המגזין

"בשנים האחרונות ניתוח מערכות מידע עבור ארגונים הפך למקצוע מבוקש"

ארגונים מתעדים כל פעולה שנעשית במחלקות השונות שלהם: מכירות, כספים, ייצור, שירות לקוחות ועוד. המשמעות היא מידע ונתונים רבים שנשמרים במערכת המידע של הארגון. מנתח מערכות המידע הוא הגורם המקצועי המגשר בארגון שיודע לאפיין את הצורך העסקי ולתת לארגון את הפתרון הטכנולוגי המתאים ביותר

03/03/2019

"מידע הוא כלי בסיסי לניהול ארגון וקבלת החלטות"

"מידע הוא כלי בסיסי לניהול ארגון וקבלת החלטות. בלי מידע אי אפשר לנהל ארגון", פותח ואומר ד"ר רמי רשקוביץ, היועץ האקדמי של קורס ניתוח מערכות מידע בטכניון היחידה ללימודי המשך. "ארגונים הרי מתעדים כל פעולה שהם עושים, פריטי המידע שאפשר לעקוב אחריהם מגוונים: מידע על מכירות, כספים, ייצור, שירות לקוחות ועוד. המשמעות היא מידע ואירועי תיעוד רבים שנשמרים במערכת המידע של הארגון. בשנים האחרונות ניתוח מערכות מידע הפך לטרנד אצל ארגונים רבים, שבוחרים להעמיק במערכות המידע שלהם".

מדוע ארגונים בוחרים לשכלל את מערכות המידע שלהם ולא מסתפקים בפתרונות הקימיים?

"כי הם מעוניינים בדו"חות מידע שאינם סטנדרטים או כלליים, הם רוצים לנתח ולקבל ידע מכל הנתונים הקיימים בארגון ובקשר בין פריטי המידע השונים. הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר ומתפתחים פתרונות חדשים על בסיס הטכנולוגיות החדשות, שמספקים לארגונים הזדמנויות עסקיות, לשיפור וייעול. השוק היום מאד תחרותי, ארגונים שלא משכללים את מערכות המחשוב שלהם נותרים מאחור. לכן, ארגונים כבר לא מסתפקים במערכות מידע סטנדרטיות, הם רוצים לקבל את כל המידע בזמן אמת לדסקטופ שלהם. אנשי מערכות המידע ומנתרי המערכות הללו צריכים לתת להם את הפתרונות המערכתיים לאור הדרישות החדשות הללו. הפתרונות האלה נלמדים בקורס".

בין הנושאים הנלמדים בקורס; אפיון וניתוח מערכות מידע, ניהול פרויקט IT ומתודולוגית Agile לניהול פרויקט מערכות מידע מודרני, מערכות מידע ארגוניות, יסודות התכנות, ניהול איכות תוכנה, עיצוב ממשקי משתמש, תכנון מסד נתונים וניהולו, פיתוח מערכות מבוססות אינטרנט, הבינה העסקית ויישומיה, ענן המחשוב ועוד.

החל מהקורס הקרוב ישולבו תכנים חדשים שמנתחי מערכות חייבים להכיר: עדכונים בנושאי טרנספורמציה דיגיטלית ואסטרטגית IT , מתודולוגיות ניהול מוצר, ניתוח Big Data ויישום ב-Power BI ופיתוח כישורי ניהול זמן ומולטי-טאסקינג.

"הצעד הראשון שמנתח מערכות המידע צריך לעשות הוא להבין מהם צרכי המידע של הארגון בו הוא פועל", מסביר רשקוביץ, "מנתח המערכות לא בונה מערכות מידע רנדומליות, אלא אמור לבנות פתרון מערכתי כולל על סמך כל הצרכים של גורמי הניהול השונים. פעמים רבות הארגון לוקח תוכנת מדף של מערכת מידע קיימת, ומנתח מערכות המידע מבצע בה התאמות לארגון. במצבים אחרים מנתח מערכות המידע בונה את מערכת המידע ממה שאנחנו מכנים 'סקראצ', מאפס, כדי שהיא תתאים כמו כפפה ליד ולצרכים הספציפיים של הארגון"

"הצעד הראשון שמנתח מערכות המידע צריך לעשות הוא להבין מהם צרכי המידע של הארגון בו הוא פועל. מנתח המערכות צריך לתכנן פתרון מערכתי כולל, עסקי וטכנולוגי"

ד"ר רמי רשקוביץ

כלומר, מנתח מערכות המידע צריך להביא ערך מוסף טכנולוגי וגם עסקי. 

