המגזין

אור בבית – חום בבית

אווירה מחממת מתחילה בתאורה מתוכננת. כך מלמדת אותנו ציפי פרנק, מתכננת ומעצבת תאורה והיועצת האקדמית של קורס ההום דיזיין ביחידה ללימודי המשך של הטכניון שמסבירה על הקשר החשוב בין האור לבין התחושות וההתנהגות שלנו

15/01/2014

ציפי פרנק

ציפי פרנק

ציפי, מה תפקידו של הום דיזיינר?
"הום דיזיין", בדומה לסטיילינג בתחום האופנה, מתייחס להלבשת הבית. הלבשת הבית כרוכה בעיצוב מחדש של המרחב הביתי במטרה לשדרג אותו בעזרת התאמתו למידותיו ולצרכים של הדיירים, וכך לשפר את איכות החיים. הבית משקף את מי שאנחנו, אם הבית מעוצב נכון, הוא יהיה נכון מבחינה פונקציונלית ומבחינת האנרגיה והאווירה שהוא משרה עלינו. הום סטיילינג מאפשר ליצור הרמוניה בין כל המרכיבים בבית בעזרת שימוש נכון בצבעים, תאורה, חומרים, ריהוט אביזרים תמונות.

ישנם שלושה בעלי תפקידים שמטפלים בתשתיות הבית: הראשון הוא האדריכל שמטפל בפרויקט על כל חלקיו . האדריכל הינו בעל ההכשרה וההסמכה לבנות ולתאם בין כל חלקיו, מרכיביו ומבצעיו של הפרויקט. אדריכל מוביל משלב הרעיון והתכנון הראשוני, דרך כל שלבי התכנון, הרישוי והביצוע.

עיסוקו של הסטייליסט הוא בדקורציה ולכן יחליף את צבע הקיר, את השטיח, את הריפודים או את הכורסה, אך לא ישבור קירות

השני הוא מעצב הפנים שעוסק בתשתיות בפנים הבית, דוגמת חלוקה פנימית, אינסטלציה, חשמל. תפקידו של מעצב הפנים מורכב ממספר שלבים החל משלב התכנון, חלוקת החלל בדרך אופטימלית המתאימה לצרכי הלקוחות ושימושיות המרחב.

בין היתר על המעצב לחשוב על התאורה המתאימה ועל מיקומה, להכין תכנית חשמל ואינסטלציה ועד לריהוט, טקסטיל, צבע ועוד, השלישי הוא ה"הום דיזיינר", או כפי שנהוג לכנות אותו: הום סטייליסט. תפקידו של הסטייליסט הוא להתאים את פנים הבית לאופי הדיירים, לטפל בעיצוב חללי הבית – באביזרים, בצבע ובתאורה בטקסטיל , שינויים קלים לא מבניים אשר מביאים לביטוי מיידי את שינוי האווירה ושדרוג החלל.

עיסוקו של הסטייליסט הוא בדקורציה ולכן יחליף את צבע הקיר, את השטיח, את הריפודים או את הכורסה, אך לא ישבור קירות. מטרתו להתאים את גודל הריהוט לגודל החלל, למקם את האובייקטים השונים בצורה הנכונה לתנועת הדיירים ולפתחים השונים בבית, לשלב בחכמה בין צבעי הקירות, הטקסטיל (וילונות, כריות) והריהוט ולבחור פלטת חומרים שתשתלב היטב מרמת הריצוף דרך החיפויים השונים ועד התמונות והאביזרים הנלווים.

zipi9

האור הוא לכאורה ישות בלתי נראית, אולם זהו אחד המרכיבים הבולטים והמשפיעים ביותר על הסביבה האנושית

במקצועך, את עוסקת בעיצוב הארה. מה חשיבותה של התאורה במסגרת הסטיילינג של החלל?
"להיות זה לראות". מניפולציות של הארה משפיעות על הרגש. כל מקום שבו מתכננים ומשלבים שכבות הארה, עובר מטמורפוזה. מצב של לפני ואחרי. אם לוקחים חנות שמוארת בפלורוסנטים ומחליטים לחדש את המקום על ידי תאורה בלבד, בלי לגעת ברהיטים או בעיצוב, העבודה על זוויות הארה, כמות הארה, פיזור, הדגש, צבעים וכדומה יכולה לחולל שינוי דרמטי. האור הוא לכאורה ישות בלתי נראית, ישות שאי אפשר לאחוז בה או להמשיג אותה. אולם זהו אחד המרכיבים החשובים, הבולטים והמשפיעים ביותר על הסביבה האנושית.

