המגזין

"יש עוד מאגרי גז בישראל, גם בים וגם ביבשה"

מחפשים מקצוע עם אופק כלכלי, ידע והשפעה? ד"ר צבי קרץ', הגאולוג הראשי של דלק קידוחים יעביר השנה תכנית ייחודית להכשרת בכירים בנושא גיאולוגיה והנדסה של מאגרי גז ונפט. הצטרפו למהפכת האנרגיה בישראל

09/09/2016

oil2

"בכל הקשור למציאת הגז והטמעה שלו ישראל עשתה דרך מאפס למאה בזמן שיא"

כשנמצאים בפרק זמן היסטורי או תקדימי בעל השפעה מרחיקת לכת קשה להבחין בכך אלא במרחק הזמן. האם זה מצבנו בשנים אלו, כשמשק האנרגיה בישראל עובר מהפכה של ממש, עם גילויי גז מרשימים ותהפוכות במקורות האנרגיה?

"אם מסתכלים על הדרך שמדינת ישראל עשתה מזמן מציאת מאגרי הגז לחופיה ועד הטמעת הגז הטבעי במשק ובעיקר בייצור החשמל בישראל, אז כן, ישראל עשתה דרך מאפס עד מאה בזמן שיא", עונה צבי קול קרץ', סמנכ"ל האקספלורציה והגאולוג הראשי של דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט, שותופתיה של ביה"ס ללימודי המשך של הטכניון בייסוד תוכנית ייחודית להכשרת בכירים בגיאולוגיה והנדסה של מאגרי גז ונפט.

"אין הרבה מקומות בעולם, כמו ישראל, שבהם מדינה הסבה מעל חמישים אחוז מייצור החשמל שלה לגז וטבעי בתוך קצת יותר מעשור, זה מאוד מהיר ועוד צפוי לעלות", מסביר קרץ', "לפני עשרים שנה תעשיית חיפושי הנפט כונתה תעשיית חיפושים כי עבדו קשה אבל לא מצאו שום דבר משמעותי. התעשייה, עד לפני לא הרבה שנים, היתה מורכבת מכמה אנשים שנחשבו משוגעים במקרה הטוב או שרלטנים במקרה הרע שחלמו והאמינו וגירדו במשאבים האחרונים שלהם מה שנדרש כדי להמשיך ולקיים חיפושים, שזה דבר מאוד יקר".

"פתאום מסימנים של נפט נמצאו מאגרים משמעותיים ואיכותיים בקנה מידה בינלאומי ופתאום המטוטלת נעה לצד השני. כל אחד חשב שהוא הולך לים, פוקע מקדח, מוצא גז ונהיה עשיר. עכשיו המטוטלת חזרה למקום קצת יותר שפוי"

cool

ד"ר צבי קול קרץ'

מה השתנה?
"פתאום מסימנים של נפט נמצאו מאגרים משמעותיים ואיכותיים בקנה מידה עולמי ופתאום המטוטלת נעה לצד השני. כל אחד נהיה מומחה וחשב שהוא הולך לים, פוקע מקדח, מוצא גז ונהיה עשיר. אז מסתבר שזה לא כל כך פשוט, עכשיו המטוטלת חזרה למקום קצת יותר שפוי".

יש עוד מאגרים בישראל, להערכתך?
"כן, יש. גם בים וגם ביבשה. גם פרסומים של משרד האנרגיה שמבוססים על  עבודה מקיפה שעשתה חברת יעוץ בינלאומית קובעים שיש בישראל פוטנציאל ניכר למציאת מאגרים נוספים. הרבה אנשים נדלקים מהקטע של החיפוש אבל בקורס חשוב לי להעביר שבעצם חלק גדול מהפעילות וההשקעות נעשה בכלל אחרי שלב החיפושים, אחרי שמוצאים את המאגר".

על פי קרץ', "הקורס מבקש לענות על הרצון של אנשים בלמידת הבסיס והיסודות הטכניים בתעשייה. אנשים קוראים בעיתון או שומעים ברדיו על מאגר, רזרבות, בארות ואסדות ורוצים לדעת יותר. בקורס נדבר ונלמד מה זה מאגר, איך מוצאים מאגר ואיך מפתחים מאגר, מה זה משאבים, מהן רזרבות ועוד כל מיני מונחים שאיכשהו שגורים בפה של כולם אבל לאיש מקצוע ברור של- 95% מהאנשים אין מושג על מה הם מדברים".

למי הקורס מתאים?
"הקורס נועד לאנשים שמתעסקים או מתעניינים בתחום אבל שהם לא בהכרח אנשים טכניים. רוב הסטודנטים שלקחו את הקורס עד היום היו מנהלים, אנליסטים, אנשי כספים, עורכי דין, משקיעים, אזרחים מן השורה אבל היו גם מהנדסים, גיאולוגים ואפילו פרופסורים מהטכניון שמתעסקים או מתעניינים בתחום. אלה אנשים שרוצים להבין את הנושא, לא מכותרות העיתון, אלא ממש להבין אותו, כי יש עולם מאחורי כל הכותרות שהוא מרתק, שוק הגז והנפט הפך להיות נדבך משמעותי בכלכלה ובמשק הישראלי והוא משפיע על החיים של כולנו".

למי מתאים הקורס מבוא לעולם הנפט והגז? "הקורס מתאים לאנשים שרוצים להבין את הנושא, לא מכותרות העיתון, אלא ממש להבין אותו, כי יש עולם מאחורי כל הכותרות שהוא מרתק וגם משפיע על החיים של כולנו".

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 14/07/2016
    ליגת העל של המשא ומתן

    שחקן הכדורגל ערן זהבי הצטרף לאחרונה לליגה בסין וחתם על חוזה של סכומים דמיוניים. מה אפשר ללמוד מעקרונות המשא ומתן מתחום הספורט, מה מאפיין משא ומתן שמתבסס על ביצועים מוכחים ואיך ניתן להשליך ממנו על תחום הארגונים? מולי דינר, מרצה בסדנת משא ומתן בשיתוף הרווארד, מציג שישה עקרונות למיקוח שכדאי לדעת לפני שנכנסים למו"מ

  • 15/05/2016
    מהנדסים מחפשים משמעות

    גם מהנדסים ש"יושבים" במקום נוח ועם משכורת מכובדת, חושבים על לימודי תואר שני. בניסיון להבין את התופעה עולות סיבות רבות – עניין, אתגר, קידום, התמקצעות, הסבה, אך יותר מהכל, כמו כולנו – מהנדסים מחפשים את הסיפוק מהקריירה

  • 15/01/2015
    מה שרצית לדעת על ניהול פרויקטים

    מה תפקידו של מנהל פרויקטים? מה הם הכישורים הנדרשים ואילו אתגרים עומדים בפני מנהלי פרויקטים בשטח? פנינו לשי שרגל, המנהל האקדמי של קורס מנהלי פרויקטים והכנה למבחן PMP כדי לקבל תשובות לכל השאלות

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button