המגזין

כך תגייסו כסף לסטארט אפ שלכם

יש לכם פטנט, צוות מגובש וחלומות על אקזיט אבל בדרך להגשמת החזון תצטרכו לגייס כסף ממשקיעים. לראשונה בישראל מציג הטכניון, בשילוב פירמת רואי החשבון והייעוץ העסקי BDO זיו האפט, תכנית לימוד שתגלה לכם את כל הדרכים לגיוס כספים בתעשיית ההון סיכון

15/07/2015

pitoah

ברוכים הבאים לעולם הסטארט אפ הישראלי, ענף בו אמונה, חלום וחזון מובילים אותך קדימה

יש לך רעיון מעולה לסטארט-אפ, חשבת על אפליקציה שתכבוש את העולם, על פיתוח רפואי שיקל על בני האדם, על אתר המכירות המקוון הבא שישבור את האינטרנט? ברוכים הבאים לעולם הסטארט-אפ הישראלי, ענף בו אמונה, חלום וחזון מובילים אותך קדימה, עולם בו תצטרך להתמודד עם אי וודאות וסיכונים לצד הסיכוי לאקזיט שיעזור לך לצאת לפנסיה בגיל 35 ואולי גם להשפיע על העולם.

אבל מאיפה מתחילים? לראשונה בישראל, פיתחו היחידה ללימודי המשך בטכניון בשיתוף פירמת BDO זיו האפט, תכנית לימודים שמקנה את הכלים לגיוס כספים לסטארט-אפ. התכנית הייחודית מספקת כלים פרקטיים וידע מעשי לגיוס כסף מקרנות הון סיכון, חממות, אנג'לים, גופי השקעה וגופי מיקרו מימון ומועברת על ידי מרצים בכירים ומובילים בתעשיית ההון סיכון בישראל. במפגש המסכם של הקורס יערך פאנל, בו יציגו המשתתפים פרזנטציה בפני בכירים בתעשיית ההון סיכון.

מאיפה מתחילים? תכנית הלימודים מקנה את הכלים לגיוס כספים לסטארט-אפ. התכנית הייחודית מספקת כלים פרקטיים וידע מעשי לגיוס כסף מקרנות הון סיכון, חממות, אנג'לים, גופי השקעה וגופי מיקרו מימון ומועברת על ידי מרצים בכירים ומובילים בתעשיית ההון סיכון בישראל

קהל היעד של התכנית הם יזמים ויזמיות בעלי סטארט-אפים טכנולוגיים וחדשניים שנמצאים בשלבי גיוס כסף שונים, "הכוונה לסטארט-אפ טכנולוגי שמפתח מוצר טכנולוגי או שהשרות או המוצר של החברה משתמש בפלטפורמות טכנולוגיות", מסביר רואה חשבון יניב כהן, שותף וראש אשכול טכנולוגיה וגלובל בפירמת BDO זיו האפט וחבר בסגל המרצים של התכנית, "זה נע מתחום פיתוח אפליקציות במובייל ועד למדעי החיים ועוד".

אוקי, אז אנחנו שלושה חבר'ה עם רעיון מעולה שעושים ימים ולילות לפיתוח המוצר, איך מתקדמים מכאן?
"בשלב מסוים יעלה הצורך בגיוס הון ומשקיעים כי אמנם שלושה אנשי צוות מוכשרים יכולים לפתח את המוצר לבד אבל זה ייקח להם הרבה מאוד זמן, לכן הם צריכים לגייס כסף כדי לגייס עוד 20 אנשי צוות כדי לפתח את המוצר, להיות דינמיים ולענות על צרכי השוק בו הם פועלים".

start-up1

כהן: "50% מחברות הסטארט אפ בארץ לא מצליחות לגייס כסף כי אין להם את הידע".

ומהן הטעויות שעושים היזמים בדרך לגיוס אפקטיבי של הון?
"50% מחברות הסטארט-אפ כיום בישראל לא מצליחות לגייס כסף כי היזמים לא יודעים הרבה מאוד דברים וחסרים בידע ותובנות שקשורים לגיוס הון ומשקיעים. זה עולם שלם של טעויות אפשרויות. זה מתחיל מהשאלה כמה כסף לגייס ולפי איזה שווי, כלומר איזה סכום כסף החברה צריכה בשלב הנוכחי שלה, הרי חייבת להיות קורלציה בין השלב של החברה ובין שווי הסכום לגיוס".

