המגזין

תרבות פופולארית: המוזיאונים המובילים בעולם

107 מיליון מבקרים פקדו בשנת 2014 את 20 המוזיאונים הפופולאריים בעולם. איזו בירה אירופית מובילה במדד, היכן מוצגות הנעליים של מרילין מונרו ומתי מחיר כרטיס הכניסה ללובר צונח? סקירה מיוחדת לעונת התיירות והנופש

15/06/2015

בירת המוזאונים הפופולארים בעולם. הגלריה הלאומית של לונדון

בירת המוזאונים הפופולארים בעולם. הגלריה הלאומית של לונדון

מה פשר האובססיה האנושית לנעליים ומה הייתה מידת הנעליים של מרלין מונרו? על השאלות האלה ועוד מבקשת תערוכת הנעליים "נעליים: הנאה וכאב" שנפתחה החודש במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון. בתערוכה מוצגים כ-250 זוגות נעליים מתקופות שונות באוסף מרהיב שכולל, כאמור, נעליים מהארון של מונרו, נעליים עשויות זהב, נעליים עשויות אבני סברובסקי, נעליים שעוצבו לסרטים מפורסמים, נעלי הבלט של המלכה ויקטוריה ונעליים בעלות ערך היסטורי כמו סנדלים ממצרים העתיקה.

לונדון, בה שוכן המוזיאון, היא העיר המובילה בעולם מבחינת מספר המוזיאונים הפופולריים הנמצאים השטחה. אלה מוזיאונים שמוכרים וודאי גם לתייר הישראלי שבימים אלה סוגר עסקאות נופש ותיירות לחודשי הקיץ, שיכללו בוודאי גם כמה עצירות במוזיאונים ידועים. למעשה, על פי מדד המוזיאונים הפופולריים בעולם לשנת 2014 שפרסמה לאחרונה חברת ניתוח השווקים AECOM (TEA/AECOM Global Attractions Attendance Report) לונדון הכניסה לרשימת 20 המוזיאונים הפופולריים בעולם חמישה מוזיאונים שונים שמיליוני תיירים פוקדים מדי שנה.

אל המקום הראשון במדד היוקרתי הגיע, איך לא, מוזיאון הלובר המפורסם בפריז, כשבשנת 2014 ביקרו בו 9.3 מיליון שוחרי אמנות ותיירים מרחבי העולם והוא שומר על מעמדו זו השנה השלישית כמוזיאון הפופולרי בעולם מאז החל המדד לסקור את המוזיאונים.

מה מושך כל כך הרבה מבקרים ללובר, שעלה לאחרונה לכותרות בישראל בשל סירובו לתאם ביקור של סטודנטים מתל אביב? ובכן, ההיסטוריה של מבנה הלובר החלה לפני כאלף שנה. במאה ה-16 הוא יועד להיות ארמון והדבר ניכר במראהו המרשים. כמו כן, הלובר ממוקם ממש בלב פריז ונחשב גם למונומנט המבוקר ביותר בעיר הרומנטית.

אל המקום הראשון במדד היוקרתי הגיע, איך לא, מוזיאון הלובר המפורסם בפריז, כשבשנת 2014 ביקרו בו 9.3 מיליון שוחרי אמנות ותיירים מרחבי העולם והוא שומר על מעמדו זו השנה השלישית כמוזיאון הפופולרי בעולם

המוזיאון כולל שלושה אגפים עצומים, בהם מוצגות כ-35 אלף יצירות מופת, חלקן בנות אלפי שנים ומשלל תרבויות העולם. ואם לא די בכך, בלובר מוצגת המונה ליזה המפורסמת של לאונרדו דה וינצ'י שהפכה לאיקונה האמנותית הגדולה ביותר בכל הזמנים.

עבור התיירים שיגיעו ללובר הקיץ יעמדו גם תערוכות מתחלפות. בין היתר, מוצגת במקום תערוכה של האמן הקנדי מארק לואיס, אמן מודרני שהתפרסם בזכות המיצגים שהוא יוצר בשפה הקולנועית. לתערוכה המוצגת בלובר הוא יצר שלושה סרטים קצרים המבוססים על אוספי המוזיאון.

אגב, כדי להימנע מתור ארוך מומלץ להגיע ללובר בשעות הבוקר המוקדמות או לרכוש כרטיסים מראש באתר המוזיאון. ואם זה לא מסתדר, דעו שאחרי השעה שש בערב בימי רביעי וימי שישי מחיר כרטיס הכניסה צונח לשישה יורו בלבד.