כל אדם באשר הוא צורך אור. לכל אדם מגיע אור איכותי. העין האנושית עובדת בצורה כזו שהיא קולטת החזרים של האור, דהיינו, אנו מסתכלים על אובייקטים מוארים ואנו רואים את האובייקטים היות והם מחזרים אור לדוגמה: הירח מואר על ידי השמש ואנחנו רואים את הירח בגלל החזרי האור. מסקנה –" רק מה שמואר רואים" "ורק מה שרואים מואר".

לפני המצאת החשמל, קמנו עם הזריחה והלכנו לישון עם השקיעה, אך כיום אורח החיים השתנה ואתו השתנו גם שעות הערות, שגולשות אל תוך הלילה ולכן נדרשים פתרונות תאורה פונקציונליים ואסתטיים

בעבר, לפני המצאת החשמל, קמנו עם הזריחה והלכנו לישון עם השקיעה, אך כיום אורח החיים השתנה ואתו השתנו גם שעות הערות, שגולשות אל תוך הלילה ולכן נדרשים פתרונות תאורה פונקציונליים ואסתטיים כאחד, שילוו את פעילותנו באותן שעות, שעל פי רוב אינן מוקדשות לעבודה או לניקיון, אלא לפנאי ולשמחה.

לאחר שאדם בילה כל היום במשרד, בחנות, במוסך או בכל מקום עבודה שבו הוא נחשף לאור פונקציונלי, שתרם לביצוע פעולות העבודה הנדרשות, הוא מגיע לביתו, שם מחכות לו מטלות קיומיות כמו בישול, ארגון ועוד ולאחריהן, מגיעות שעות רוגע שבהן אנו רוצים אווירה אחרת, אסתטית, שמתאימה לפעילויות כמו ישיבה בחיק המשפחה, בילוי עם בן/בת הזוג, צפייה בטלוויזיה ועוד.

איך יוצרים בבית את האווירה הזו? האסתטית והאינטימית?
בדיוק במקרים כאלה מתערב הסטייליסט, שצריך לקבל החלטות חשובות: כמו את מה אני רוצה להאיר, מאיפה אני רוצה להאיר, ועם מה אני אאיר. התשובה לשלוש שאלות הבסיס האלו, יניבו את ההארה המיטבית באותו חלל. קורס הום סטיילינג עוזר להבין את העקרונות הללו.

הסטייליסט יוצר תאורה שתקשר בין האנשים השוהים בחדר, בין האלמנטים העיצובים הקיימים בחלל ובין השוהים באותו חלל. הסטייליסט יוצר תאורה שתבליט את הדברים הקרובים רגשית לאדם השוהה בחלל, כמו תמונות המשפחה או יצירות אמנות שיקרות ללבו, או פינת ישיבה אהובה

איך התשובות האלו באות לביטוי בפועל?
בניתוח או תכנון הארת החלל, קיימות שלוש שכבות בסיסיות של תאורה. על פי רוב, בשלב העיצוב,
נהוג לחשוב בשכבות: תאורה היקפית, תאורת משימה, תאורת הדגש.

תאורה היקפית: אור המספק רמה של הארה אחידה ומלאה על פני החלל. בזכותה אפשר לנוע בבטיחות בתוך החלל. היא מדמה את האור הטבעי. "נורמת האור" של בני האדם היא בצורת כיפת השמיים, מהאדמה עד האופק ולמעלה. אך בני האדם אינם מביטים כמובן לעבר השמש. בני האדם סופגים את האור שמגיע אליהם מהצדדים ומלמעלה. תאורה היקפית מיטבית צריכה להיות מתוכננת בדרך דומה, ואם היא מגיעה בהחזרים מהתקרה ומהקירות היא יוצרת תחושה נעימה של אור טבעי.

תאורת משימה: הארה נוספת ממקור אור קרוב וסמוך שמטרתה לספק מספיק אור כדי שנוכל לראות קמט על משי שחור, לצעוד בביטחון בפרוזדור חשוך, או לקצוץ בצל. היא צריכה להשתלב בהרמוניה עם התאורה ההיקפית ולספק את הכמות והאיכות הנכונות של האור בכדי לבצע משימה שיש לראותה. תאורת המשימה צריכה להיות מדויקת, יעילה ומועילה, ובהיותה כזו היא מגבירה יצירתיות, פריון ותפקוד.

