המגזין

שובר סטיגמה

ההתנגשות בין החברה החרדית לחילונית מוכיחה עד כמה חשוב לייצר חברה שמתקיימת ביחד. בדיוק בגלל זה יהודה מורגנשטרן וליאור נצר, מייסדי חברת תלם, בשילוב הטכניון - היחידה ללימודי המשך, משיקים קמפוס חרדי ייעודי

15/08/2015

יהודה תלם

יהודה מורגנשטרן

"עד שנת 1982 60% מהגברים החרדים עבדו במשק בישראל אבל מאז ועד שנת 2002 ירד המספר בשיטתיות ל-32% אחוזי תעסוקה בלבד", מקדים יהודה מורגנשטרן מחברת תלם עם נתונים להבנת המגמות בחברה הישראלית, שהגיעה בשבועות האחרונים לנקודת רתיחה בכל הקשור לפערים בין הזרמים השונים בה.

"לאחר ירידה של כ-50% הגיע השינוי בשנת 2002 והוחלט על שינוי מגמה. אז גם הגיעו הגזרות של ביבי, המשבר הכלכלי, חוק טל וההחלטה של המועצה להשכלה גבוהה לפתוח פלטפורמות אקדמיות מותאמות לחרדים, שלוותה בהחלטה ממשלתית להשקעה בשילוב חרדים בשוק התעסוקה".

כלומר, השכלה היא התשובה לשילוב החרדים במשק.
"כן, הוחלט להשקיע משאבים בהשכלה אקדמית, השכלה מקצועית, וגם בשילוב בצבא ובהקמת מרכזי תעסוקה של החברה החרדית. זה גרם להיפוך מגמה והיום 50% בקרב הגברים החרדים עובדים במשק ולמעלה מ -70% מהנשים החרדיות עובדות".

אם כך, המאמצים הניבו פרי, ובכל זאת יש מקום לשיפור. ספר על המגמות העכשוויות בתחום.
"בהתחלה דיברו בעיקר על כמות של סטודנטים חרדים באקדמיה, אולם בשנתיים האחרונות המגמה היא שלא מספיק רק לראות שינוי מספרי וחשובה גם האיכות באקדמיה, האיכות בהכשרה המקצועית ומתייחסים ללימודים מתקדמים יותר כמו הייטק, הנדסה, תכנות או קורסי המשך לאקדמיה כמו שמאות, כשהאתגר הגדול הוא לשלב את המגזר החרדי בענפים הללו".

כלומר, כדי שהמגזר החרדי ימצא אופק במשק בישראל וישתלב בהצלחה עליו לרכוש השכלה איכותית.
"כן, זה הזמן לעבור פאזה. היום אנחנו רוצים להכשיר אנשים כך שכשהם יצאו לשוק ההשמה והעבודה הם יוכלו להשתלב במשרות מובילות במשק, בחברות גדולות ועם אופק קידום. זה השילוב האמתי, עם ערכים ורצון להעניק לציבור החרדי כרטיס כניסה איכותי ומכובד לשוק".

בקמפוס החרדי של הטכניון, שיפתח השנה ברמת גן, יילמדו קורסים בענפי הנדל"ן והמחשבים שיכשירו בשמאות, ניהול פרויקטים בנדל"ן, אבטחת מידע ובדיקות תוכנה QA

מורגשטרן, 32, תושב חיפה, הוא שותף מייסד (ביחד עם סא"ל במיל' ליאור נצר) של חברת תלם שהוקמה בשנת 2012 ועוסקת בשילוב האוכלוסייה החרדית באקדמיה ובתעשייה. מורגנשטרן הוא בעצמו בוגר הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בעצמו, חלוץ במגזר, שמוביל את נושא שילוב החרדים בשוק העבודה יחד עם הטכניון – היחידה ללימודי המשך.

בקמפוס החרדי של הטכניון, שיפתח השנה ברמת גן, יילמדו קורסים בענפי הנדל"ן והמחשבים שיכשירו בשמאות, ניהול פרויקטים בנדל"ן, אבטחת מידע ובדיקות תוכנה QA. "והסל הזה עוד יתרחב", מבטיח מורגנשטרן שמספר שהיעד הוא לפתוח גם קורסים במקצועות הפיננסים.

ואיך ההיענות במגזר?
"כשמדובר במותג כמו הטכניון שכולם מכירים והוא שם דבר אז ההיענות וההתעניינות בהתאם גדולה מאוד", עונה מוגרשטרן, "הציפיות שלנו מאוד גבוהות וכך גם של המגזר החרדי שרוצה לראות את המיזם הזה מתפתח וצומח".

haredim

אנחנו נותנים את כל הסיוע והמעטפת האקדמית הנדרשת של תגבורים, תרגולים פרטניים ומערך מרצים שמותאם לסטודנטים מהמגזר, לצד מעטפת כלכלית

הייחוד בשיתוף הפעולה עם הטכניון, מדגיש מורגשטרן, הוא באיכות של התכנים. "הטכניון הוא גוף אוניברסיטאי מוביל שלא מוותר על קוצו של יוד מבחינת הרמה האקדמית והמקצועית. כדי לשמור על הרמה הזאת אנחנו נותנים את כל הסיוע והמעטפת האקדמית הנדרשת של תגבורים, תרגולים פרטניים ומערך מרצים שמותאם לסטודנטים מהמגזר, לצד מעטפת כלכלית שמספקת מלגות בסיוע קרנות מבחוץ וגם פנים טכניוניות".

ולצד כל אלה, המגזר החרדי זקוק גם למעטפת האישית.
"נכון, שלא כמו בחברה הכללית, שם סטודנט הולך ללימודים כשאבא שלו או דוד שלו למדו בטכניון והוא מכיר את המקום מהסביבה הטבעית שלו, אצל החרדים אין הכרות מוקדמת וקיים קושי מנטלי לעשות משהו חדש פורץ דרך, שהמשפחה והסביבה שלך לא יודעת איך להתמודד עמו, לכן נדרשת מעטפת אישית".

אצל החרדים אין הכרות מוקדמת וקיים קושי מנטלי לעשות משהו חדש פורץ דרך, שהמשפחה והסביבה שלך לא יודעת איך להתמודד עמו, ולכן נדרשת מעטפת אישית

מה היא כוללת?
"אנחנו מקפידים על גאוות יחידה וגיבוש קבוצתי שחשובים ברמה המנטלית ושמים לב גם לממד החרדי והרוחני. כמסגרת, חשוב לי לדעת כמה כיפות נכנסים ללמוד וכמה כיפות יוצאים מהלימודים, כי אם יוצאים פחות חרדים ממה שנכנסו אז אני נכשלתי, משום שאז זה לא שילוב אמתי".

יש חשש מזה בחברה החרדית?
"בהחלט, יש חשש היסטורי מתנועת ההשכלה ויש לא מעט חששות ופחדים שהולכים ונמוגים עם השנים. אבל כשאני סיימתי את הטכניון וחזרתי לקהילה עם הלבוש שלי והאמונה שלי ושמירה על תורה ומצווה ובכל זאת גם כבוגר הנדסה תעשייה וניהול של הטכניון, אז מבחינת הקהילה זאת תעודת יושר לטכניון כמקום מקצועי ואמתי שלא מחליש אותנו אלא באמת משלב אותנו בחברה.

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button