JPG

המוזיאון כולל שלושה אגפים עצומים, בהם מוצגות כ-35 אלף יצירות מופת. הלובר, פריז

אל המקום השני ברשימת המוזיאונים הפופולריים בעולם לשנת 2014 הגיע המוזאון הלאומי של סין (NATIONAL MUSEUM OF CHINA) הממוקם בכיכר טיאנאנמן המפורסמת בבייג'ינג, עם 7.6 מיליון מבקרים בשנה.

המוזיאון מציג אוסף שמלמד על תולדות המהפכה הקומוניסטית וכולל גם ממצאים ארכאולוגיים מרתקים ויצירות מופת מהתקופה הפרה-היסטורית ועד למאה הקודמת שמספרים את סיפור הרפובליקה ואת השושלת התרבותית האדירה שלה.

כדי להימנע מתור ארוך מומלץ להגיע ללובר בשעות הבוקר המוקדמות או לרכוש כרטיסים מראש באתר המוזיאון. ואם זה לא מסתדר, דעו שאחרי השעה שש בערב בימי רביעי וימי שישי מחיר כרטיס הכניסה צונח לשישה יורו בלבד.

לצד אלה מוצגות במוזיאון תערוכות מתחלפות, כמו למשל תערוכה מפתיעה שתעלה הקיץ ובכלל הגיעה מהקצה השני של העולם. התערוכה Drawn from Life: The Art of Disney Animation עוסקת באמנות האנימציה של וולט דיסני וכוללת למעלה מ-300 איורים מתהליך האנימציה של אמני וולט דיסני, חלקם נחשפים לראשונה.

דווקא הצגתם בסין, מסבירים אוצרי התערוכה, מחדדת את התובנה שאלמנטים רבים כמו משפחה, אומץ וחברות – שעומדים בלב הסרטים המצוירים – הם אוניברסליים וחוצים תרבויות.

אל המקום השלישי במדד המוזיאונים הגיע המוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע בוושינגטון (NATIONAL MUSEUM OF NATURAL HISTORY) עם 7.3 מיליון מבקרים בשנת 2014. המוזיאון הפופולרי נוסד בשנת 1910 ויש בו כ-125 מיליון מוצגים של צמחים, בעלי חיים, מאובנים, מינרלים, סלעים, מטאוריטים, שלדים שמיוחסים לדינוזאורים וחפצים מעשי ידי אדם.

המיצג שמושך אליו את מרבית המבקרים במוזיאון הוא יהלום התקווה (Hope Diamond). היהלום הייחודי שוקל 45.52 קרט (9.1 גרם) ונראה למתבונן בצבע כחול כהה מכיוון שבמבנהו הגבישי קיימים שרידים של היסוד הכימי בור. אולם, בחשיפה לקרינה אולטרה סגולה הוא פולט גם אור אדום זרחני. יהלום התקווה מסווג כיהלום נדיר מסוג IIb, ואלה מהווים רק 0.1 אחוז מכלל היהלומים שנמצאו בטבע.

פולקלור רב נקשר ליהלום התקווה, כשעל פי האמונה העממית הרווחת הוא יהלום מקולל. ההיסטוריה שלו נמתחת מהודו, שם כרו אותו, דרך צרפת ובריטניה ועד להגעתו לארצות הברית. יהלום התקווה הוא כנראה היהלום המפורסם ביותר בעולם ונחשב למוצג האומנות הפופולארי השני בעולם, אחרי תמונת המונה ליזה‏.

פולקלור רב נקשר ליהלום התקווה, כשעל פי האמונה העממית הרווחת הוא יהלום מקולל. ההיסטוריה שלו נמתחת מהודו, שם כרו אותו, דרך צרפת ובריטניה ועד להגעתו לארצות הברית

היהלום המפורסם ביותר בעולם: יהלום התקווה

כנראה היהלום המפורסם ביותר בעולם. יהלום התקווה

לעשירייה הראשונה במצעד המוזיאונים הפופולאריים בעולם הגיעו גם מוזיאון החלל בוושינגטון (במקום הרביעי), המוזאון הבריטי והגלריה הלאומית בלונדון (במקומות החמישי והשישי), המטרופוליטן המפורסם של ניו יורק במקום השביעי, המוזיאון של הוותיקן במקום השמיני, מוזיאון טייט לאמנות מודרנית שממוקם גם כן בלונדון במקום התשיעי ואת העשירייה הראשונה סוגר מוזיאון הארמון הלאומי הממוקם בטאייפיי, בירת טיוואן.

