מוקד מידע ורישום 04-8294228

המגזין

עולם בהאצה דיגיטלית: זו השעה של מנהלי מערכות המידע

משבר הקורונה הוביל להאצה דיגיטלית ולטרנספורמציה בארגונים רבים במשק. מנהלי מערכות המידע נדרשו לעבודה מסביב לשעון על מנת להתאים את מערכות המידע לעבודה מרחוק, שירות מרחוק והגנה מפני מתקפות סייבר. את התובנות מהתקופה שחלפה ילמדו המשתתפים בקורס ניהול בכיר למנמ"רים (CIO)

31/05/2020

"הקורונה העצימה את המעבר הדיגיטלי ואת הטרנספורמציה הדיגיטלית של הארגונים"

בימי הקורונה מנהלי מערכות המידע היו מהאנשים העסוקים ביותר בארגונים שונים במשק. ההאצה הדיגטלית, ההתאמות שנדרשו לעבודה מרחוק או מתן שירות מרחוק ללקוחות לא השאירו למנמ"רים (מנהלי מערכות מידע) רגע דל, ולמעשה גם היום – כשהגל השני מאיים על הארגונים, עבודתם לא תמה וחווה טרנספורמציה והאצה משל עצמה.

"הטרנספורמציה הדיגיטלית היא אירוע משבש לארגונים רבים ובוודאי לממשלה וגורמי ממשל אחרים, אך זה אירוע שניתן להיערך אליו בתהליכי אסטרטגיה סדורים", אומר יאיר פראנק, לשעבר ראש רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה, שהצטרף לסגל הקורס ניהול בכיר למנמ"רים (CIO) של הטכניון – היחידה ללימודי המשך. "מצד אחד משבר הקורונה דרש ודורש תגובות מהירות וחדות ומצד שני דורש גיבוש אסטרטגיה בלוחות זמן קצרים לקראת גל שני. כולנו באי וודאות גדול, ובזמן הזה המנמ״ר חייב להיות הגורם המוביל בארגון בהערכות לאימוץ תהליכים חדשים מבוססי טכנולוגיה. בקורס נדבר ונחשוב יחד איך עושים זאת נכון".

בקורס ניהול בכיר למנמ"רים יינתן דגש מיוחד לניתוח אירועים ומקרי מבחן אמיתיים שהתרחשו בארגונים שונים בישראל ובחו"ל, במטרה להקנות למשתתפי הקורס את הכישורים להבין את התמונה הכוללת של המנמ"ר ואת היכולות לחזות סיכונים וכשלים. והנה, משבר הקורונה הביא עמו דוגמאות חדשות, רבות ומגוונות לדרכי ההתמודדות ולאתגרים של מנהלי מערכות המידע: התחברות מרחוק, רכישות אונליין, מערך משלוחים והתמודדות עם פרצות במערכות המידע תוך התגוננות מאיומי התקפות סייבר, הם רק חלק מהרשימה.

"הארגונים נכנסו לאי וודאות, ובזמן הזה המנמ״ר חייב להיות הגורם המוביל בארגון בהערכות לאימוץ תהליכים חדשים מבוססי טכנולוגיה"

הקורס מועבר בשיתוף חברת ביט פלוס ובכך מציע את ההיבט האקדמי של הטכניון ואת ההיבט הפרקטי שעולה מהשטח. רפי שימל, מנכ"ל ביט פלוס ובעל 35 שנות ניסיון במחשוב ומערכות מידע, הוא היועץ האקדמי של התכנית. שימל הבין מהר מאוד שהקורס הקרוב שיפתח יצטרך להתאים את עצמו למציאות המשתנה. לכן, נעשו התאמות לתוכני הקורס שמתייחסים לאתגרים שמציב המשבר העולמי. "הקורונה הולידה תובנות על המקצוע שאנחנו מנחילים כבר במחזורים הבאים של התכנית", אומר שימל, "במחזור הבא נעסוק בדוגמאות של ארגונים גדולים במשק שכולנו מכירים ובהערכות של מנהלי מערכות המידע שלהם בימי קורונה. כולנו חוששים מגל שני ולכן, את כל התובנות שאספנו אנחנו מלמדים, על מנת שאם יהיה גל נוסף נהיה מוכנים".

רפי שימל

אילו שינויים קרו למקצוע המנמ"ר, למשל?

"מפרוץ המשבר הלקוחות של הארגונים הסתמכו על עולם הדיגיטל, על עבודה מרחוק ועל האמצעים הדיגיטליים שמאפשרים זאת. כל אמצעי קשר – החל מהמכשיר הסלולרי ביד וכמובן המחשבים הניידים היו צריכים להתחבר למערכות של הארגונים ולשרת את העובדים, המנהלים והמשתמשים של הארגונים. כלומר, המנמ"ר היה צריך לאפשר להם להתחבר מרחוק ולהמשיך את התפעול השוטף של מקום העבודה".

אלא שמלאכת ההתחברות מרחוק לה נדרשו הארגונים הציבה אתגר משמעותי וחדש: "כשארגונים פותחים את מערכות המידע שלהם לעולם החיצון, דבר שחלקם לא עשו מעולם, הדבר מחייב אותם לשבח את מערכות הסייבר והמידע", מסביר שימל, "לפני הקורונה מערכות המידע היו סגורות והפתיחה שלהן, שהייתה הכרחית לתפעול מרחוק, מאפשרת כניסות לכל המשתמשים, המנהלים והלקוחות. לכן, מערכות ההגנה של הסייבר צריכות גם כן לקפוץ כיתה לצד הקפיצה ביכולת העבודה מרחוק על מערכות המחשוב של הארגון".

