המגזין

התקדם לפיתוח אפליקציות

מה זה SWIFT? למה לפתח בנפרד לאנדרואיד ואייפון? למה מפתח צריך להתייחס לחוווית משתמש? אביעד דאדון, המנהל הפדגוגי של התכנית ללימודי פיתוח אפליקציות סלולאריות, על כמה שאלות בתחום

15/08/2014

shutterstock_160559990

מפתח אפליקציות סלולאריות צריך להיות מוכן לתהליך לימוד עצמי מתמשך

אביעד, מה האתגרים הגדולים שעומדים בפני מפתחי אפליקציות סלולריות?
ראשית, מפתח אפליקציות סלולריות צריך להיות מוכן לתהליך לימוד עצמי מתמשך, גם אם סיים את הקורס המתקדם ביותר בתחום. מדובר על טכנולוגיות שמתחדשות ומתקדמות ועל המפתח "להיות עם יד על הדופק". שנית, נדרשות למפתח חשיבה יצירתית ותפיסת חדשנות, בעיקר סביב סוגיות קבועות שמעסיקות את המשתייכים לשוק: אילו סוגי אפליקציות לפתח? איזו אפליקציה תצליח בשוק? כדוגמה, ניקח את אפליקציית "וואטסאפ" המוכרת. "וואטסאפ" לא המציאה את התקשורת בין מנויי סלולר, אך זכתה להצלחה גדולה בזכות הפתרון שנתנה לשיפור התקשורת הזו.

בזירת הסלולר יש כמעט כל סוג אפליקציה שאפשר לחשוב עליה ולכן צריך להכיר את השוק ואת התעשייה, כדי לאתר את הפתרונות הקיימים, החסרונות שלהם או היתרונות שלהם ולהבין את הצרכים וכמובן, את היקפי הביקוש

אנחנו שומעים היום הרבה על UI ו-UX, איפה מתממשקים המפתחים ואנשי ה-UI?
הדגש העיקרי בכל אפליקציה הוא חווית המשתמש והממשק (אינטרפייס). כיום יש טכנולוגיות מובילות כמו ג'יי קוואירי פור מובייל המאפשרות התייחסות מעמיקה לחוויית המשתמש, שהיא ערך מוסף לכל אפליקציה טובה.

פיתוח אפליקציות מדוע חשוב שמפתחי אפליקציות סלולריות יכירו את נושא חווית המשתמש ואת הטכנולוגיות המתאימות?
חשוב להבין שנגמר העידן שמנסה להרגיל את המשתמשים להתנהגות מיוחדת עבור האפליקציה שלהם, המשתמשים מכתיבים את הצרכים והם רוצים את האפליקציות שלהם כמה שיותר אינטואיטיביות, ברורות ונעימות לשימוש. מפתח טוב הוא כזה שמבין ועובד לטובת חווית משתמש נוחה עד כמה שיותר.

הקורס מעניק יחידת לימוד ב- Swift, השפה החדשה של Apple. מדוע צריך שפה ייחודית חדשה לפיתוח עבור מוצרי אפל? מה רע בשפות הקיימות?
לפני כחודש יצאו אנשי Apple בהצהרה שהם משפרים את הפלטפורמה שלהם, שאמורה לתת ביצועים טובים יותר ואבטחת מידע טובה יותר לאפליקציות הרצות על מערכות IOS. במסגרת השיפורים האלו, הם יצרו גם את שפת ה-Swift, שנותנת מענה מובנה לרכיבים שעד היום המפתחים היו צריכים לחפש באופן נפרד, כמו כן, נושא הגרפיקה יקבל מענה חדשה במסגרת השפה החדשה ותינתן תמיכה לשפה הישנה, אובג'קטיב C.

