המגזין

כל המידע שבעולם

עומס המידע והתקדמות הטכנולוגיה הביאו עמם שיטפון עצום של מידע. ענבר יסעור ושרית חיים, המרכזות האקדמיות של התכנית ללימודי מידענות ביחידה ללימודי המשך של הטכניון, מסבירות מהי מידענות ולמה כולנו צריכים אותה

15/04/2013

שרית חיים

שרית חיים

ענבר יסעור

ענבר יסעור

שרית, ענבר, בואו נתחיל בשאלה הפשוטה: מה זה מידענות?
מידענות היא מקצוע איתור, אחזור ועיבוד של מידע יעיל ורלוונטי באופן מושכל. המקצוע נולד מתוך מקצוע הספרנות, בעבר ספרניות היו מוצאות עבורינו מידע בספרים, אך כיום, עם התפתחות הטכנולוגיה והתרחבות כמויות המידע במרחב האלקטרוני, הפך איתור המידע הרלוונטי והאמין למקצוע בפני עצמו.

כביכול, כאנשים פרטיים, נראה לנו שכל מה שצריך זה לפתוח מנוע חיפוש כזה או אחר (בעיקר גוגל), אך בפועל כדי לקבל מידע אמין, מתאים ואיכותי, נדרשת עבודת חיפוש ואיתור רחבה הרבה יותר, שיבוצע באופן יעיל ויניב תוצאות מועילות, כאלו שמפרידות בין עיקר לתפל. המידע המבוקש הוא אין סופי כמובן, החל ממידע עסקי, דרך מידע רפואי וכלה במידע אקדמי, כאשר המטרה בסופו של דבר היא לתת תשובה לשאלות וצרכים ספציפיים. בשלב זה מופק דוח מידענות שמסכם את כל מה שמצאנו על הנושא.

כביכול, כאנשים פרטיים, נראה לנו שכל מה שצריך זה לפתוח מנוע חיפוש כזה או אחר (בעיקר גוגל), אך בפועל כדי לקבל מידע אמין, מתאים ואיכותי, נדרשת עבודת חיפוש ואיתור רחבה הרבה יותר

היכן פועלים המידענים?
מרבית המידענים עובדים בתוך ארגונים. תפקיד המידען בארגון הוא לחפש חומר שאינו קשור לחומר הפנימי של הארגון אלא לסביבה החיצונית שבה פועל הארגון למשל: חומר על השוק, על טכנולוגיות, על מתחרים ולתת אותו לאנשים בארגון שצריכים אותו. דוגמה יכולה להיות מנהל מוצר שרוצה לדעת איפה הוא צריך להפיץ את המוצר, או איפה הוא צריך להתחיל להפיץ. או אותו מנהל מוצר יכול לשאול מי המתחרים שלו במדינה הזו. את כל המידע הזה, מספק המידען. עם זאת, אנחנו מכשירים גם מידענים עצמאיים שנותנים שירותים לגופים וארגונים שאין להם מידען כחלק מהצוות, אל מידענים אלו יכול לפנות כל אחד ולקבל סיוע באיתור מידע שנדרש לו.

האם מדובר במקצוע נפוץ?
בעולם מקצוע המידענות מאוד נפוץ. בארץ פחות, אבל מתחילה מגמה של היכרות והבנה בצורך. ברוב החברות בארץ כבר יש מידענים שעובדים בהם. כחלק מהעלאת המודעות למקצוע, אנחנו מנהלות את הפורום הישראלי למידענים שחברים בו יותר מ-700 אנשים והוא ממשיך וגדל, כי גם הצורך במידענים ממשיך וגדל, לא בגלל חיפוש המידע אלא בגלל התמודדות עם כמות המידע, אנשים זקוקים למידע איכותי יותר ומסונן.. במקביל, אנו גם עדות לאחוזי קליטה גבוהים של סטודנטים לעבודות בתחום לימודי מידענות, נתון המעיד גם הוא על התפתחות המקצוע.

