מוקד מידע ורישום 04-8294228

המגזין

"בכל מקום בו יש אנשים יש קונפליקטים"

וכך גם בארגונים ובעולם העסקים. הבעיה? לקונפליקטים האלה יש מחיר: 50 אחוז מהעובדים בארגון יעזבו בגלל קונפליקט עם קולגה, למשל. הפתרון? קורס גישור למנהלים. המגשר עמרי גפן מסביר איך עושים את זה

19/12/2019

"יש משפט שאני נורא אוהב: מעבר ללא נכון ונכון יש שדה, אני אפגוש אותך שם"

את מנהלת של ארגון גדול, אתה מנהל של מותג מצליח, שורות הרווח משביעות רצון ומצבת העובדים עולה ועולה. אלא שעם ההצלחה מגיעים הקונפליקטים, כי ככה זה: "בכל מקום בו יש אנשים יש גם קונפליקטים, מספיק לקרוא את העיתונות הכלכלית מדי יום כדי לראות את זה. בארגונים רואים קונפליקטים בין העובדים, בין מנהלים, בין עובדים למנהלים, מול לקוחות, ספקים או שותפים", מסביר עמרי גפן, שעוסק בגישור משנת 1993 ומנכ"ל קבוצת גבים, המוכרת כגוף הגישור הוותיק בישראל. "הנטייה של מנהלים זה הימנעות ודחיינות של פתרון הקונפליקטים. אנחנו רואים את זה כשאנחנו עובדים עם הנהלות בכירות: מנהלים רבים מעדיפים לא לראות את הקונפליקטים ולהתעסק רק בביזנס. אבל היום יותר מבעבר, כבר יודעים ומבינים שמערכות יחסים הן קריטיות גם לעסק".

המחיר של קונפליקטים בארגון מתבטא גם בשורת הרווח ובניהול הזמן. כך, למשל, מחקרים מלמדים ש-50% מהסיבות לעזיבת עובדים הם קונפליקטים. וכשעובד עוזב, יחד איתו נזרקים לפח משאבי זמן וכסף שהושקעו בהכשרה וחפיפה. קונפליקט הוא גם הגורם המרכזי להתפרקות של סטרטאפים, אם זה קונפליקט בין היזמים או המשקיעים. מחקר אחר מצא שמנהלים משקיעים 30% מזמנם בניסיון לנהל את הקונפליקטים האלה, לא תמיד בהצלחה, פשוט כי חסרים להם הכלים הנכונים לגישור.

50% מהסיבות לעזיבת עובדים הם קונפליקטים. וכשעובד עוזב, יחד איתו נזרקים לפח משאבי זמן וכסף שהושקעו בהכשרה וחפיפה. קונפליקט הוא גם הגורם המרכזי להתפרקות של סטרטאפים. מחקר מצא שמנהלים משקיעים 30% מזמנם בניסיון לנהל את הקונפליקטים האלה, לא תמיד בהצלחה

החדשות הטובות הן שיש פתרון לבעיה. הקורס גישור למנהלים בכירים בטכניון, היחידה ללימודי המשך מקנה למנהלים את הכלים לפתור קונפליקטים מהר, בצורה נקייה ומשביעת רצון כדי שהעסק יוכל להמשיך להתקדם קדימה בהצלחה. "בתפיסה של הגישור אין יומרה לייצר עולם נטול קונפליקטים, להפך, העניין הוא ללמוד איך לחיות בשלום עם הקונפליקט ולא להירתע, אלא לנהל אותו", אומר גפן, "לנהל מערכות יחסים זה קריטי לתוצאות העסקיות, גישור זה הכלי החשוב ביותר למערכות יחסים ודרכו אפשר לנהל קונפליקטים, למנוע או לפתור אותם. פעם בשבועיים אני מקבל טלפון ממנכ"ל שאומר לי 'עמרי יש לי שני סמנכ"לים או מנהלי אגפים שלא מצליחים להסדיר עניינים ואני מרים ידיים, בוא לנהל את זה'. גם המנהלים יכולים ללמוד איך לנהל את הקונפליקט בעצמם. ואכן, בכל קורסי הגישור המנהלים הבכירים מעידים בסיום שהם לא מבינים איך הם ניהלו עד היום את הארגון בלי הכלי הזה, ושהלימודים משפיעים עליהם גם במערכות יחסים בבית או עם חברים, זה מטורף".

מה הטעות הכי גדולה שאנחנו עושים כשאנחנו נמצאים בקונפליקט?

