המגזין

"נדל"ן זה כמו חיידק": איך הופכים לשחקן משמעותי בענף?

אורלי הוד, אורי גלעד וחטיב ווליד, בוגרי התוכנית לשמאות מקרקעין של ביה"ס ללימודי המשך של הטכניון, מספרים על הלימודים, על שנת ההתמחות ועל האופק שיש בענף הנדל"ן

18/06/2018

"אנחנו השמאים מנתחים את השוק וזה מספק הרבה עניין. ההתמחות היא כניסה מהירה למקצוע"

בעולם הנדל"ן הישראלי, שמאי המקרקעין מהווים את הגורם המקצועי שמספק בחינה אמיתית לפרמטרים בשוק הנדל"ן. השמאי הוא זה שמבין את כוחות הענף וכל מה שמשפיע עליהם: משפט, כלכלה, חברה, הנדסה ועוד. לצורך הכשרת שמאי מקרקעין מקיים ביה"ס ללימודי המשך של הטכניון, תכנית לימודים ייחודית, ראשונה מסוגה בישראל, שעונה על דרישות מועצת השמאים ומכשירה שמאי מקרקעין. בסוף הלימודים נדרשת התמחות בת שנה והצלחה במבחני ההסמכה. איך הופכים לשחקן משמעותי בענף הנדל"ן? בוגרי התוכנית משתפים.

אורי גלעד

"כל שומה היא חידה שצריך לפתור"

אורי גלעד, 33, החל את לימודי שמאות המקרקעין בשנת 2015 וסיים בשנה שעברה. השנה הוא עושה התמחות ומתכונן למבחני ההסמכה. מתגורר ברמת גן.

למה בחרת ללמוד שמאות מקרקעין? פיתחתי קריירה אקדמית אבל רציתי להתפרנס יותר טוב. נדלן זה קצת כמו חיידק, בעשור האחרון זה תופס הרבה כותרות ומעניין אנשים. רציתי להיות בעל ידע בתחום, ובכל שיחה עם אנשים אני יכול לתרום מידע וזויות מעניינת. הסקרנות שלי עובדת כך שככל שיש אינטרדיסיפלינריות וחציה של גבולות בין תחומים זה מענין אותי יותר – ושמאות זה בדיוק זה.

מה אתה לומד בהתמחות? אני עוסק בצד המשפטי, כלכלי והנדסי של נדלן, לומד לדעת לתמחר נכס, להכיר את האלמנט התרבותי והסוציו אקונומי שלו. אנחנו השמאים בוחנים את השוק וזה מספק עניין רב כבר בתקופת ההתמחות, כשההתמחות היא כניסה מהירה והכנה למקצוע: אנו עושים את העבודה במקביל לשמאים, מקבלים שומה, קוראים על המצב התכנוני של הנכס, בודקים את חוזה הרכישה, רישום המקרקעין, סוקרים עסקאות רלוונטיות והולכים לנכס כמובן. כל שומה היא חידה שצריך לפתור.

למה ההתמחות חשובה? בהתמחות לומדים את הענף מהשטח. הטכניון נותן ידע וכלים מקצועיים בשילוב רקע תאורטי על התחום ומכין לבחינות המועצה וההתמחות משלימה את זה עם פרקטיקה.

מי הלקוחות של שמאי המקרקעין? תלוי בסוג המשרד. יש משרדים המתמחים בעבודות למערכת הבנקאית וללקוחות שצריכים אשראי ומימון. יש שמאים שעובדים עם עיריות או אחרים שעובדים מול לקוחות פרטיים. יש גם חוות דעת שצריך להגיש לבתי משפט ויש שמאים שמתמחים בהיטלי השבחה, מיסוי מקרקעין וכדומה. זה אחד מהיתרונות במקצוע, אפשר להגיע למגוון של תחומים ולייצר חידושים.

"ההתמחות היא ההכנה הכי טובה למקצוע – בהתמחות אנו עושים את העבודה במקביל לשמאים, מקבלים שומה, קוראים על המצב התכנוני של הנכס, בודקים את חוזה הרכישה, רישום המקרקעין, סוקרים עסקאות רלוונטיות והולכים כמובן גם לנכס" 

אורלי הוד

"עבדתי בהייטק וחיפשתי את האופק הכלכלי שיש בענף הנדל"ן"

אורלי הוד, 42, החלה את לימודיה בתוכנית שמאות מקרקעין בשנת 2011, ולאחר ההתמחות הצטרפה למשרד של אמה, מהנדסת בניין שעשתה הסבה לשמאות מקרקעין. לאחר מכן הצטרפו למשרד גם אחותה וגיסה – גם הם בוגרי התוכנית של הטכניון לימודי המשך.

