מוקד מידע ורישום 04-8294228

המגזין

"אני מצייר עם המצלמה"

הצלם פיני חמו חזר לבית הספר לצילום של הטכניון, בו למד, והפעם כמרצה אורח. בראיון איתו הוא מסביר מהם ההבדלים בין סגנונות הצילום, עד כמה התאורה חשובה ולמה הוא מצלם נשים שתלויות על בלונים

01/08/2017

baloonpini

פנטזיה שמתערבבת עם המציאות. צילומים של פיני חמ

האתר החדש של הצלם פיני חמו הוא הזמנה לעולם של פנטזיה שמתערבבת עם המציאות. מצד אחד מוצגות באתר סדרות של צילומים דוקומנטריים מפעימים שכוללים צליינים אתיופים, חרדים במאה שערים ונשים שמתועדות בביתן ומצד שני מוצגות סדרות של צילומים סוריאליסטים עם נשים חשופות חזה בקומפוזיציות דמיוניות.

"בתקופה האחרונה אני מצלם פחות צילום דוקומנטרי", מעיד חמו, 47, בוגר בית הספר לצילום של הטכניון בשנים 2006-2007, "אמנם בעבר הייתי מלווה פרויקטים ארוכי טווח בנושאים שונים, כמו למשל את ילדי הפליטים האפריקאים בתל אביב, אותם צילמתי במשך שלוש שנים. אבל היום עיקר הצילום שלי הוא סוריאליסטי ואמנותי".

תחנה משמעותית בהכשרה של חמו הייתה, כאמור, בבית הספר לצילום של הטכניון, שם למד אצל מיכל חלבין וקובי גופר, שם גם נולדה הסדרה "חדר משלך" שזכתה לאזכורים רבים, בין היתר בבלוג הצילום של "הארץ" ואתה זכה במקום השני בקטגוריית דיוקנאות תיעודיים בתחרות עדות מקומית.

רוצים להכיר את התכנית השנתית לצילום מקצועי של הטכניון? אתם מוזמנים למפגש היכרות עם התכנית: ♦ 8.9, יום ו' בקמפוס שרונה ת"א בשעה 9:30 ♦ 15.9, יום ו' בקמפוס חיפה בשעה 9:30 ♦ להבטחת מקומכם השאירו פרטיכם כאן או התקשרו 04-8295762

"חדר משלך זה פרויקט שהתחלתי בו בתקופת הטכניון במסגרת פרויקט לצילום פורטרטים", מספר, "הכוונה במקור הייתה לצלם משפחה של חרדים במאה שערים אבל הבן אדם שהכרתי שם החליף מספר טלפון ולא השגתי אותו. מיכל חלבין אמרה לי, 'אתה מצלם נשים כל כך טוב, למה שלא תעשה מזה פרויקט'. ואז יום אחד פגשתי ברחוב בחורה שחילקה פליירים של פסטיבל גאה ולבשה פאה ורודה סגולה, צילמתי אותה ודיברנו ויצרנו קשר בפייסבוק. הצעתי לה להצטלם אצלי ונסעתי לביתה כדי לצלם אותה".

בעבר הייתי מלווה פרויקטים ארוכי טווח בנושאים שונים, כמו למשל את ילדי הפליטים האפריקאים בתל אביב, אותם צילמתי במשך שלוש שנים. אבל היום עיקר הצילום שלי הוא סוריאליסטי ואמנותי

וזאת בעצם התמונה הראשונה בסדרה.
"זאת הייתה יריית הפתיחה לצילום של עשרות נשים בביתן, אותן לא הכרתי בעבר, כשהרעיון היה לתת לנשים להביע את עצמן. ההנחיה הייתה ללבוש מה שהן לובשות בבית, לא ללבוש שמלה מיוחדת לצילומים אלא להביא את הסיפור האישי של כל אחת מהן. באותה תקופה היה שיח נוקב על הדרת נשים בארץ ולכן בפרויקט אין ניסיון להביע יופי או ביוטי אלא להביא דיוקן תיעודי אמיתי".

room3

"ההנחיה היחידה לנשים שצילמתי בפרויקט היתה ללבוש את מה שהן לובשות בבית". הפרויקט "חדר משלך" שחמו החל לצלם בזמן לימודיו בטכניון

 