Apple הודיעו שהפלטפורמה תוכנס לשוק בסביבות ספטמבר אוקטובר, מסמכים שוחררו לציבור ברשת וגם אנחנו, בהתאם, נכשיר את הסטודנטים שלנו בשפה זו

בעולם נשמעים קולות הטוענים שהאפליקציות הסלולריות עומדות להיעלם, מה דעתך על כך?
נעמיד את הדברים על דיוקם: בתחילת החודש (יולי 2014) יצא מאמר בגלובס שקבע שהדרישה למפתחי אפליקציות עלתה ב-67%, דהיינו, לא רק שהאפליקציות לא נעלמות, אלא שתחום האפליקציות מתרחב ועמו הצורך בכוח אדם מתאים ומיומן.

אולי כדאי שנתייחס לנושא הזה קצת יותר בהרחבה: הקולות המדברים על ירידה בהיקף כמות האפליקציות הם אלו הטוענים שאתרי אינטרנט רספונסיביים (מותאמי תצוגת מכשירי סמארטפון וטאבלט) מייתרים את הצורך באפליקציות, אך יש לזכור שאפליקציה אינה אתר, היא אינה מבוססת אינטרנט, לכן ביצועיה מהירים יותר והיא בטוחה יותר, אתרי אינטרנט אינם תחליף לאפליקציות, משוכללים ככל שיהיו, בודאי שלא בעולם העסקי למשל, בו מאפשרות האפליקציות שימושים שאתרי האינטרנט לא יוכלו לאפשר לעולם, כדוגמה אפשר לקחת את האפליקציה שפותחה עבור חברת החשמל לקריאת מוני חשמל ועוד.

אתרי אינטרנט אינם תחליף לאפליקציות, משוכללים ככל שיהיו, בודאי שלא בעולם העסקי למשל, בו מאפשרות האפליקציות שימושים שאתרי האינטרנט לא יוכלו לאפשר לעולם

shutterstock_241427182

הדרישה למפתחי אפליקציות עלתה ב-67%

האם מחשוב לביש מהווה איום על תחום האפליקציות הסלולריות?
גם אם נדבר על גוגל גלאס וכדומה, נושא המחשוב הלביש עוד רחוק מלהיות פופולרי ונפוץ כמו מכשירי הסמרטפון למיניהם, מה גם שהופעה של טכנולוגיה אחת לא בהכרח מייתרת את השנייה, למשל, המחשבים הניידים (לפטופ) לא נעלמו מהעולם למרות ההתפתחות המואצת של הטאבלטים, כמותם, גם הסמרטפונים שמהווים מחשב לכל דבר יישארו בנוף, הנה רק לאחרונה נתבשרנו על גידול נוסף של 12% במכירת מכשירים ניידים חכמים.

האם אתה חושב שיבוא יום ובוא נוכל לתכנת בשפה אחת לאנדרואיד ול-IOS ?
היום הזה כבר בא, יש פלטפורמות כאלה בשוק, בין המוכרות נמצאת למשל פונ-גאפ (Phone-Gap), אך פלטפורמות אלו הם בעצם צד שלישי, הן לא גמישות לשינויים או פיתוחים של מערכות ההפעלה ואינם מאפשרות פיתוחים מורכבים, לכן בשלב זה, נמשיך לפתח אפליקציות נייטיב (פיתוח בפלטפורמות מותאמות למערכת ההפעלה הספציפית).

מה לגבי פיתוח לווינדוס פון?
כשניגשים לבחון את שוק מערכות ההפעלה הסלולריות, מגלים שהיקף המשתמשים של ווינדוס מובייל בעולם אינו מגיע אפילו ל-2%. אם ווינדוס יצליחו לייצר מערכת הפעלה שתכבוש את השוק, נשמח לשלב אותה בתכנית הלימודים שלנו.

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/02/2013
    The Start-uP Nation

    ישראל נחשבת לשיאנית בפעילות הון סיכון ובמספר חברות סטארט אפ לנפש. תוכנית לימוד ייחודית משלבת את הניסיון הישראלי במינהל עסקים ובניהול טכנולוגיה ומספקת ידע וכישורים. ראיון מיוחד עם מנהלת התכנית, דר' אביטל רגב סימן-טוב.

  • 15/09/2014
    קריירה בהייטק

    תעשיית ההיי טק צומחת והתחום זקוק לידיים עובדות. איך משתלבים בתעשייה ואיך מתקדמים בה?

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button