לאחר מכן עולה השאלה ממי לגייס את הכסף.
"נכון, האם כדאי לגייס מחברים ומשפחה או מאנשים אחרים שיכולים להיות משקיעים לא מקצוענים שמחפשים הזדמנות או ללכת לכיוון של אנג'לים ומשקיעים חכמים מהתחום. לשאלה ממי אתה מגייס יש חשיבות רבה כי סוג המשקיע רלוונטי לשלב שבו החברה נמצאת ולמחזור החיים שלה וגם קריטי לתהליכי הגיוס הבאים של החברה".

שלא לדבר על כך שיזמים רבים בכלל לא מכירים את חוגי המשקיעים.
"נכון, יש אלפי משקיעים מקצועיים ואנג'לים מסוגים שונים בישראל שמחפשים אפיקי השקעות. אחרי שהגעת אליהם והבנת למי עליך לפנות ואיזה סכום עליך לגייס מגיע השלב הקריטי של הפיץ', כלומר איך אתה מוכר את הסטארט אפ שלך וזה כבר קורס שלם".

למה זה שלב כל כך חשוב?
"משום שבשלב הזה אתה צריך להציג למשקיע תחזיות לסטארט-אפ והרבה פעמים עושים טעויות בתחום הזה. אלמנט נוסף שמאוד חשוב למשקיע הוא להכיר את הצוות של הסטארט-אפ ולכן חשוב לדעת להציג את הצוות שלך ולהראות שמדובר באנשים עם ניסיון ושיש לחברה תמהיל שבסוף היום יכול ומסוגל להרים את המיזם ולפתח את המוצר. הפיץ' חייב להיות מאוד ממוקד, חשוב לדבר על הבעיה ומה הפתרון, להתייחס לשוק וכמובן לאקזיט, שזה משהו שהרבה יזמים שוכחים להתייחס אליו או שאינם מפוקסים מספיק לגביו וזה הרי הדבר הכי חשוב למשקיע: לדעת אם יש תכנית אקזיט למיזם כדי שהוא יבין איך הכסף שהוא נותן לסטארט-אפ גם חוזר אליו ולמה בעצם משתלם לו להשקיע".

"הפיץ' חייב להיות מאוד ממוקד, חשוב לדבר על הבעיה ומה הפתרון, להתייחס לשוק וכמובן לאקזיט, שזה משהו שהרבה יזמים שוכחים להתייחס אליו או שאינם מפוקסים מספיק לגביו וזה הרי הדבר הכי חשוב למשקיע: לדעת אם יש תכנית אקזיט למיזם"

וכל זה כשאתה פועל בתחום שמרכיב אי הוודאות דומיננטי בו.
"נכון, זאת תעשיית הון סיכון. מהו ההון ברור לנו והרי כולנו קוראים בעיתונים על אקזיטים מוצלחים בסכומים יפים ואילו הסיכון זה העולם שאנחנו פועלים בו והמשקיע מוכן לסכן אם גם אתה מוכן לסכן, כלומר המשקיע צריך לדעת שכל כולך תהיה בעסק, שאתה מאמין במוצר שלך ומשקיע בו את עצמך. אתה חייב להראות למשקיע שאתה יודע להיות דינמי ולא מקובע כי כדי שהסטארט-אפ שלך ישרוד אתה חייב להיות פתוח לשינויים ולהיות כל הזמן עם היד על הדופק".

וכדאי גם שתהיה לחברה טי-שירט מדליקה.
"זה אף פעם לא מזיק".

יניב כהן 8044יניב כהן
רואה חשבון יניב כהן הוא שותף בפירמת BDO זיו האפט ומשמש כראש אשכול טכנולוגיה וגלובל. מתמחה במתן שירותי גיוסי הון, ייעוץ וראיית חשבון לקשת רחבה של חברות בתעשיית היי-טק, החל מחברות הזנק ועד לחברות בוגרות, בינלאומיות וציבוריות. חבר בסגל המרצים בתכנית הקורס לגיוס כספים למיזמי סטארט-אפ.

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/02/2013
    The Start-uP Nation

    ישראל נחשבת לשיאנית בפעילות הון סיכון ובמספר חברות סטארט אפ לנפש. תוכנית לימוד ייחודית משלבת את הניסיון הישראלי במינהל עסקים ובניהול טכנולוגיה ומספקת ידע וכישורים. ראיון מיוחד עם מנהלת התכנית, דר' אביטל רגב סימן-טוב.

  • 15/09/2012
    כבוד השופט, עברתי לאינטל

    כל אמא רוצה שהילד שלה יהיה עו"ד או רופא. אבל מה קורה אם הילד נהיה עו"ד ופתאום מחליט שנמאס לו? את התשובה מספק יואב כץ-דקל, עו"ד שהיום הוא סטודנט לאבטחת מידע ועובד באינטל

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button