מוקד מידע ורישום 04-8294228

המגזין

בנבכי המערכת

דמיינו שאתם חוזרים בזמן ארבעים, חמישים או שישים שנה אחורה ונתקלים בבעיה קטנה ופשוטה: אתם רוצים לברר כמה כסף עומד לרשותכם בבנק אבל לבנק עדיין אין מחשבים. מה יעשה הפקיד? הישארו עימנו להמשך המסע

15/04/2013

shutterstock_120035881

מערכות המידע נועדו לספק לכל דורש את היכולת לנהל את המידע הרב שקיים היום, לשלוף אותו ובעיקר לנתח אותו כך, שיענה על הצרכים של מבקש המידע

פעם, בעבר הלא רחוק בכלל, אם הייתם נכנסים לבנק לברר מה מצב תכנית החיסכון שלכם, או הייתם מבקשים לברר מה הייתה התפוקה בחודש שעבר במפעל שלכם, או אפילו אם הייתם מבקשים לבצע השוואת מחירים בין מוצרים של חנויות רשת כזו או אחרת, הייתם נדרשים להמתין עד שנציג הארגון שאליו פניתם יגיע לספריה המרכזית של הארגון, יאתר בה את המידע הנדרש שכמובן היה כתוב על גבי נייר ומתויק היכן שהוא בין מאות מדפים ואלפי כרטיסיות נייר וקלסרים, יחזור ליישוב בוא אתם נמצאים ויחזיר לכם תשובה, במכתב כמובן. אם הייתם מבקשים לזרז את התשובה, הייתם נאלצים לנסוע בעצמכם אל אותה ספריה גדולה ולקבל שירות מהספרנים שעבדו בה, ללא שום ביטחון שהמידע הזה אכן יימצא ולא אבד בהררי הניירת.

בואו נמשיך רגע לדמיין: חישבו שאתם הספרנים שנדרשים לטפל במידע שאותם אנשים מחפשים. עליכם לקבל אותו, למיין אותו, לאחסן אותו, לנהל את המחסן שבו הוא נמצא, לרשום את המקום שבו אחסנתם אותו, לנהל שיטה שלפיה תוכלו גם למצוא אותו שוב, וגם מידע הקשור בו, לשמור שלא יאבד ולהעביר לאנשים את התשובות על השאלות שלהם בזמן המהיר ביותר שאפשר. כבר כואב לכם הראש? אין צורך לקחת כדור נגד כאבים, כיון שלשמחת כולנו, אתם ואנחנו חיים בעידן שבו כבר קיימות מערכות ממוחשבות ומשוכללות שעושות בדיוק את כל זה ואפילו יותר.

ארגונים רבים למדו כי שימוש במידע הנצבר, יכול לסייע בשיפור תהליכים וטיוב התוצאות שהם משיגים בעבודה השוטפת

מערכות המידע נועדו לספק לכל דורש את היכולת לנהל את המידע הרב שקיים היום, לשלוף אותו ובעיקר לנתח אותו כך, שיענה על הצרכים של מבקש המידע תוך חיסכון בזמן, יעילות התהליך (מניעת כפילות של מידע, או של טעויות) גמישות בהפיכתם של הנתונים למידע נוח ומובן וכמובן, הפצתו המהירה לכל דורש.

עם הזמן כמות המידע הנצבר הולכת וגדלה. ארגונים רבים למדו כי שימוש במידע הנצבר, יכול לסייע בשיפור תהליכים וטיוב התוצאות שהם משיגים בעבודה השוטפת ועלה הצורך בטכנולוגיות מידע ומערכות משוכללות יותר, בעלות יכולות ניתוח מתקדמות ועם זאת נוחות לשימוש שגם יסייעו למשתמש בהן לדעת באיזה מידע עליו להשתמש כדי להשיג את התוצאה הטובה ביותר.

מערכות המידע, שהתפתחותן המהירה, במקביל להתפתחותה המואצת של הטכנולוגיה, הביאה אותן לכך שהן כוללות גם מערכת תומכת החלטות, שנקראות כיום "מערכת מומחה", כדוגמה נוכל לקחת את מערכות מידע בבתי חולים, שמספקות לרופאים מידע אודות טיפול מיטבי עבור חולה זה או אחר, על סמך המידע הרפואי שנאגר בהן, מחקרים חדשים שבוצעו בעולם הרפואה וטיפולים אחרים שנוסו על חולים אחרים.

ככל שמערכות המידע מתפתחות, מתפתחים גם המקצועות העוסקים בפיתוחן דוגמת תכנון מערכות המידע אפיון המערכת, בנייתה ויישומה בפעול, תכנון ממשק המשתמש שלה וכמובן, גם המקצועות הקשורים באבטחת המידע הקיים, כריית נתונים ובינה עסקית (BI), ניהול מערכות מסוגים ספציפיים, CRM ועוד

ככל שמערכות המידע מתפתחות, מתפתחים גם המקצועות העוסקים בפיתוחן דוגמת תכנון מערכות המידע אפיון המערכת, בנייתה ויישומה בפעול, תכנון ממשק המשתמש שלה וכמובן, גם המקצועות הקשורים באבטחת המידע הקיים, כריית נתונים ובינה עסקית (BI), ניהול מערכות מסוגים ספציפיים (למשל מערכות ניהול לקוחות – (CRM ועוד. חשיבותם של אנשים מקצועיים בתחום טכנולוגיית המידע הולכת אף היא וגדלה, לאור ההישענות הרחבה של ארגונים על מערכות מידע עד כדי כך, שתקלה חמורה במערכת או אפילו קריסה שלה, עלולות למוטט ארגונים שלמים

לסיכום, לכל דבר המקיף אותנו יש נגיעה למערכות מידע: לאתר האינטרנט שאליו אנו גולשים כדי לקבל מידע על הטיול הבא, לבלוג שאנו כותבים, לתוכנת הנהלת החשבונות שלנו, לטלפון הסלולארי, לבנק, לחברת הביטוח המבטחת לנו את הרכב ואפילו לספריה העירונית. התחום עוד ימשיך ויתפתח, יחד עם אלו שיבחרו להשתלם בו.

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/04/2013
    כל המידע שבעולם

    עומס המידע והתקדמות הטכנולוגיה הביאו עמם שיטפון עצום של מידע. ענבר יסעור ושרית חיים, המרכזות האקדמיות של התכנית ללימודי מידענות ביחידה ללימודי המשך של הטכניון, מסבירות מהי מידענות ולמה כולנו צריכים אותה

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: odeda@trdf.technion.ac.il