצמם למציאות המשתנה. לכן, נעשות התאמות לתוכני הקורס שמתייחסים לאתגרים שהציב המשבר העולמי, טכנולוגיות חדשות, פתרונות מדף ויישומים. "גכל שינוי או משבר מוליד תובנות על המקצוע שאנחנו מנחילים בתכנית", אומר שימל, "במחזורים הקרובים נעסוק בדוגמאות של ארגונים גדולים במשק שכולנו מכירים ובהערכות של מנהלי מערכות המידע שלהם בתקופה האחרונה. אנו מלמדים את כל התובנות שאספנו כדי שנהיה מוכנים".

רפי שימל

אילו שינויים קרו למקצוע המנמ"ר, למשל?

"מתחילת מגיפת הקורונה, הלקוחות של הארגונים הסתמכו על עולם הדיגיטל, על עבודה מרחוק ועל האמצעים הדיגיטליים שמאפשרים זאת. כל אמצעי קשר – החל מהמכשיר הסלולרי ביד וכמובן המחשבים הניידים היו צריכים להתחבר למערכות של הארגונים ולשרת את העובדים, המנהלים והמשתמשים של הארגונים. כלומר, המנמ"ר היה צריך לאפשר להם להתחבר מרחוק ולהמשיך את התפעול השוטף של מקום העבודה".

אלא שמלאכת ההתחברות מרחוק לה נדרשו הארגונים הציבה אתגר משמעותי וחדש: "כשארגונים פותחים את מערכות המידע שלהם לעולם החיצון, דבר שחלקם לא עשו מעולם, הדבר מחייב אותם לשבח את מערכות הסייבר והמידע", מסביר שימל, "לפני הקורונה מערכות המידע היו סגורות והפתיחה שלהן, שהייתה הכרחית לתפעול מרחוק, מאפשרת כניסות לכל המשתמשים, המנהלים והלקוחות. לכן, מערכות ההגנה של הסייבר צריכות גם כן לקפוץ כיתה לצד הקפיצה ביכולת העבודה מרחוק על מערכות המחשוב של הארגון".

"כשארגונים פותחים את מערכות המידע שלהם לעולם החיצון, דבר שחלקם לא עשו מעולם, הדבר מחייב אותם לשבח את מערכות הסייבר ומערכות המידע"

ואנחנו רואים שתקיפות סייבר על מערכות מידע של ארגונים עולות מדרגה

"נכון, כשמערכות המידע הופכות פתוחות לעולם החיצון הן צריכות לשמור על תשתיות המידע והמחשוב ברמות עוד יותר גבוהות ממה שעשו היום, כדי לאפשר למנהלים ולעובדים להתחבר מרחוק מבלי לסכן את המערכת. זה מחייב השקעות, שכלול ויצירת מערכות הגנה כך שרק מורשים יוכלו להיכנס למערכות המידע של הארגון – שם הרי נמצאים כל נכסי המידע של הארגון".

יאיר פראנק

רז הייפרמן

"בקורסים אנו עוסקים בדוגמאות של ארגונים גדולים ולומדים גם מההיערכות של המנמ"רים. את התובנות שאספנו אנחנו מלמדים כדי להיות מוכנים גם למשברים נוספים"

תחום נוסף שתופס תאוצה הוא עולם הרכישות אונליין, מה ששימל מכנה – רכישות מרחוק. "כל ארגון שמוכר מוצרים ושירותים הבין שהוא חייב לאפשר ללקוחות לעשות את באופן מקוון. לכן, ארגונים רבים היו צריכים לטפח מערכות מכירה כאלה באמצעות מנהלי מערכות המידע שלהם. ראינו את זה ברשתות שמוכרות מזון שהשתכללו וזה מכניס גם את שאר הארגונים להערכות לאפשרות של רכישה דרך אפליקציות ולמערך של משלוחים. גם בהיבט הזה מערכות המידע צריכות להשתכלל בעקבות משבר הקורונה".

פשוט זה לא היה, מדווח שימל, "ראינו שחלק מהארגונים היו בחצי הלם ולא כולם חזרו למסלול מהר, אבל ארגונים שהשקיעו במערכות המידע שלהם בצד הדיגיטלי והאונליין, בהחלט התגברו על האתגרים והתאימו את מערכות המידע למצב החדש". רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית בחברת BDO Digital ומרצה בקורס, מוסיף: "אין ספק שכיום הארגונים מאיצים את הטרנספורמציה הדיגיטלית ובוחנים מחדש את המודל התפעולי שלהם. נושא הטרנספורמציה הדיגיטלית מהווה פרק משמעותי בקורס וקיבל בשנה האחרונה חשיבות נוספת. הכלים, המודלים, המתודולוגיות והרעיונות המוצגים בקורס יוכלו לשמש תשתית חשובה לבוגרי הקורס, לסייע לארגונים להאיץ ולהצליח במסע הדיגיטלי, שהפך קריטי כל כך".

מתעניינים בקורס ניהול בכיר למנמ"רים (CIO)? המחזור הבא ייפתח בקמפוס שרונה בלימודי בוקר או ערב. לחצו לפרטים >>

ומה אומרים בוגרי הקורס?

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 03/03/2019
    "בשנים האחרונות ניתוח מערכות מידע עבור ארגונים הפך למקצוע מבוקש"

    ארגונים מתעדים כל פעולה שנעשית במחלקות השונות שלהם: מכירות, כספים, ייצור, שירות לקוחות ועוד. המשמעות היא מידע ונתונים רבים שנשמרים במערכת המידע של הארגון. מנתח מערכות המידע הוא הגורם המקצועי המגשר בארגון שיודע לאפיין את הצורך העסקי ולתת לארגון את הפתרון הטכנולוגי המתאים ביותר

  • 15/12/2015
    אנשי הפתרונות

    מנתחי מערכות מידע הם המומחים עליהם מסתמך הארגון בכדי שיאפיינו, יעצבו, יפתחו ויטמיעו עבורו את הפתרונות הטכנולוגיים הטובים ביותר. מוכנים להיות האנשים עם כל הפתרונות? כל הפרטים בכתבה

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il