המגזין

יופי של בית

אם אתם לא מכירים את השם יהושוע קסטיאל, אז יש רק שתי אפשרויות: או שמעולם לא קראתם על עיצוב או שרק עכשיו נחתתם מהחלל החיצון. אנחנו זכינו לשעה קלה עם האיש היצירתי הזה ויצאנו עם חשק להזיז את כל הרהיטים בבית

15/12/2012

צילום

לפעמים נגיעות קטנות או שינויים קטנים עושים את ההבדל ומשדרגים את המראה. צילום: איתי סיקולסקי

יהושוע, לא רבים מכירים את תחום ההום סטיילינג, מאיפה הוא מגיע ומה זה אומר?
תחום ההום סטיילינג קיים מאז ומתמיד. כולנו עשינו סטיילינג לבית בלי שידענו שזה מה שקורה, אפילו אם היינו מגדלים גלעין אבוקדו בצנצנת כדי שיהיה לנו משהו יפה במטבח, משהו נעים בעין. מאז ומתמיד כל אחד טיפח את הבית שלו, רק שבעבר עשינו את זה באמצעים פשוטים ולא תמיד באופן מודע ל"אוצרות קטנים" שנמצאים בבית.

היום, כשאנחנו נכנסים לתהליך הום סטיילינג אצל לקוח, אנחנו משתמשים במה שיש בבית ולפעמים אפילו לוקחים את מה שיש במחסן, חפצים שנמצאים בבית שנים ולא כל כך שמנו לב אליהם. לפעמים אנחנו נדרשים להוציא מהבית דברים או לדלל עומסים. כשבא מישהו מבחוץ, עם הכשרה בהום סטיילינג ועין טובה, הוא רואה מיד את הדברים שהדיירים בבית לא רואים, למשל את תרנגול הפורצלן המכוער שקיבלנו מהדודה, הנחנו אחר כבוד על הטלוויזיה ופשוט התרגלנו אליו עם הזמן – ועכשיו צריך מישהו שישים לב שהדבר הזה שם והגיע הזמן לאחסן אותו או אפילו להיפרד ממנו.

מה ההבדל בין הום סטיילינג לבין עיצוב פנים?
הום סטיילינג די דומה לעיצוב פנים, שני התחומים משיקים: בעיצוב פנים חייבים להתייחס למקום, לקירות והכל צריך להיות קשור להכל. בסטיילינג אנו עוסקים יותר בתוצר הסופי, אם אני צריך לדמות את זה לתחום מוכר יותר, אז העיצוב הוא הבישול והום סטיילינג הוא התיבול. 

ההוכחה הניצחת להצלחתו של ההום סטיילינג היא התגובה החיובית של האנשים שחווים את השינוי. אני בא לבתים ומסתכל אפילו בגינה, לוקח אבן ישנה ומכניס פנימה, מזיז שולחן, מנמיך מנורה קצת מעל השולחן, שם תמונות או מוסיף פריט שנשכח בבוידעם, כשמערבבים דברים קצת אחרת הם פתאום מקבלים משמעות אחרת

לא כולם אוהבים תיבול כבד, איך אנשים מגיבים להום סטיילינג?
ההוכחה הניצחת להצלחתו של ההום סטיילינג היא התגובה החיובית של האנשים שחווים את השינוי. אני בא לבתים ומסתכל אפילו בגינה, לוקח אבן ישנה ומכניס פנימה, מזיז שולחן, מנמיך מנורה קצת מעל השולחן, שם תמונות או מוסיף פריט שנשכח בבוידעם, כשמערבבים דברים קצת אחרת הם פתאום מקבלים משמעות אחרת, כמו הכוח של חגורה לשנות את מראה החולצה. שכאתה נוגע כמה נגיעות באותם הדברים, אם נותנים לך אפשרות לבחור ולהוסיף ולפעמים להפחית, אז המראה מתהדר ומשתפר לאין ערוך ואנשים מופתעים שכל זה היה בבית שלהם והם לא שמו לב כמה הכל יכול להיות יפה, הרמוני, אומנותי.

ומה אם אין לי כסף כדי לשפר את מראה הבית?
מה שיפה זה שאין צורך "לשפוך" הרבה כסף, הרבה פעמים יש לאנשים אוצרות שהם אגרו עם השנים, ירשו או אספו, רכשו או קיבלו במתנה, מכאן והלאה זה הוצאת דברים מהקשרם הקבוע: לפעמים נגיעות קטנות או שינויים קטנים עושים את ההבדל ומשדרגים את המראה.