הזכרתן את העידן הדיגיטלי, איך מתמודדים עם עומס המידע הקיים כיום?
בתכנית אנחנו נותנות כלים לחיפוש נכון ובמקורות מידע אמינים ומהימנים. למרות הדיעה הרווחת, האינטרנט לא תמיד מספק מידע אמין, מה גם שהמידע באינטרנט לא נמחק לעולם ולכן אנו חשופים למידע מאוד מאוד ישן ולא מעודכן, בלי לדעת שהוא כזה. אנחנו מלמדות איך ליצור את הערוצים הנכונים לקבל את המידע העדכני והמותאם לצרכים הספציפיים של המחפש. דוגמה טובה היא כלי ה-RSS, כלי הפצת תוכן שפחות מוכר למשתמש הממוצע. באמצעות כלי ה-RSS אנחנו נחשפים למידע רלוונטי בזמן שנכון לנו. מרבית האנשים נוהגים לקבל מידע על תיבת המייל שלהם וכך, גם תיבת המייל הופכת למוצפת במידע. ה-RSS שומר את המידע בנפרד, בלי שתיבת המייל תוצף בהודעות וכשמחליטים, נכנסים וצורכים את התוכן.

כחלק מהעלאת המודעות למקצוע, אנחנו מנהלות את הפורום הישראלי למידענים שחברים בו יותר מ-700 אנשים והוא ממשיך וגדל, כי גם הצורך במידענים ממשיך וגדל

shutterstock_48662749_s

ארגונים צורכים כמויות מידע גדולות וספציפיות, בכל ארגון יש כמה מחלקות שצורכות מידע ומשתמשות במידען

האם עדיין קיימים מרכזי מידע כמו פעם?
מרכזי המידע נמצאים היום בתוך הארגונים עצמם. הארגונים צורכים כמויות מידע גדולות וספציפיות, בכל ארגון יש כמה מחלקות שצורכות מידע ומשתמשות במידען, בד"כ כלל מדובר במחלקות כמו שיווק, מכירות, פיתוח, פיתוח עסקי ועוד. לכן המידענים יושבים בתוך הארגון עצמו, כמו כן, צרכני המידע בארגון צריכים לקבל את המידע בשפה נהירה וברורה, כדוח מעובד שלא בנוי מלינקים אלא מהמידע עצמו.

התכנית מתאימה לכל אחד. מרבית האנשים שמגיעים אלינו לקורס עוסקים בכריית מידע אבל מעולם לא למדו את זה באופן רשמי. הם חשים שיש להם פער בין מה שהם יודעים ועושים לבין מה שהם צריכים לדעת. הם מגיעים כדי לקבל את הכלים הנכונים לכריית מידע רלוונטי ומדויק לצרכים שלהם

תסבירו לנו קצת מה זה עיבוד מידע?
משמעות עיבוד המידע היא לקיחת מידע מכמה מקורות וחיבור ביניהם לפי סדר נושאים נכון, למשל כשאנחנו מחפשים מידע על חברה מתחרה, בדוח שנגיש נוריד את הסופרלטיבים שהחברות כותבות על עצמן, נסדר את המידע לפי סוגי המתחרים (למשל – מהגדול ביותר לקטן ביותר), נוסיף את החומרים הלרוונטיים על המתחרים ונגיש את החומר נקי מטקסטים שיווקיים שאינם נדרשים למבקש המידע. מידען מוצלח, הוא זה שיודע לאתר ולעבד את המידע כך, שיתרום למטרות הספציפיות של הארגון, הוא חייב להיות מחובר לעסקי הארגון בו הוא נמצא.

אז מה לומדים בקורס, מלבד מה שסיפרתן לנו עד עכשיו?
הקורס מכיל עוד נושאים דוגמת חיפוש מידע אפקטיבי ויעיל ברשת האינטרנט, מאגרי מידע מקצועיים, רשתות חברתיות, כיצד מנהלים מרכז מידע בארגון, כיצד מקימים עסק מידענות עצמאי, היכרות עם כלי עריכה ועוד. אנו אף נותנות "טעימות" מתחומי מידענות שונים כמו מידענות רפואית וכדומה.

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/12/2014
    מידענות מחוץ לקופסה

    מה קורה כשיזמים וסטארט-אפיסטים חוברים עם מידענים? ענבר יסעור ושרית חיים, מנהלות אקדמיות של הקורס ללימודי מידענות ביחידה ללימודי חוץ של הטכניון החליטו לבדוק את זה מקרוב והתוצאה – מפתיעה – עבור היזמים דווקא

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button