המגזין

מה צופן העתיד של הדפסת 3D בתעשייה

היא מכונה המהפכה התעשייתית הרביעית וכבר היום נוגעת כמעט בכל תחום בחיינו: מדפסת התלת ממד כובשת את עולם הרפואה, התעופה, הרכב, הבנייה ועוד. קורס חדש על הדפסה בתלת ממד מאפשר לקבל את הכלים להתמצאות בענף שנמצא בתאוצה

15/08/2019

הדפסת תלת ממד מכונה "המהפכה התעשייתית הרביעית" וכבר היום נמצאת בשימוש בתחומי חיים רבים

קוראים לה המהפכה התעשייתית הרביעית והיא צפויה לגעת כמעט בכל תחום בחיינו העתידיים; זוהי מדפסת התלת ממד. למעשה, כבר היום משתמשים בטכנולוגיית הדפסת תלת ממד בתחומי חיים רבים. ד"ר אלכס כץ – מרצה בקורס הדפסה בתלת ממד שיפתח בדצמבר בטכניון, היחידה ללימודי המשך – מספר שבעולם הרפואה, למשל, עושים כבר היום שימוש בהדפסת תלת מימד ליצור כלים רפואיים מסובכי צורה, להדפסת שתלים מותאמים אישית, ליצירת כדורי בליעה מודפסים ועוד.

"גם בעולם התעופה והחלל הטכנולוגיה נכנסה לפעולה ויוצרת אלמנטים קריטיים שעמידים בתנאי שימוש קשים לשיפור ביצועים, אותם מדפיסים במדפסות תלת ממד", מוסיף כץ, "בתעשיית הרכב מייצרים במדפסות תלת ממד חלקי מנוע עם תכונות משופרות, חלקי בטיחות ועיצוב. בעולם האדריכלות ותכנון ערים בונים קונסטרוקציות במהירות בעזרת המדפסות ובתחום האמנות והעיצוב, הטכנולוגיה יצרה עולם חדש של שיכלול בבניית אבות-טיפוס (prototyping)".

מה האובייקט הכי גדול ומה הכי קטן שמדפסות תלת מימד יודעות ליצור בימינו?
"לא הייתי עד לבניית בתים וגשרים, אבל מדווח על כך בספרות האקדמית ובתקשורת. האובייקטים הכי קטנים שאנו מדווחים עליהם הם מיקרו-צ׳יפים. בינתיים רק לאנשי מקצוע ברור מהו הצורך בהדפסתם, אך כנראה בקרוב נהיה עדים לפריצת דרך בכיוון זה גם כן".

הדפסת תלת ממד מכונה גם ריבוד שכבות. זוהי שיטת ייצור חדשנית שצוברת תאוצה בשני העשורים האחרונים. איך זה עובד? השיטה משתמשת בתכן ממוחשב (CAD) תלת ממדי כמודל עבור הייצור של חלקים על ידי הוספת שכבה על גבי שכבה. ריבוד השכבות מאפשר לייצר חלקים בעלי גיאומטריה מסובכת במיוחד שלא ניתן ליצר בשום שיטת ייצור אחרת.

הדפסת תלת ממד מכונה גם ריבוד שכבות. זוהי שיטת ייצור חדשנית שצוברת תאוצה בשני העשורים האחרונים. איך זה עובד? השיטה משתמשת בתכן ממוחשב (CAD) תלת ממדי כמודל עבור הייצור של חלקים על ידי הוספת שכבה על גבי שכבה

"הענף להדפסת תלת ממד בהחלט נמצא כעת בתנופה בארץ"

עד כמה הענף של הדפסות תלת ממד מפותח בישראל?
"הענף להדפסת תלת ממד בהחלט נמצא כעת בתנופה בארץ", עונה כץ, "מי שמוביל את המהלך הם המרכז להדפסת תלת ממד במכון המתכות הישראלי בטכניון, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב וחברות גדולות שמחפשות התחדשות תעשייתית. בקורס הדפסה בתלת ממד המשתתפים יקבלו את הכלים להבנת בסיס ושליטה בתהליכי ריבוד שכבות: פעולת ציוד ובניית מוצר, מגוון חומרי הייצור, תהליכי התכה והתמצקות של מתכות, סנטור מתכות, דיפוזיה, מעברי פאזה, היווצרות מיקרומבנה ותכונות של מוצרים ועוד".

למי הקורס מתאים?
"לאנשים בעלי רקע טכני הנדסי שמחפשים שידרוג והכרות עם חדשנות שמהדהדת בעולם הטכנולוגי", עונה כץ, "הם יגלו את הקשר בין הנוסחה היבשה לבין החלטה הנדסית בשטח ייצור. גם אנשים בעלי יכולת ורצון ללמוד מסוגלים להשתלב בקורס זה בתנאי שיפעלו לסגור את פערי הידע של התכנים ההנדסיים. הסטודנטים בקורס ירכשו כלים הנדסיים שיעזרו להם בבחירת תהליך וחומר נכונים בטכנולוגית הדפסת התלת ממד".

 לפרטים נוספים 

הסטודנטים בקורס רוכשים כלים קריטיים שיעזרו להם בבחירת החומר הנכון והתהליך היעיל ביותר עבור המוצר המודפס

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 19/05/2016
    טכנולוגיה לחיים

    הנדסה ביו רפואית היא ענף הנדסי חדש יחסית, שאחראי לפיתוחים המסעירים ביותר בעולם הרפואה בשנים האחרונות. קוצבי לב, שתלים אורתופדיים, מצלמה בגלולה העוברת במערכת העיכול וממפה את המעי, פתיחת עורקים חסומים באמצעות בלון, סטנטים, ועוד פיתוחים רבים אחרים הם פרי עבודתם של מהנדסים ביו רפואיים, שמביאים לפריצות דרך משנות חיים עבור האנושות כולה.

  • 15/10/2012
    יחסי אדם מכונה

    מהי בינה עסקית (BI), מתי היא באה לידי ביטוי בארגונים ואיך היא חוסכת למנהלי הארגון זמן וכסף? אסף אלה, מנהלה של טאו טכנולוגיות (Tao Technologies) הקבוצה המובילה של מומחי בינה עסקית בישראל, מסביר

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button