איך לומדים לבחור את הנגיעות הקטנות ואת השינויים הקטנים?
בקורס הום סטיילינג אנחנו מלמדים אנשים לשמש עין חיצונית כדי להשביח את המראה, כמו שאומרים: "אורח לרגע רואה כל פגע". הסטודנטים לומדים שלא תמיד צריך דווקא לאחד את המראה של החדר או הבית אותו לפי סגנון העיצוב המקובל, אלא לסדר את הדברים כמו שמתאים לאופי של הלקוח ולבית שלו. למשל אם הוא אוסף פרפרים אנחנו ניתן כבוד לאוסף שלו ונפנה לכבודו שטח. בכל בית נחפש את ה"שריטה" של בעל הבית כדי להשתמש בה ולעבוד סביבה, לשקף, לעשות סדר ולזרום עם אופיו של הלקוח, תוך שאנחנו מעט מכוונים אותו. 

בקורס אנחנו מלמדים אנשים לשמש עין חיצונית כדי להשביח את המראה, כמו שאומרים: "אורח לרגע רואה כל פגע". הסטודנטים לומדים שלא תמיד צריך דווקא לאחד את המראה של החדר או הבית אותו לפי סגנון העיצוב המקובל, אלא לסדר את הדברים כמו שמתאים לאופי של הלקוח

אם כבר דיברת על סגנון עיצוב מקובל – מאיפה מגיעות המגמות של תחום ההום סטיילינג?
אנשים נחשפים היום באמצעות טכנולוגיה ותקשורת לטרנדים מכל העולם וקורה הרבה שאנו מתבקשים לעבוד לפי קו שהלקוח נחשף אליו – מינימליסטי או רווי, צבעוני או מונוכרומטי – אבל הסטייליסט לא יהיה זה שיחליט איך ייראו הדברים. תפקידו הוא ללמוד את הלקוח ולרקוח לו את המראה שיתאים לו.

הסטייליסט מהווה עין חיצונית אובייקטיבית, שתפקידה להסתכל על הבית ללא הסנטימנטים והרגישויות של אלו שגרים בבית יום יום, להאיר אזורים קטנים או להיפטר מפריטים כאלה ואחרים, להמליץ על דברים. זה כמובן "זורק" לכיוונים שונים, יכול להיות שבכלל צריך לשנות את זר הפרחים על השולחן, כי הלקוח בחר זר ססגוני שטוח נוסח "היידי בת ההרים" אבל דווקא פרח אחד אצילי במבחנת זכוכית שיזכיר מינימליזם יפני יותר יתאים לחפצים שפזורים בביתו.

האם אנחנו מושפעים ממדינות אחרות או שאתה מזהה מגמה מקומית מובהקת בתחום?
במקרה יצא לי לעבוד בארץ וברחבי העולם בהרבה פרויקטים שונים ומגוונים, היום כולם חשופים בו זמנית למידע מרחבי העולם, הצרפתי, האיטלקי והרומני מקבלים את אותה אינפורמציה. אם פעם רק חדי העין היו מרגישים את הטרנדים העולמיים, היום כל אחד יכול לצרוך את האפנות והתרבויות מכל מקום, העולם הוא כפר גלובלי קטן וכמובן שגם הישראלים הם חלק ממנו.

קסטיאל-מרפסת

הסטייליסט מהווה עין חיצונית אובייקטיבית, שתפקידה להסתכל על הבית ללא הסנטימנטים והרגישויות של אלו שגרים בבית יום יום, להאיר אזורים קטנים או להיפטר מפריטים כאלה ואחרים. צילום: איתי סיקולסקי

מה הולך עכשיו בתחום? מה אפנתי? מה נחשב?
אמנות הרחוב נכנסת היום אל הבית ולא תמיד בסגנון שאנחנו חושבים עליו. למשל: בני מצא פח אשפה שאומן רחוב צייר עליו והשכנה התלוננה שהוא מכוער ומלוכלך. בני לקח את הפח וחתך את האזור המצויר, תלה אותו על הקיר וסידר מסביבו תאורה מחמיאה. אותה שכנה נכנסה ולא הכירה את הפח שהטריד אותה, היא אפילו התרשמה מאוד מהאייטם המיוחד שנתלה על הקיר.

