המגזין

מהפרעה להצלחה

הפרעות הקשב והריכוז הן כבר כמעט נורמה בעולם הילדים, אך מה קורה בעולם המבוגרים ואיך כל זה קשור להפסדים כלכליים בארגונים? ד"ר זיוה שגיא, ראש התכנית לאימון ADHD חושפת עולם סמוי

15/08/2012

shutterstock_139773448

זה קורס משנה חיים, כי זה לא סתם למידה ברמה אקדמית בלבד, אלא חוויה של שינוי פרדיגמות ודפוסי חשיבה. במהלך הקורס עוברים הסטודנטים תהליך אימון בעצמם

ד"ר שגיא, תחום ה-ADHD הוגדר עד היום בתודעת הציבור כנושא לנוירולוגים או פסיכיאטרים, איך נכנס לכאן תחום האימון?
לאנשים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז (ADHD) יש קשיים תפקודיים שמקורם אמנם נעוץ בתחום הנוירולוגיה, אך הם מתבטאים במצבים יום יומיים ובצדדים ניהוליים כמו זיכרון, ניהול זמן, ארגון והתארגנות ואף עלולים להיות מלווים בסימפטומים רגשיים כמו התפרצויות כעס.

בתוך ארגונים נראה את ההפרעה מתבטאת בחוסר יכולת להגיש פרויקטים בזמן, או אפילו בחוסר יכולת לסיים פרויקט שהתחיל באופן מבטיח. כיון שעוצמות הרגש שלהם גבוהות מאוד, הם עלולים – שלא מרצון – להכניס אווירת מתח וכעס, מה שמקשה עליהם ועל הסובבים אותם לתפקד באופן נורמטיבי. האימון מאפשר להם לקבל כלים פשוטים כדי להתגבר על המצבים האלו ולנהל את הלקות במקום להיות מנוהלים על ידה.

למי מתאים להיות מאמן?
התחום מתאים מאוד לאנשים שעוסקים בתפקידים ניהוליים בארגונים למשל מנהלים ברמות שונות, מנהלי משאבי אנוש ואף יועצים ארגוניים. כמובן שהוא גם מתאים לאלו שרוצים לעשות הסבה מקצועית לתחום האימון.

בד"כ כשמדברים על הפרעות קשב וריכוז הנטייה היא לחשוב שרק הורים מתעסקים בזה ולכן אני רוצה להדגיש שזה לא רק למורים ולא רק לבית הספר, מדובר על הפרעה שמלווה את חיי הסובל ממנה בכל מערכות חייו: בזוגיות, בפנאי, בעבודה, ביחסים חברתיים ויש מיעוט תכניות טיפוליות עבורם, כך שכל מי שמתעניין בסיוע לאדם בוגר המתמודד עם הפרעת קשב וריכוז, מוזמן לבוא ולנסות להתקבל ללימודי המקצוע המעניין הזה.

מדובר על הפרעה שמלווה את חיי הסובל ממנה בכל מערכות חייו: בזוגיות, בפנאי, בעבודה, ביחסים חברתיים ויש מיעוט תכניות טיפוליות עבורם, כך שכל מי שמתעניין בסיוע לאדם בוגר המתמודד עם הפרעת קשב וריכוז, מוזמן לבוא ולנסות להתקבל ללימודי המקצוע

דיברת על מנהלים בארגונים ועל מנהלי משאבי אנוש. מדוע זה מתאים דווקא להם?
נתונים סטטיסטיים מצביעים על כך שבארגונים כ-10% מהעובדים הם בעלי הפרעות קשב וריכוז וכ-60% הם עובדי צווארון כחול. בנוסף להם יש גם אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז בדרגות ניהוליות שונות.
מחקר מקיף מאוד שנעשה בקרב כ-7000 עובדים במדינות שונות, כולל ארה"ב, הציג נתונים לפיהם אנשים בעלי הפרעות קשב ורכיוז מפסידים כ-35 ימי עבודה בשנה בגלל ההפרעה.

