המגזין

ההיסטוריה המקוצרת של האימון

הרעיון של אימון אישי היה בסביבה כבר מהזמנים שהמין האנושי הכיר את עצמו. סקירה היסטורית של אחד מקצוע שנמצא בתנופה

15/05/2013

shutterstock_272832536

בפילוסופיות והדתות הקדומות, ניתן לראות צורה של אימון שמטרתו השראה, הבנה גדולה יותר או מודעות

הרעיון של אימון אישי היה בסביבה כבר מהזמנים שהמין האנושי הכיר את עצמו. המבוגרים או המיומנים יותר לימדו את הצעירים כיצד לצוד, לבשל, לצייר תמונות צבע על קירות מערות ולהיות חברים יעילים ויצרנים בשבט או בקהילה בכלל. סוג זה של אימון מעשי, הקשורים למיומנות, עדיין קיים ברוב החברות עד עצם היום הזה.

בפילוסופיות והדתות הקדומות, ניתן לראות צורה מתוחכמת יותר של אימון, שמטרתו השראה, הבנה גדולה יותר או מודעות, וניתן אף היה למצוא שיעורים שבתוכם משולבות מתודולוגיות אימון כמו לדוגמה במשלי חז"ל, איזופוס ועוד.

אמנם, תכניות ההכשרה הצליחו להביא ליתרונות מסוימים לאלו שהוכשרו בהן, אך עם ההאטה של הכלכלה בשנות ה-90, כאשר הארגונים העסקיים גילו כי הם כבר לא יכולים להרשות לעצמם תכניות יקרות מסוג זה, עלה הצורך בפתרון אחר, מותאם יותר לצורכי הארגון ולתקציביו ובעיקר – פתרון המתאים יותר לטיפול בנושאים ארגוניים ספציפיים

מתכניות הכשרה לתכניות אימון
לאורך ההיסטוריה ובספרות יש דוגמאות רבות של אימון בפעולה אבל באופן מפתיע, בפועל ננטש האימון בסוף המאה העשרים, כשלאופנה נכנסו "תכניות הכשרה" שונות, דוגמת תכניות פיתוח מנהלים. אז יזמו ארגונים עסקיים שונים מעין "סדנאות" שנמשכו מספר ימים ואליהם הוזמנו מנהלים מכל התחומים ומכל הדרגים. סדנאות אלו הכילו תכניות קבועות מראש ובלתי ניתנות לשינוי, ללא שום קשר לצרכים האמתיים, אישיים או עסקיים, של האנשים שנכחו בהם.

אמנם, תכניות ההכשרה הצליחו להביא ליתרונות מסוימים לאלו שהוכשרו בהן, אך עם ההאטה של הכלכלה בשנות ה-90, כאשר הארגונים העסקיים גילו כי הם כבר לא יכולים להרשות לעצמם תכניות יקרות מסוג זה, עלה הצורך בפתרון אחר, מותאם יותר לצורכי הארגון ולתקציביו ובעיקר – פתרון המתאים יותר לטיפול בנושאים ארגוניים ספציפיים.

הארגונים וכן מנהליהם החלו לראות את היתרונות של גישה אישית יותר לפיתוח המנהלים והעובדים כשבמקביל, עברה החברה המערבית גם שינוי סוציולוגי ממצב שבו תמיד ניתן הדגש על הקולקטיב, הקהילה והאומה, למצב שבו התמקדו אנשים בעצמם, בצרכים הפרטיים שלהם ובמתן דגש על ניהול הקריירה שלהם ואורח חיי היום יום שלהם.

אנשים החלו לדרוש לעצמם פתרונות הכשרה שיסייעו להם להשיג את מטרותיהם האישיות, ציבוריות ודיסקרטיות כאחד, פתרונות שעמדו בניגוד מוחלט לתכנים הארוזים מראש של רוב תכניות ההכשרה

imonהכניסה לנורמה
כשהחל רעיון האימון לתפוס תאוצה, החלו הארגונים העסקיים להעסיק פסיכולוגים על מנת להבין את התנהגות העובדים שלהם, דוגמת מה מניע אותם, למה הם זקוקים כדי להתפתח במקום העבודה ומה צריך להיעשות על מנת לגייס עובדים טובים יותר בעתיד. בשנת 1992 פרסם סר ג'ון ויטמור, אלוף מרוצים מוטורי, ספר בשם "Coaching for Performance" שבו פיתח את המודל המשפיע ביותר של אימון – מודל GROW (ראשי תיבות של המילים באנגלית: מטרה, מציאות, אפשרויות, רצון).

פעילותם של גורואים כגון סטיבן קובי ואנטוני רובינס הניעה אף היא את התחום וקידמה בקרב ציבורים שונים את התיאבון לפיתוח ומודעות אישית.במקביל, בארה"ב נכנסה הכלכלה לתקופת מיתון וגל של צמצומים בכוח אדם שטף את החברות המסחריות. מנהלים ומנהיגים מצאו עצמם בסביבה לחוצה ומתוחה ללא כל תמיכה או הדרכה וביחד עם הדרישה למקסם ביצועים ורווחים, פנו יותר ויותר אנשים למאמנים אישיים על מנת לפתח ולשפר את הביצועים שלהם וכדי לקבל עזרה, משוב, הדרכה ועידוד. תופעות אלו תרמו להפיכתו של האימון האישי לפופולרי מאוד.

מאז, השתנתה התעשייה וגם תפיסת הציבור את תחום האימון בכלל ואת המאמנים האישיים בפרט.
ארגונים רבים גדולים פרטיים, ציבוריים ווולונטריים משתמים באימון מנהלים כפתרון פיתוח עצמאי או במטרה להשתלב עם תכניות פיתוח ארגוניות אחרות. גם ברמה האישית, פונים יותר ויותר אנשים לאימון על מנת להתפתח, ללמוד ולמצות את הפוטנציאל האמתי שלהם.

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button