פירקו ספינות חלודות בנמל יפו ונתנו לקבלן מחזור לחתוך אותן על מנת להתיך אותן. ניגשתי אליו וקניתי ממנו כמה חלקים כמו הגה כיוון של ספינת דייגים ישנה, או לחי ימין של ספינה בגודל של מטר וחצי שעליה מופיע שם הספינה

בכלל, החוץ הוא תיבת אוצרות שקוראת לנו לגלות אותה. לפעמים אנחנו מוצאים כיסא ישן או פריט שיש לו אופי ומספר סיפור שלוקח אותנו למקום אחר, אני אשתמש בו ואנציח אותו, בין אם בחללים מינימליסטיים ובין אם בחללים רוויים, תמיד אפשר למצוא לחפצים כאלה מקום מיוחד.

אני יכול לספר שלפני תקופה מסוימת פירקו ספינות חלודות בנמל יפו ונתנו לקבלן מחזור לחתוך אותן על מנת להתיך אותן. ניגשתי אליו וקניתי ממנו כמה חלקים כמו הגה כיוון של ספינת דייגים ישנה, או לחי ימין של ספינה בגודל של מטר וחצי שעליה מופיע שם הספינה, שכמובן ראתה ימים טובים יותר. הנחתי את השריד הזה על קיר מרכזי בחלל לבן לגמרי והוא הפך מייד לפריט מרכזי והפך את החלל כולו לרגשי, בגלל שהוא רווי עבר ויש בו סיפור ותוכן שמעסיק את הדמיון. כמובן שכל אחד משתמש בפריט כזה או אחר לפי הבנתו, גם אותו אחד שיגיד "מה זה הדבר הזה על הקיר?" עובר גירוי אמנותי כמו אותו אחד שנהנה מהמתח שיוצרת הגרוטאה שקיבלה חיים חדשים על הקיר אל מול החלל שכולו מנומס ומעודן.

אז אתה צופה שבקרוב כולנו ניעזר בסטייליסט בבית?
בעולם הרחב משתמשים בסטייליסט הן לארון הבגדים והן לבית, בישראל עוד לא אימצנו את זה ועדיין קשה לנו להשלים עם נוכחותם של אנשי מקצוע במקום הרגיש הזה שנקרא "הבית שלנו", אבל זה מחלחל ומתחיל להתפתח. כרגע יותר ויותר אנשים מבינים את כוחו של הסטיילינג, שלא לדבר על מקומות ציבוריים ששם חייבים להיעזר בסטייליסט, עוד יבואו ימים שוועד הבית שלכם ייעזר בהום סטיילר, כדי לעצב את הלובי של הבית ולהפיח בו חזות אחרת.

 

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/01/2014
    חמים ונעים

    אחד הטרנדים הבולטים כיום בתחום ה"עשה זאת במו ידיך" הוא טרנד ה- Home Organizing: סידור מוקפד של הבית ושטחי האחסון. סדר הוא אמנם דבר טוב ביסודו, אך לא פעם נשמעת ביקורת על הפיכת הבית לקר וסטרילי מרוב סדר, איך משלבים בין השניים?

  • 15/11/2013
    10 מעצבי פנים ששינו את העולם

    תחומים רבים משפיעים על חיינו, אנשים רבים משפיעים על חיינו ולמען האמת, אנחנו לא תמיד מודעים להשפעה שלהם. הרכבנו עבורכם רשימה של 10 מעצבי פנים ששינו את העולם שלנו וכדאי להכיר אותם

  • 15/04/2015
    האנשים שמעצבים לכם את החיים

    בוקר, אתם מרתיחים מים בקומקום החשמלי, פותחים את צנצנת הקפה ובודקים הודעות במכשיר הנייד. כבר בתחילת היום שלכם ובהמשכו, תשתמשו מבלי לשים לב במגוון מכשירים וחפצים שהושקעו בהם מחשבה, יצירתיות ולא מעט ידע. הכירו שלושה מעצבים תעשייתיים שנוגעים בחיים שלכם בלי שידעתם

  • 15/01/2014
    אור בבית – חום בבית

    אווירה מחממת מתחילה בתאורה מתוכננת. כך מלמדת אותנו ציפי פרנק, מתכננת ומעצבת תאורה והיועצת האקדמית של קורס ההום דיזיין ביחידה ללימודי המשך של הטכניון שמסבירה על הקשר החשוב בין האור לבין התחושות וההתנהגות שלנו

  • 15/03/2013
    מגשימה חלום

    רק אחרי שבנה הבכור אובחן כבעל הפרעת קשב טליה דניאלי גילתה את תחום האימון והחליטה להחליף מקצוע. סיפור מעורר השראה על שינוי בקריירה שהשפיע על כל המשפחה

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button