המגזין

"כבר אין יותר מקצועות שהם נטו הנדסת תוכנה או מכונות, כל התהליכים והפרויקטים הם רב-תחומיים"

"התואר השני בהנדסת מערכות פותח דלתות לתפקידים של מנהל מפעל, מנהל אחזקה או מנהל פרויקטים בכיר וזאת ללא ספק קפיצת מדרגה", סרגיי לומנצוב, בוגר התוכנית תואר שני ME בהנדסת מערכות מספר כיצד היא השפיעה על הקריירה שלו

12/02/2017

סרגיי לומנצוב, 35, תושב קריית מוצקין, חובק ילד שני לו ולזוגתו, תינוק בן שלושה חודשים. כמו מהנדס אמיתי (לומנצוב הוא בעל תואר ראשון בהנדסת מכונות מטעם הטכניון) הוא הנדס את מהלך העניינים כך שהוא קודם כל יסיים את התואר השני בהנדסת מערכות ורק אז ירחיב את המשפחה. וכך היה.

כשסיים את התואר הראשון, לומנצוב כבר רצה להתקדם הלאה אל התואר השני של הטכניון היחידה ללימודי המשך בהנדסת מערכות, אבל נדרש ניסיון תעסוקתי והוא יצא אל השוק. "עבדתי במפעל בטחוני ועבדתי במקורות, חברת המים הלאומית, ומשם הגעתי לבתי הזיקוק, כאן אני עובד גם היום".

למה היה חשוב לך להמשיך אל התואר השני בהנדסת מערכות?
"מה שחיפשתי ומה שהיה חסר לי באותו שלב היה לשלב ידע בין כמה דיספלינות, לעשות אינטגרציה בין כמה תחומים, וזה בעצם מה שהתואר הזה נותן. כלומר, כל אחד מגיע מהתחום שלו, אני למשל מתחום הנדסת מכונות אבל היו איתי בתואר גם מהנדסי חשמל ואפילו מהנדסי תוכנה, אוירונאוטיקה, מהנדסי תעשיה וניהול ועוד. כל אחד הביא את העולם שלו אל התוכנית ולמדנו לעשות אינטגרציה בין כל התחומים".

AAEAAQAAAAAAAAN3AAAAJDUwMTg1Y2RlLThlZTMtNDMyYy1iZjEwLTgwYTg0NWUyMDBiNA

נשמע חדשני.
"לדעתי זה הכיוון אליו העולם התעסקותי צועד", עונה לומנצוב (בתמונה מימין), "כבר אין יותר מקצועות שהם נטו הנדסת תוכנה או נטו הנדסת מכונות, כל המוצרים וכל התהליכים משלבים תחומים רבים, לא סתם קוראים לתואר הזה מנהל עסקים למהנדסים".

ואכן, תכנית הלימודים בלימודי ME בהנדסת מערכות בטכניון היחידה ללימודי המשך הינה רב תחומית והלומדים בה ירכשו מגוון רחב של מיומנויות הכוללות בין השאר ידע בניתוח מערכות ויכולת סקירת תהליכים ושיטות חדישות במחזור חיי המוצר, יכולת ניתוח אמינות המערכות הטכנולוגיות, יכולת קבלת החלטות אסטרטגיות בתנאי אי ודאות, הבנה במבחני משך חיי המוצר, התמצאות בתכנון מערכות בקרה, יכולת ניתוח והגדרה של דרישות, ידע בשילוב בין מפעיל משתמש אנושי ומערכת הנדסית, ידע בהיבטים הניהוליים של פרויקטים, ידע במודלים כלכליים ועוד.

"אם פעם כולם רצו ללמוד מנהל עסקים ועסקו ברמה העסקית מול יחידת רווח והפסד אז בתואר מהנדס מערכות לומדים מנהל עסקים ברמה של פרויקטים, כי מערכת בעצם יכולה להיות כל דבר", מסביר לומנצוב, "זה יכול להיות תהליך כימי, מוצר חדש שאתה מפתח או אפילו תהליך בין אנשים".

"אם פעם כולם רצו ללמוד מנהל עסקים ועסקו ברמה העסקית מול יחידת רווח והפסד אז בתואר מהנדס מערכות לומדים מנהל עסקים ברמה של פרויקטים, כי מערכת בעצם יכולה להיות כל דבר"

כלומר, מכשירים אותך גם לנהל מחלקות ועובדים?
"בהחלט. למדנו באחד הקורסים על הגורם האנושי בהנדסת מערכות ואיך אתה יכול לשלב בין אנשים ברמה המערכתית, מערכת לא חייבת להיות מורכבת מרכיבים אלקטרוניים. אני חשוב שזה העתיד, זה נושא צומח והולך לתפוס את כל הענפים של התעשייה, בתעשיות הביטחוניות, בתעשייה הכבדה, בביוטק או בתעשיית הנפט גז שאני שייך אליה.

"אנשים פעם לא ידעו איך להגדיר את ההתמחות הזאת והיום כבר מתחילים לקרוא לזה הנדסת מערכות", מוסיף לומנצוב, "אין יותר התמחות אחת, יש הבנה שכל מכונה מורכבת מתוכנה ובקרה ומהרבה גורמים נוספים אז אתה פשוט חייב להבין ולהכיר את כל הדספלינות".

אתה מרגיש שהתואר עוזר לך להתקדם בקריירה?
"בהחלט. זה נתן לי כלים שאני עושה בהם שימוש בעבודה שלי כמו למשל יכולות ניהול רזה, ניהול סיכונים, חקר תקלות ועוד. מבחינת העתיד של הקריירה שלי, התואר השני בהנדסת מערכות פותח דלתות לתפקידים של מנהל מפעל, מנהל אחזקה או מנהל פרויקטים בכיר וזאת ללא ספק קפיצת מדרגה".

קראו עוד על תוכנית הלימוד הייחודית ME בהנדסת מערכות והשאירו פרטים לקבלת מידע נוסף. 

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 21/11/2016
    "מפתח תוכנה מרוויח עשרות אחוזים יותר מרוב התפקידים בהייטק"

    שנת 2016 מסתיימת עם טבלאות שכר ונתונים שמלמדים על האטרקטיביות של מקצועות הנדסת ופיתוח תוכנה בעולם ההייטק. לשם כך נולדה התוכנית לפיתוח והנדסת תוכנה שמציעה השלמה אקדמית עם חותמת הטכניון למקצוע מבוקש בזמן קצר וממוקד

  • 15/03/2014
    להרחיב את הידע

    אנשי המקצוע הפועלים בתחום ההנדסה העירונית, נדרשים לידע עצום במגוון תחומים שונים. הטכניון הרים את הכפפה ופתח מסלול חדש לתואר שני MUE בהנדסה עירונית. פרופ' ירח דויטשר, ראש המסלול, מסביר על ייחודה של התוכנית

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button