תאורה מדגישה: תפקידה הוא להדגיש עצם או עצמים מסוימים. היא מייצרת עניין ודרמה על ידי יצירת הדגשה ויזואלית של פריטים, באופן שמגביר ומחדד את עיצוב הפנים. התאורה המדגישה מוסיפה מגע של קסם, שמגרה את בלוטות השמחה של המשתמש, ומעורר את אפקט ה"וואו". תאורת הדגשה יוצרת נקודות מוקד ועניין ויזואליות שיכולות לכוון את תשומת הלב או להביע רעיון. תאורה זו מבקשת לייצר חוויה אסתטית מרוממת.

יחסים מעניינים בין אור לצל יכולים ליצור אווירה חמה ואינטימית ולהפך – אור מפוזר על כל החלל יוצר תחושה של מרחב שטוח

שילוב של שלוש השכבות יוצר סביבה טוטאלית ושלמה, הן לארכיטקטורה והן לעיצוב הפנים. זוהי אמנם חלוקה פונקציונלית במהותה, אבל האיזון בין השכבות הכרחי למען תחושה נעימה ותפקוד רגשי נאות. הסטייליסט שלומד לעבוד עם אור, משלב בין שכבות התאורה שעובדות יחד במטרה להגיע להרמוניה, וכך החלל והעצמים שבתוכו מתעוררים לחיים.

לפני סיום, יש לך עוד כמה טיפים ליצירת אווירה חמימה בבית?
ראשית, צבע האור עצמו יכול להיות צבע חם. שנית, נתייחס גם לצל: יחסים מעניינים בין אור לצל יכולים לייצר אווירה חמה ואינטימית ולהפך – אור מפוזר על כל החלל יוצר תחושה של מרחב שטוח ומשעמם. כמובן, שיש להכיר גם את מקורות האור ואורך הגל על מנת ליצור את האווירה הרצויה. וברור שיש לצבוע את החלל בגוונים חמימים ומזמינים כן יש מתאם ברור להפליא בין תאורה וצבע.

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/01/2014
    חמים ונעים

    אחד הטרנדים הבולטים כיום בתחום ה"עשה זאת במו ידיך" הוא טרנד ה- Home Organizing: סידור מוקפד של הבית ושטחי האחסון. סדר הוא אמנם דבר טוב ביסודו, אך לא פעם נשמעת ביקורת על הפיכת הבית לקר וסטרילי מרוב סדר, איך משלבים בין השניים?

  • 15/11/2013
    10 מעצבי פנים ששינו את העולם

    תחומים רבים משפיעים על חיינו, אנשים רבים משפיעים על חיינו ולמען האמת, אנחנו לא תמיד מודעים להשפעה שלהם. הרכבנו עבורכם רשימה של 10 מעצבי פנים ששינו את העולם שלנו וכדאי להכיר אותם

  • 15/12/2012
    יופי של בית

    אם אתם לא מכירים את השם יהושוע קסטיאל, אז יש רק שתי אפשרויות: או שמעולם לא קראתם על עיצוב או שרק עכשיו נחתתם מהחלל החיצון. אנחנו זכינו לשעה קלה עם האיש היצירתי הזה ויצאנו עם חשק להזיז את כל הרהיטים בבית

  • 15/04/2015
    האנשים שמעצבים לכם את החיים

    בוקר, אתם מרתיחים מים בקומקום החשמלי, פותחים את צנצנת הקפה ובודקים הודעות במכשיר הנייד. כבר בתחילת היום שלכם ובהמשכו, תשתמשו מבלי לשים לב במגוון מכשירים וחפצים שהושקעו בהם מחשבה, יצירתיות ולא מעט ידע. הכירו שלושה מעצבים תעשייתיים שנוגעים בחיים שלכם בלי שידעתם

  • 15/04/2015
    ללמוד לעצב מכשור רפואי שרופאים (ומטופלים) אוהבים

    תכנית לימודים לתואר שני של קמפוס הטכניון בתל אביב מכשירה אנשי מקצוע מובילים לעסוק בעיצוב תעשייתי עם דגש חברתי ורפואי: "לפתח מוצר שפועל זה יחסית קל, אבל לעשות משהו שירצו להשתמש בו זה אתגר אמיתי" אומרים מומחים בתחום

  • 15/06/2015
    תרבות פופולארית: המוזיאונים המובילים בעולם

    107 מיליון מבקרים פקדו בשנת 2014 את 20 המוזיאונים הפופולאריים בעולם. איזו בירה אירופית מובילה במדד, היכן מוצגות הנעליים של מרילין מונרו ומתי מחיר כרטיס הכניסה ללובר צונח? סקירה מיוחדת לעונת התיירות והנופש

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button