"נכון, מנתח המערכות הוא הגשר בין העולם העסקי לטכנולוגי בארגון. מי שמגדיר את הדרישות הם המשתמשים מהתחום העסקי ומי שמיישם את הפתרונות הם הגורמים הטכנולוגיים. הגורמים העסקיים והטכנולוגיים מגיעים מרקע אחר ולא תמיד מבינים אחד את השני. לכן, תפקיד מנתח מערכות המידע הוא לקשר ביניהם ולתרגם את הצרכים העסקיים לפתרונות הטכנולוגיים. מנתח מערכות המידע הוא בעצם הגורם שדובר את שתי השפות הללו, העסקית והטכנולוגית"

אפשר להניח שאם כיום ארגונים נותנים יותר חשיבות למערכות המידע שלהם, גם המשאבים והביקוש למנתחי מערכות מידע עולה?

"נכון. רואים בענפים שונים במשק שהביקוש לאנשי מערכות מידע עולה, רואים גם שהיכולות והמיומנויות הנדרשות ממנתח מערכות המידע עולות גם כן והופכות למורכבות יותר".

הבוגרים שלנו מספרים

פטרישיה בר- משה, יועצת מערכות מידע בחברת סנסקום

"כיום יש לי הבנה טובה יותר בעולם של הדרישות העסקיות, איך כותבים מסמך אפיון, פונקציונלי וטכני. לפני הקורס לא ידעתי איך כותבים קוד והאמת שבכלל לא הכרתי את עולם הקוד. התכנית עזרה לי להבין את הדברים, להכיר דאטה בייס ואיך מייצרים תרשימים. אני חושבת שהתכנית באמת תרמה לי, נתנה לי ידע רב ואת "התמונה הגדולה". למדתי מה שהיה חסר לי בשביל להתחבר ולהיכנס לעולם מערכות מידע. בגדול היו מרצים מעולים, הם היו סובלניים כי הקורונה "נפלה עלינו" כבר בתחילת הקורס – היו 15 מפגשים פרונטליים ואחר כך עברנו לזום. בהתחלה היה מוזר ללמוד ככה ואחר כך הצלחנו בעזרת המרצים ללמוד בצורה טובה גם מרחוק" פטרישיה בר- משה.

אלי לקר, עצמאי ומנתח מערכות מידע

"התכנית עשתה לי סדר וארגון בידע שהיה לי. בנוסף, היא הרחיבה מאוד את הידע שהיה לי בבסיסי נתונים, ופתחה צוהר לעולם ניהול פרויקטים שהיה חדש בשבילי. הגישה של התכנית היא NO BULLSHIT – יש הבנה מאוד רצינית של ד"ר רמי רשקוביץ ושאר המרצים, שמי שבא לתכנית הזו הם אנשים עובדים או בעלי תואר שצריכים לקבל את הפרקטיקה. בנוסף מדובר בטכניון, עם רמה אקדמית גבוהה. בתור עצמאי לא ממש מעניין איפה למדת אבל זה עדיין פלוס להיות בוגר של הטכניון לימודי המשך" אלי לקר.

 

 

 

קורס ניתוח מערכות מידע יפתח בקרוב בקמפוס הטכניון בחיפה ובקמפוס הטכניון בשרונה, תל אביב.
לפרטים והרשמה ניתן לפנות במייל לרכזי התכנית:
קמפוס חיפה  liatsof@technion.ac.il    קמפוס שרונה Ariel@trdf.technion.ac.il

 

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 06/03/2017
    שאלת בונוס עם ד"ר רמי רשקוביץ

    כשהוא היה ילד הוא חלם להיות כדורסלן, אחרי הצבא גילה את תחום מערכות המידע ומאז הספיק לכתוב דוקטורט ולהפוך למרצה בכיר בתחום ניתוח מערכות מידע. ד"ר רמי רשקוביץ מספר על עצמו ומגלה גם כמה דברים שלא יודעים על מנתח מערכות מידע

  • 15/12/2015
    אנשי הפתרונות

    מנתחי מערכות מידע הם המומחים עליהם מסתמך הארגון בכדי שיאפיינו, יעצבו, יפתחו ויטמיעו עבורו את הפתרונות הטכנולוגיים הטובים ביותר. מוכנים להיות האנשים עם כל הפתרונות? כל הפרטים בכתבה

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button