בארה"ב כימתו את התוצאות למושגים כלכליים והמשמעות היא אובדן של כ-20 מליארד דולר בשנה. במקביל, העובדים האלו הם מוכשרים מאוד, הם חכמים ויצירתיים ולרוב מקצועיים מאוד ולכן שווה לארגון להשקיע בהם ולשמר אותם בתוך הארגון.

על רקע מציאות כזו, מנהלי משאבי אנוש צריכים להבין מה היא הפרעת קשב ובאילו כלים ניתן לעזור לעובדים על מנת להימנע מהקשיים האישיים והארגוניים, אימון נכון וממצה יוכל לצמצם ולמגר הפסדים סמויים בארגון שנוצרים מבעיות הקשורות בהפרעת קשב וריכוז ותוך כך הם יוכלו לסייע לעובדים עצמם להתמודד עם הקשיים ולהימנע ממצב שבו מתייאשים מהם ומפטרים אותם.

אימון נכון וממצה יוכל לצמצם ולמגר הפסדים סמויים בארגון שנוצרים מבעיות הקשורות בהפרעת קשב וריכוז ותוך כך הם יוכלו לסייע לעובדים עצמם להתמודד עם הקשיים

shutterstock_254322646

יועצים ארגוניים שלמדו לאמן אנשים הסובלים מההפרעה, יוכלו לזהות את הבעיה ולתת לארגון פיתרון הולם ונכון לכל הצדדים

גם יועצים ארגוניים נקראים לא פעם כדי לסייע לארגון לבצע תהליכים משמעותיים, אך הם נתקלים בעובדים שאינם מתאימים לכלים הנורמטיביים שהיועצים מבקשים להקנות. עובדים אלו מוגדרים כתוקעי תהליכים, ככאלה שאינם מסוגלים לאמץ שינויים או מיצרים "צוואר בקבוק" כשהסיבה היא בעצם הפרעת הקשב והריכוז. יועצים ארגוניים שלמדו לאמן אנשים הסובלים מההפרעה, יוכלו לזהות את הבעיה ולתת לארגון פתרון הולם ונכון לכל הצדדים.

הסטודנטים שלומדים אצלנו מקבלים שתי תעודות: הראשונה היא תעודה של מאמן אישי, מאמן לחיים – והתעודה השנייה היא לאימון עם הפרעות קשר וריכוז

מה נדרש ממאמן ADHD? מה הן התכונות שהופכות אדם למאמן טוב עבור אלו הסובלים מהפרעות קשב וריכוז?
זה אותו דבר כמו לשאול מה נדרש מפסיכולוג טוב, זה משהו באישיות, אהבת אדם, היכולת לקבל את המתאמנים ללא שיפוטיות. חשוב לדעת שלא כמו באימון רגיל, תהליך האימון של אנשים עם הפרעות קשב וריכוז יכול לגרום לאכזבה, אם המאמן פיתח ציפיות למימוש תהליך של שינוי כיון שאצל אנשים עם ADHD יש קושי אמיתי וחוסר יכולת לבצע דברים מסוימים שנובע מהמקור הנוירולוגי של ההפרעה, לכן מאמנים בתחום הזה צריכים להיות נטולי ביקורתיות ואגו, כדי להבין שלא מדובר בכישלון של המתאמן אלא בגמישות של המאמן , כלומר – המאמן צריך לספק את הכלים הנכונים למתאמן הספציפי.

בתכנית הלימודים מופיעה העובדה כי גם הסטודנטים יעברו תהליך אימון אישי בזמן לימודיהם, מדוע זה נחוץ?
הסטודנטים שלומדים אצלנו מקבלים שתי תעודות: הראשונה היא תעודה של מאמן אישי, מאמן לחיים והתעודה השנייה היא לאימון עם הפרעות קשר וריכוז. מי שלומד אימון לחיים, רצוי שיעבור בעצמו את החוויה של המתאמן, כדי שיבין את נפשם של אלו שיתאמנו אצלו.

