המגזין

"הקורס מכוון למציאת עבודה וגם המבחנים בו מבוססים על ראיונות עבודה מהשטח"

בודק תכנה QA צריך לפתח יכולת חשיבה על סיטואציות שאיש לא חשב עליהן לפניו, או העלה על דעתו שהן בכלל יכולות להתקיים. הוא צריך להסתכל על התמונה ולזהות חריגות שיכולות להראות שוליות, אבל בהמשך יהיו קריטיות למערכת. קובי יונסי, בעל ותק של 14 שנה בתחום ה- QA, מסביר על המקצוע שמאפשר כניסה לעולם ההייטק

05/04/2019

מבנה הקורס מכוון למציאת עבודה וגם המבחנים בו מבוססים על ראיונות עבודה שמתקבלים מהשטח

קורס QA בודקי תכנה בטכניון – היחידה ללימודי המשך, הוא קורס ממוקד ומהודק – בסך הכל 200 שעות אקדמיות. מבנה הקורס מכוון למציאת עבודה בתחום בדיקות התכנה וגם המבחנים בו מבוססים על ראיונות עבודה שמתקבלים מהשטח. את הקורס מעביר המרצה קובי יונסי, בעל ותק של 14 שנים בתחום בדיקת התכנה, שמביא עמו ניסיון עשיר ומעשי, מכיר את התעשייה מקדימה ומאחורה, מה שתורם רבות לתהליך ההכשרה.

"בתחום בדיקות התכנה חשוב מאוד שלמרצה יהיה ניסיון במגוון טכנולוגיות", מסביר יונסי, "במהלך השנים בהן אני עוסק בבדיקות תכנה נחשפתי לעולם תוכן שיש בו הרבה מעולם החקירה, החשיבה, התעמקות וירידה לפרטים שנדרשים במקצוע הזה. עברתי את כל המסלול; התחלתי כאיש בדיקות, לאחר מכן ראש צוות בדיקות בחברה גדולה, כיום אני עוסק בייעוץ לבדיקות תוכנה במערכות מורכבות ומשפיעות במשק, אם זה חיל האוויר או בנק ישראל או סטארטאפים. צברתי ניסיון וראיתי תהליכים שהיום אני מלמד אותם באופן מתודי בקורס".

קובי יונסי

כמו מה, למשל?

"התנסיתי בבדיקות של הרבה מוצרים: אתרי אינטרנט, מוצרים פיננסים, אפליקציות, מערכות צבאיות, מערכות רפואיות, ניהול מלאי של מחסנים ועוד הרבה תחומים. הבנתי שכדי להיות בודק תוכנה טוב אתה חייב להכיר ספקטרום של נושאים ולשפשף את היכולות. המערכות של בנק ישראל, למשל, הן מאוד מורכבות, הבודק חייב להיות ממש בנקאי, כי אלה תכנות שעוסקות בהמרות כספים, פיקוח ורגולציה. לכן, גם התפתח היום תחום חדש שבו לוקחים את אנשי התוכן של הארגון ומכשירים אותם להיות בודקי תוכנה".

למי מתאים הקורס?

"למי שרוצה להיכנס לעולם ההייטק בלי רקע עשיר. כיום, המערכות הופכות למורכבות יותר עם בינה מלאכותית ואוטונומיות, לכן יש דרישה לבודקי תכנה בשוק. מה שכן צריך להביא מהבית לקורס זה רקע באנגלית, כי רוב החברות הישראליות עובדות עם חו"ל וגם הבדיקות נעשות באנגלית. צריך גם להביא סגנון עבודה מסודר שיורד לפרטים, יכולת של לימוד עצמי ומה שאנחנו בעיקר משקיעים בו בקורס – יכולת של הבודק לפתח חשיבה יצירתית".

כלומר, לחשוב מחוץ לקופסא.

"נכון, אבל לא רק כבאזז-וורד, אלא באמת לפתח יכולת חשיבה על סיטואציות שאיש לא חשב עליהן לפניך, או העלה על דעתו שהן בכלל יכולות להתקיים. צריך להסתכל על התמונה ולזהות חריגות שיכולות להראות שוליות, אבל בהמשך יהיו קריטיות למערכת".

"בודק תכנה צריך לחשוב מחוץ לקופסא, אבל לא רק כבאזז-וורד, אלא באמת לפתח יכולת חשיבה על סיטואציות שאיש לא חשב עליהן לפניך, או העלה על דעתו שהן בכלל יכולות להתקיים. צריך להסתכל על התמונה ולזהות חריגות שיכולות להיות קריטיות למערכת"

יש לך דוגמאות?

"למשל, מערכת תכנה של כספומט יודעת לא לאפשר משיכת כספים למי שיש לו חשבון מעוקל, נכון? והיא יודעת גם לא לאפשר משיכת כסף בחשבון שיש לו סטטוס 'נפטר', אלא אם כן לנפטר היה שותף. במצב כזה בודק תכנה צריך לשאול 'מה קורה אם מישהו נפטר, אבל יש לו שותף שמנהל חשבון בנק נוסף באותו בנק והחשבון השני מעוקל?' בעבר הכספומט היה מאפשר את המשיכה, זאת דוגמא שמבוססת על מקרה אמיתי.

"או, למשל, סיטואציה אחרת די מטורפת, גם כן בתכנה של כספומט. בעבר היה מצב שבו אם אדם מושך 1,000 שקלים אבל לא לוקח אותם פיזית, המכשיר מצפצף ומתריע שיש שטרות שלא נלקחו. אחרי זמן מסוים אם הכסף לא נלקח הכספומט מחזיר את 1,000 השקלים לחשבון הבנק שממנו נמשכו, כלומר – מפקיד אותם מחדש. אבל מה קורה אם לקחתי רק חלק מהשטרות וחלק השארתי במכונה? במצב כזה הכספומט הפקיד לחשבון את מלוא הסכום בכל מקרה, גם אם רק נשארו במכונה רק 200 שקלים ונלקחו 800".

או, וואו. 

"כן, אזרח התריע על התקלה הזאת אבל כבר תיקנו אותה, אז לא כדאי לנסות", אומר בחיוך יונסי ומסכם, "והנה עוד דוגמא לחשיבה יצירתית ויכולת לחדד תהליכים, כישורים שצריכים להיות לבודק תוכנה QA".

לפרטים נוספים והרשמה 077-8871701 או בכתובת המייל Maayanz@trdf.technion.ac.il

עוד כתבות שיעניינו אותך

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button