"כשארגונים פותחים את מערכות המידע שלהם לעולם החיצון, דבר שחלקם לא עשו מעולם, הדבר מחייב אותם לשבח את מערכות הסייבר ומערכות המידע"

תקיפות סייבר על מערכות מידע של ארגונים יעלו מדרגה בעידן שאחרי הקורונה?

"כן, להערכתי נושא הסייבר יעלה מדרגה. כשמערכות המידע הופכות פתוחות לעולם החיצון הן צריכות לשמור על תשתיות המידע והמחשוב ברמות עוד יותר גבוהות ממה שעשו היום, כדי לאפשר למנהלים ולעובדים להתחבר מרחוק מבלי לסכן את המערכת. זה מחייב השקעות, שכלול ויצירת מערכות הגנה כך שרק מורשים יוכלו להיכנס למערכות המידע של הארגון – שם הרי נמצאים כל נכסי המידע של הארגון".

יאיר פראנק

רז הייפרמן

"במחזור הבא נעסוק בדוגמאות של ארגונים גדולים ובהערכות של המנמ"רים בימי קורונה. את התובנות שאספנו אנחנו מלמדים כדי שאם יהיה גל נוסף נהיה מוכנים"

תחום נוסף שתפס תאוצה והעסיק את כולנו בזמן המשבר הוא עולם הרכישות אונליין, מה ששימל מכנה – רכישות מרחוק. "כל ארגון שרצה ורוצה להמשיך למכור טובין או שירותים נדרש עכשיו לאפשר ללקוחות לעשות את זה מרחוק ובאופן מקוון מבלי להגיע לארגון. לכן, ארגונים רבים היו צריכים לטפח מערכות מכירה כאלה באמצעות מנהלי מערכות המידע שלהם. ראינו את זה ברשתות שמוכרות מזון שהשתכללו וזה מכניס גם את שאר הארגונים להערכות לאפשרות של רכישה דרך אפליקציות ולמערך של משלוחים. גם בהיבט הזה מערכות המידע צריכות להשתכלל בעקבות משבר הקורונה".

אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט ומרצה ותיק ובכיר בקורס מוסיף כי, לצד הרכישות אונליין נדרשת גם התאמה למתן שירותים אחרים: "מגיפת הקורונה הוכיחה את הצורך של הצרכנים בשימוש בשירותים דיגיטליים. קרוב לוודאי שהיא אחד המנופים שיגרמו למנמ"רים של כל הארגונים לשדרג משמעותית את יכולות ומגוון השירותים הדיגיטליים שהם מספקים להנהלות הארגונים וללקוחותיהם".

פשוט זה לא היה, מדווח שימל, "ראינו שחלק מארגונים היו בחצי הלם ולא כולם חזרו למסלול, אבל ארגונים שהשקיעו במערכות המידע שלהם בצד הדיגיטלי והאונליין, אם ברכישות מקוונות או משלוחים, בהחלט התגברו על האתגרים והתאימו את מערכות המידע למצב החדש". רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית בחברת BDO Digital ומרצה בקורס, מוסיף: "אין ספק שבעקבות המשבר רוב הארגונים יאיצו את הטרנספורמציה הדיגיטלית ויבחנו מחדש את המודל התפעולי שלהם. נושא הטרנספורמציה הדיגיטלית מהווה פרק משמעותי בקורס ויקבל עכשיו חשיבות נוספת. הכלים, המודלים, המתודולוגיות והרעיונות המוצגים בקורס יוכלו לשמש תשתית חשובה לבוגרי הקורס, לסייע לארגונים להאיץ ולהצליח במסע הדיגיטלי, שהפך קריטי כל כך להישרדות בעידן הקורונה".

מתעניינים בקורס ניהול בכיר למנמ"רים (CIO)? המחזור הקרוב ייפתח בספטמבר 2020 בקמפוס שרונה, ת"א. לחצו לפרטים >>

עדיין בתחילת הדרך? מחפשים הסבה לתחום מערכות מידע? בואו לקרוא על קורס ניתוח מערכות מידע בקמפוס חיפה ות"א >>

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 03/03/2019
    "בשנים האחרונות ניתוח מערכות מידע עבור ארגונים הפך למקצוע מבוקש"

    ארגונים מתעדים כל פעולה שנעשית במחלקות השונות שלהם: מכירות, כספים, ייצור, שירות לקוחות ועוד. המשמעות היא מידע ונתונים רבים שנשמרים במערכת המידע של הארגון. מנתח מערכות המידע הוא הגורם המקצועי המגשר בארגון שיודע לאפיין את הצורך העסקי ולתת לארגון את הפתרון הטכנולוגי המתאים ביותר

  • 15/12/2015
    אנשי הפתרונות

    מנתחי מערכות מידע הם המומחים עליהם מסתמך הארגון בכדי שיאפיינו, יעצבו, יפתחו ויטמיעו עבורו את הפתרונות הטכנולוגיים הטובים ביותר. מוכנים להיות האנשים עם כל הפתרונות? כל הפרטים בכתבה

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il