המגזין

"זה לא המידע שאנו כמידענים יודעים לאתר אלא הערך המוסף שאנו יודעים להפיק ממנו"

התכנית ללימודי מידענות פונה לאקדמאים מכלל התחומים הרוצים להתמחות בכריית המשאב המרכזי ביותר כיום בחיי ארגונים ועסקים: המידע

01/03/2019

המשאב המרכזי ביותר בחיי ארגונים ועסקים כיום: מידע

 

התכנית ללימודי מידענות ומודיעין עסקי פונה לאקדמאים מכל התחומים הרוצים להתמחות בכריית המשאב המרכזי ביותר כיום בחיי ארגונים ועסקים כיום: המידע.  המנהלת האקדמית של הקורס היא ענבר יסעור, מידענית, המספקת שרותי מידע במגוון תחומים לתעשייה: "היום, לכאורה, כל אחד יכול למצוא מידע ברשת, קיים שפע של מידע, השאלה היא מה אתה עושה עם המידע ואיזה ערך מוסף אתה מייצר עבור הלקוח. המידען צריך להכיר שיטות מתקדמות לאיתור מהיר ויעיל של מידע באופן ממוקד ומדויק, הוא צריך לדעת כיצד מנתחים, מעבדים,  מתקצרים, עורכים, אורזים, מציגים והופכים את שפע המידע לתמונה בהירה ומובנת המספקת תשובות לשאלות".

אחד הנושאים הנלמדים בתכנית הוא מודיעין עסקי. הנושא מובל על ידי עינת בנטין – מרצה בכירה בקורס העוסקת בתחום המידע מעל שני עשורים. תחום המידע העסקי-תחרותי  כולל איתור ואיסוף מידע על חברות ושווקים תוך שליפת המידע ממגוון רחב של מקורות מידע (החל מדוחות פיננסים וכלה ברשתות החברתיות). מודיעין עסקי עדכני הוא תנאי הכרחי בתהליכי מיזוג או רכישה של חברות אבל נחוץ ביותר גם בשגרה העסקית השוטפת של הארגון. "מידענים בתוך ארגון מתפקדים כאנשי מודיעין לכל דבר ופועלים לאיתור המידע הנחוץ בצמתי קבלת החלטות. המידענים נותנים מענה גם למחלקות נוספות בארגון כגון  מחלקות הפיתוח, הפיתוח העסקי, מחלקת השיווק ולעיתים גם למחלקת כוח האדם המבקשת לאסוף מידע על מועמדים פוטנציאליים "ידע הוא כאמור כוח, ובעולם העסקים הדבר בא לידי ביטוי באופן מובהק".

ענבר יסעור

איך בונים תמונה מודיעינית לעסקים?

"המידען שואף להציע ללקוח תמונה מלאה ולייצר תובנות חדשות מהמידע שהוא אוסף. זה ממש תהליך של בניית פאזל של מידע הנאסף ממקורות מידע ייעודיים, מהרשתות החברתיות, מפטנטים, מתביעות מבתי המשפט ועוד. את כל המידע שנאסף יש לחבר לתמונה אמינה ומקיפה. המידען בין השאר, נדרש גם לבחון את אמינות המידע, להעריך מיהו המקור העומד מאחורי פרסומו  ומה היתה מטרתו".

מהם הכישורים הנדרשים על מנת להיות מידען או מידענית טובים?

"נדרשות יכולות אקדמיות של קריאה, הבנה וניתוח טקסטים, סקרנות רבה, יצירתיות, יכולת גבוהה של אבחנה בין עיקר לטפל, יכולות עריכה, עיצוב והנגשת מידע וכמובן יחסי אנוש מצויינים – משום שבסופו של דבר, מדובר במקצוע שירותי".

בעידן בו כולנו משתמשים ב-Google – נדרש להכיר מקורות מידע נוספים?

"ישנם מקורות מידע רבים ברשת שלא ניתן להגיע אליהם באמצעות חיפוש בגוגל.  פעמים רבות המידע מסתתר בתוך מאגרי מידע מסחריים או בארכיונים דיגיטליים. התוצאות שאנחנו רואים בגוגל הן  רק חלק קטן מהמידע הקיים".

מהם הדברים המאתגרים ביותר בתהליך העבודה המידענית?

"האתגר הגדול והמספק ביותר הוא תהליך הפיצוח של הנושא – המפגש עם נושא חדש והיכולת לפצח אותו ולבנות את תמונה ברורה אודותיו תוך מספר שעות בלבד. אתגר נוסף הוא היכולת ליצר ערך מוסף המבוסס על ניתוח וזיקוק של תובנות מתוך המידע הגולמי שאותר. כלומר, זה לא רק המידע שאנו כמידענים יודעים לאתר אלא הערך המוסף שאנו יודעים להפיק ממנו".

נשמע כמו מקצוע מגוון מאוד.

"המקצוע מפגיש אותך עם נושאים חדשים כמעט מדי יום. הרשת מאוד דינאמית, כלים חדשים לאיתור ועיבוד מידע צצים מדי יום והמידען חייב להישאר מעודכן ולהכיר את כולם" מסכמת ענבר, "לכן אנו מציעים לבוגרי הקורס את האפשרות להירשם כחברים מן השורה בפורום המידענים בתעשייה (I-FISH) המאפשר שיתוף ידע וקבלת סיוע מקצועי בתחומי החיפוש והמידע מעמיתים למקצוע החולקים את אותם אתגרים"

"הרבה פעמים המידע מסתתר בתוך מאגרי מידע או ארכיונים דיגיטליים. מה שאנחנו רואים בגוגל הוא רק חלק קטן מהמידע שקיים ברשת"

"לפעמים המידע קבור ברשת והמידען צריך למצוא אותו"

 

לפרטים והרשמה 03-6966662 שלוחה 5 

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/12/2014
    מידענות מחוץ לקופסה

    מה קורה כשיזמים וסטארט-אפיסטים חוברים עם מידענים? ענבר יסעור ושרית חיים, מנהלות אקדמיות של הקורס ללימודי מידענות ביחידה ללימודי חוץ של הטכניון החליטו לבדוק את זה מקרוב והתוצאה – מפתיעה – עבור היזמים דווקא

  • 15/01/2016
    הבוגרים של היחידה: רונית מרקו

    רונית מרקו עבדה כמידענית בחברה שעסקה בצילומים ארכיאוליים אך היא הרגישה שהיא פועלת מתוך אינטואיציות ולא מתוך ידע. על מנת לרכוש את הכלים המתאימים נרשמה ללימודי תעודה במידענות בטכניון היחידה ללימודי המשך. כיום, היא מנהלת תוכן ומידענית ראשית במשרד התרבות

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button