למה בחרת ללמוד שמאות מקרקעין? במקור אני מהנדסת חשמל ואלקטרוניקה, עבדתי במשך 16 שנה בתעשיית ההייטק וחיפשתי אופק אחר. בעולם הנדל"ן יש אופק כלכלי, עניין וגם את האפשרות להיות עצמאית.

איך נראה היומיום המקצועי שלך? כאשת מקצוע העוסקת בפיקוח על ליווי פיננסי לפרויקטים יזמיים, העבודה מאוד מגוונת, יש הרבה פרויקטים בו זמנית. זאת גם עבודה מאוד דינמית, יש עבודת שטח ועבודה במשרד ובין לבין הרבה פגישות עם לקוחות.

יש הרבה נשים במקצוע? למרות שמציירים אותו כמקצוע גברי, לדעתי שמאות זה לא מקצוע גברי ויש הרבה נשים בתחום.

איך היו הלימודים? מאוד נהנתי. רמת ההוראה במסגרת לימודי החוץ היא גבוהה ומכשירה אותנו, הלומדים, לקראת הבחינות המאתגרות של מועצת שמאי המקרקעין. אני מגיעה מרקע של לימודים ריאליים שהיו מאוד מדעיים-דטרמניסטים. לכן נהנתי מלימודי השמאות שהם לימודים בסגנון אחר; לומדים כלכלה, משפטים וחשבונאות, נוגעים בהרבה תחומים. הייתה אווירה מאוד נעימה ויש לי חברים טובים מהלימודים שאני בקשר איתם עד היום.

זה מקצוע טוב להסבה מקצועית לדעתך? כן, זאת הסבה שאפשר לעשות בכל גיל.

"למרות שמציירים אותו כמקצוע גברי, יש הרבה נשים שמאיות בענף הנדל"ן, לדעתי זה לא מקצוע גברי"

חטיב ווליד

"יש מחסור בשמאי מקרקעין בארץ בכלל ובמגזר הערבי בפרט"

חטיב ווליד, 43, סיים את לימודי תכנית שמאות מקרקעין בשנת 2016, מתגורר בכפר כנא.

למה בחרת ללמוד שמאות מקרקעין? הייתי עורך דין במשך עשרים שנים ועבדתי בתחום המקרקעין וזה משך אותי, החלטתי להיות שמאי. עסקתי בתחום מיסוי מקרקעין, סכסוכי מקרקעין, תכנון ובניה. אחרי שלמדתי שמאות מקרקעין, האופן שבו אני מבצע את העבודה הוא מקצועי והשתנה באופן משמעותי לטובה. התחלתי להבין את הלך הרוח וההגיון של תכנון ובניה בארץ.

ספר על ההתמחות שלך. ההתמחות הייתה ארוכה כי פיצלתי אותה לשנתיים, עשיתי אותה תוך כדי המשך העבודה הקודמת שלי, אבל עברנו את זה. למדתי בהתמחות את היישום של הלימודים הפרונטלים והתאורטים, התנסתי בעריכת שמאות בתור מתמחה של משרד שמכריע בין שומות ושמאים ומגשר ביניהם.

אתה ממליץ על המקצוע? "ממליץ מאוד, זה יותר מתגמל לעסוק בשמאות מקרקעין מעריכת דין כי השוק בישראל מוצף בעורכי דין והמצב במגזר הערבי אפילו חמור יותר. בשמאות מקרעין זה הפוך – יש מחסור בשמאי מקרקעין בארץ בכלל ובמגזר הערבי בפרט".

 הקליקו לפרטים נוספים והרשמה

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/06/2016
    כרטיס הכניסה שלך לשוק הנדל"ן

    עם השגשוג בענף הנדל"ן גדל גם הביקוש ללימוד מקצוע השמאות מקרקעין. מהו מקצוע השמאות וכיצד הוא משפיע על שוק הנדל"ן? יצאנו לבדוק

  • 12/03/2018
    "כשאנחנו אומרים התחדשות עירונית אנחנו אומרים תמ"א 38 ופינוי בינוי"

    התחלות הבנייה בתחום ההתחדשות העירונית בישראל – מיזמי פינוי בינוי ותמ"א 38 – מתוכננים להיות בעשרים השנים הקרובות שליש מפתרונות הדיור ובעשור הקרוב הם מתוכננים להיות 20% מפתרונות הדיור. קורסים רבים בתחום הנדל"ן בטכניון לימודי המשך יכשירו אתכם להצטרף לתחום

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button