אלה צילומים שאין בהם שמחה ואף אחת לא מחייכת אבל יש אסתטיקה ויופי. אני מחבר בצילומים האלה דברים מהילדות שלי, אני מחבר בין ילדות לנשיות, לוקח את זה לכיוון קצת מיני, בקונוטציות שונות שחוצות מגדרים וגילאים

זאת בשונה מהסדרות שלך שעוסקות "באסתטיקה של הניכור" ומתמקדות מאוד ביופי הנשי.
"נכון, אם בחדר משלך אני מתעד את הסיפור של הנשים אז בסדרה הסוריאליסטית אני מביע את הסיפור האישי שלי. אני מעביר רעיונות, רקע וניסיון שיש לי מתחום האמנות עם הרבה רפרנסים לאמנים שונים וככה, למשל, נולדה הסדרה על אליסה בארץ הפלאות או הסדרה של הנשים והבלונים. אלה צילומים שאין בהם שמחה ואף אחת לא מחייכת אבל יש אסתטיקה ויופי. אני מחבר בצילומים האלה דברים מהילדות שלי, אני מחבר בין ילדות לנשיות, לוקח את זה לכיוון קצת מיני, בקונוטציות שונות שחוצות מגדרים וגילאים".

איך מבחינה טכנית נעשים הצילומים האלה?
"כולם חושבים שאני מצלם בסטודיו ואז מחבר את הצילום לרקע אבל לא, הכל אמיתי כולל הרקע ואחר כך אני עושה חיבורים של צילומים ומעלים אלמנטים. הרי אם זה לא אמיתי אז התאורה לא תראה טוב, הצללים לא יראו כמו שצריך והצבעים לא יראו אותו דבר".

והתאורה היא הרי הגורם המשמעותי ביותר בצילום.
"בטח, התאורה היא התמונה, צילום זה למעשה רישום באור, זה מקור השם. לכן אני מחשיב את עצמי בתור אחד שמצייר עם מצלמה, מה גם שלפני שאני מצלם אני קודם כל מצייר את התמונה".

הלימודים מאפשרים לך לייצר שפה צילומית, לדעת טכניקה של שימוש במצלמה וכמובן בתאורה. צילום טוב הוא צילום שיש בו הרבה רבדים, הלימודים מאפשרים לך לרכוש את הרבדים האלו, לייצר רפרנסים וליישם לאחר מכן את הכלים שרכשת

"התאורה היא התמונה" צילום: פיני חמו

"התאורה היא התמונה" צילום: פיני חמו

 

אם כך, עד כמה חשוב בעיניך ללמוד צילום כדי להשתלב בתחום?
"בעיני זה חובה ללמוד צילום. הלימודים נותנים לך ארגז כלים, את היכולת לנתח עבודה, את היכולת להביא רעיון בצורה כזאת שתעבור הלאה אל הצופה כי הרבה פעמים יש פער בין מה שרציתי להביע ובין מה שרואים. הלימודים מאפשרים לך לייצר שפה צילומית, לדעת טכניקה של שימוש במצלמה וכמובן בתאורה. צילום טוב הוא צילום שיש בו הרבה רבדים, הלימודים מאפשרים לך לרכוש את הרבדים האלו, לייצר רפרנסים וליישם לאחר מכן את הכלים שרכשת".

כיום חמו גם מלמד צילום והנה השבוע הוא יצא ללמד בסדנת צילום של משתתפים מכל העולם בצ'כיה. גם אל בית הספר לצילום של הטכניון יחזור חמו בשנה הבאה, אבל הפעם כמרצה אורח ויספר לסטודנטים על הפרויקטים שלו, "זאת סגירת מעגל בשבילי וזה נורא כיף", מסכם.

"כולם חושבים שאני מצלם בסטודיו ומחבר רקעים אבל הכל אמיתי" צילום: פיני חמו

"כולם חושבים שאני מצלם בסטודיו ומחבר רקעים אבל הכל אמיתי" צילום: פיני חמו

למידע נוסף והרשמה, ניתן ליצור קשר עם ליאן, רכזת התכנית בטל. 077-8875762 או במייל.infophoto@trdf.technion.ac.il

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/06/2013
    מאחורי המצלמה

    עולם הצילום הוא רחב וטומן בחובו סגנונות שונים. קובי גופר, מנהל המרכז ללימודי צילום בטכניון, מאפשר לעדשה שלנו להתמקד בו ומספר לנו איך הוא הפך לצלם ולמורה לצילום

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: odeda@trdf.technion.ac.il