"אחד העקרונות המרכזיים בגישור, שגם נלמד בקורס, זה ללמוד לנהל שיח של צרכים ואינטרסים. זה נשמע ברור מאליו אבל זה הפוך מהשיח שרובנו מכירים וגדלנו עליו. השיח המרכזי בחברה שלנו הוא של עמדות ופתרונות. אני דורש משהו מסוים, הצד השני דורש משהו מסוים ואז אנחנו נכנסים לריקוד, בכרוניקה ידועה מראש, ונפתור את זה איכשהו באמצע, בין שתי העמדות. הגישור מציע כלי אחר של בדיקה: מה חשוב לשני הצדדים ולמה אנחנו מחזיקים בעמדה כזאת או אחרת, זה שיח של צרכים ואינטרסים. שם יש מכנה משותף גדול יותר להבנה והסכמה. זה נשמע הכי פשוט בעולם אבל זה גם הכי מורכב. וזה עקרון מפתח שהולך איתנו לכל מקום במערכות יחסים".

"אחד העקרונות המרכזיים, בגישור שגם נלמד בקורס, זה ללמוד לנהל שיח של צרכים ואינטרסים. שם יש מכנה משותף גדול יותר להבנה והסכמה. זה נשמע הכי פשוט בעולם אבל זה גם הכי מורכב והפוך מהשיח שרובנו מכירים וגדלנו עליו. זה עקרון מפתח שהולך איתנו לכל מקום במערכות יחסים"

קונפליקט יכול להסתיים כששני הצדדים ירגישו שהצרכים שלהם מולאו. אין מנצחים ומפסידים.

"כמנהלים למדנו בבתי ספר למנהל עסקים לפתח שרירים של הפעלת סמכות או קבלת החלטות. אבל במרחב הגישורי מסת השרירים היא של דיאלוג, שאילת שאלות, ושל ענווה – אנחנו כמנהלים לא תמיד יודעים מה נכון במצבי קונפליקט בעולם האמוציונלי של מערכות יחסים. יש משפט שאני נורא אוהב: מעבר ללא נכון ונכון יש שדה, אני אפגוש אותך שם".

עמרי גפן

גפן מספר שהגישור החל לחלחל לארגונים לפני שני עשורים בישראל ובשנים האחרונות הכלי הופך לנדרש יותר, גם משום שלשוק העבודה נכנס דור חדש: המילניאלז. "זה דור שכבר לא מוכן לקבל סמכות והנחיות כמו דורות קודמים. הוא מצפה לדיאלוג. כשמבינים שדיאלוג זה לא משהו שנעשה על הדרך אלא שהוא המהות והליבה של הארגון, רואים שמחלחלת לארגונים ההבנה שהגישור הוא כלי משמעותי ובסיסי בזירה הניהולית. לכן, ארגונים במשק מאמצים את כלי הגישור: חברות הייטק, תעשייה מסורתית, צבא ומשטרה, רשויות מקומיות ועוד. למשל, בעבר עשינו בתנובה מהפכה של ממש. הם היו בתקופה קשה של קונפליקטים כאובים בין ועדי העובדים וההנהלות. על ידי זה שהם למדו גישור בצוותים משותפים הטמענו את הגישור במנגנוני הארגון ונבלמו הקונפליקטים, שהארגון שילם עליהם מחיר כבד של סכסוכי עבודה. גישור שווה כסף לארגונים".

וכסף זה לא הכל, הרי ארגונים הם בסופו של דבר אנשים, ומערכות יחסים בעבודה משפיעות על החיים שלנו. "הבנתי את השליחות בגישור לפני כמה שנים, כשנקראתי לארגון שעוסק בתקשורת בו שני מנהלי אגפים היו בעיצומו של סכסוך בן שנה וחצי שהארגון לא הצליח לפתור", משתף גפן, "בתהליך גישור של שלושה מפגשים הגענו לפתרון מדהים עם הבנה, והשניים חזרו למערכת יחסים מצוינת. הארגון נשם לרווחה. כמה חודשים מאוחר יותר אחד מהם נפטר במפתיע בגיל מאוד צעיר. אמרה לי אז מנהלת משאבי האנוש של הארגון כמה חשוב ואיזה מזל שזה קרה אחרי הגישור ואחרי שהם הסדירו את הסכסוך. הרי, לכולנו יש דברים לא פתורים שאנחנו הולכים איתם שנים. הרבה פעמים הגישור מאפשר החלמה במקומות מאוד כואבים, זה לא רק הפתרון של הביזנס אלא החלמה של הפצע שקיים בכולנו".

רוצים ללמוד איך לנהל את הקונפליקטים בארגון שלכם? קורס גישור למנהלים בכירים ייפתח בקמפוס חיפה של הטכניון, היחידה ללימודי המשך. הקליקו לפרטים נוספים או צרו קשר בטלפון 04-8295155 או במייל hadasm@technion.ac.il

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/01/2015
    מה שרצית לדעת על ניהול פרויקטים

    מה תפקידו של מנהל פרויקטים? מה הם הכישורים הנדרשים ואילו אתגרים עומדים בפני מנהלי פרויקטים בשטח? פנינו לשי שרגל, המנהל האקדמי של קורס מנהלי פרויקטים והכנה למבחן PMP כדי לקבל תשובות לכל השאלות

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il