עבור מי שבוחר לנפוש קרוב לבית, מוזאון תל אביב לאמנות מציג הקיץ שורה של תערוכות לצד אוסף המוזאון, מפגשי אוצרות, אירועים מיוחדים ועוד. כך למשל, תערוכתו של צלם רוברט קאפה שנחשב לצלם המלחמות הטוב בעולם ממשיכה להציג גם בחודשי הקיץ ולרגש את המבקרים

מוזיאון הארמון בטאייפיי, שמציג את ההיסטוריה של האמנות הסינית, רשם השנה צמיחה מרשימה של 22 אחוזים ביחס למספר המבקרים בשנת 2013, זאת גם הודות לבניית אגף נוסף שהושלם לאחרונה.

ובינתיים בישראל

עבור מי שבוחר לנפוש קרוב לבית, מוזאון תל אביב לאמנות מציג הקיץ שורה של תערוכות לצד אוסף המוזאון, מפגשי אוצרות, אירועים מיוחדים ועוד. כך למשל, תערוכתו של צלם רוברט קאפה שנחשב לצלם המלחמות הטוב בעולם ממשיכה להציג גם בחודשי הקיץ ולרגש את המבקרים. תערוכה נוספת שתעלה הקיץ היא מעבודותיה של חגית לאלו, מחלוצות הציור המופשט האקספרסיבי בישראל שנפטרה לפני שמלאו לה שלושים.

עבור ההורים לילדים נספר שבמוזאון ארץ ישראל תעלה בחודש יולי תערוכה לכל המשפחה תחת השם "ריקוד המכונה" שתציג צעצועים מכניים ומכונות אוטומטיות המופעלות על ידי הקהל בלחיצת כפתור. במוזאון יפו העתיקה תתקיים הקיץ גם תערוכת אמנות נייר לילדים ולהורים, ראשונה מסוגה, שכוללת גם השתתפות מעשית וסדנאות. גם מוזאון ארצות המקרא מציע בחודשי הקיץ פעילויות לכל המשפחה שמבוססות על תצוגת המוזאון וכך במוזאונים נוספים ברחבי הארץ ששווה לבדוק. חופשה נעימה!

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/11/2013
    10 מעצבי פנים ששינו את העולם

    תחומים רבים משפיעים על חיינו, אנשים רבים משפיעים על חיינו ולמען האמת, אנחנו לא תמיד מודעים להשפעה שלהם. הרכבנו עבורכם רשימה של 10 מעצבי פנים ששינו את העולם שלנו וכדאי להכיר אותם

  • 15/08/2015
    בלי לשבור קירות: טיפים לעיצוב הבית

    עוברים דירה? בשעה טובה! מרעננים את הבית לקראת חגי תשרי? הגיע הזמן! כל הטיפים, התובנות וההנחיות לעיצוב בית נעים ומזמין על פי ציפי פרנק, המנהלת האקדמית של הקורס Home Design

  • 15/12/2012
    יופי של בית

    אם אתם לא מכירים את השם יהושוע קסטיאל, אז יש רק שתי אפשרויות: או שמעולם לא קראתם על עיצוב או שרק עכשיו נחתתם מהחלל החיצון. אנחנו זכינו לשעה קלה עם האיש היצירתי הזה ויצאנו עם חשק להזיז את כל הרהיטים בבית

  • 15/01/2014
    אור בבית – חום בבית

    אווירה מחממת מתחילה בתאורה מתוכננת. כך מלמדת אותנו ציפי פרנק, מתכננת ומעצבת תאורה והיועצת האקדמית של קורס ההום דיזיין ביחידה ללימודי המשך של הטכניון שמסבירה על הקשר החשוב בין האור לבין התחושות וההתנהגות שלנו

  • 15/01/2014
    חמים ונעים

    אחד הטרנדים הבולטים כיום בתחום ה"עשה זאת במו ידיך" הוא טרנד ה- Home Organizing: סידור מוקפד של הבית ושטחי האחסון. סדר הוא אמנם דבר טוב ביסודו, אך לא פעם נשמעת ביקורת על הפיכת הבית לקר וסטרילי מרוב סדר, איך משלבים בין השניים?

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button