מלבד תנאי הקבלה הרשומים בתכנית, כיצד אתם בוחרים את האנשים שיתקבלו לתכנית? האם יש קווי אופי או תכונות שאתם מחפשים?
אנחנו משתדלים לאתר אנשים שיתרמו גם לקבוצה הלומדת: מלבד להיתרם מהקורס, יתרמו גם לשאר הסטודנטים ויעשירו אותם. בחיוך, אומר גם שיש אצלנו "אפליה" על רקע גיל: אנחנו לא מקבלים אנשים צעירים מדי, גיל 30 הוא הסף הנמוך, כי ניסיון ופרספקטיבה על החיים חשובים מאוד למי שמעוניין לאמן ואנשים צעירים מדי עדיין לא נמצאים במקום הזה.

במהלך הקורס עוברים הסטודנטים תהליך אימון בעצמם, הם גם מתנדבים ומתרגלים את הכלים השונים בזמן הדגמה של אימון אישי שנעשית על ידי המרצה מול כלל הכיתה, על אחד המשתתפים שמתנדב. סטודנטים רבים מספרים שבמהלך ההדגמות האלו הם בעצמם תהליך שהם מתארים כעצמתי וחוויתי

מי מגיע ללמוד תחום שכזה?
הקורס הזה מכשיר את האנשים שבאים ללמוד לאמן מתבגרים מגיל 17 ובוגרים עד גיל 120. אלו שבאים ללמוד מחולקים לכמה קבוצות, הקבוצה הראשונה מכילה את אותם יועצים ארגוניים ומנהלי משאבי אנוש שדיברתי עליהם קודם, ובאים לרכוש כלים להתמודדות עם עובדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. אחריהם יש קבוצה רחבה של אנשי מקצוע שמעוניינים להרחיב ולהעשיר את הידע שלהם בתחום, כמו למשל פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, יועצים חינוכיים ומורים. אנו עדים גם לקבוצה של אנשים שבני משפחה שלהם סובלים מהפרעות קשב וריכוז והם מעוניינים לקבל כלים להתמודדות בבית ובחיים הפרטיים. כמובן שיש גם את אלו שמעוניינים בהסבה מקצועית, אך אלו מהווים רק 5 אחוזים מכלל הלומדים.

למי את היית ממליצה באופן אישי לבוא ללמוד בתכנית?
אני טוענת שזה קורס משנה חיים, כי זה לא סתם למידה ברמה אקדמית בלבד, אלא חוויה של שינוי פרדיגמות ודפוסי חשיבה. במהלך הקורס עוברים הסטודנטים תהליך אימון בעצמם, הם גם מתנדבים ומתרגלים את הכלים השונים בזמן הדגמה של אימון אישי שנעשית על ידי המרצה מול כלל הכיתה, על אחד המשתתפים שמתנדב. סטודנטים רבים מספרים שבמהלך ההדגמות האלו הם בעצמם תהליך שהם מתארים כעצמתי וחוויתי.

גם במסגרת הפרקטיקום מתבקשים הסטודנטים לבצע שני אימונים מעניינים: אחד לאדם עם הפרעות קשב ואחד לאדם שאינו סובל מההפרעה. אנו מסייעים להם למצוא את המתאמנים. בקיצור, אני חושבת שכל אדם יכול להרוויח מלימודים של קורס כזה.

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/05/2013
    ההיסטוריה המקוצרת של האימון

    הרעיון של אימון אישי היה בסביבה כבר מהזמנים שהמין האנושי הכיר את עצמו. סקירה היסטורית של אחד מקצוע שנמצא בתנופה

  • 15/05/2013
    אמנות האסטרטגיה

    לראשונה בישראל ניפתח קורס הסמכה ליועצים/מאמנים אסטרטגים ומנטורים. ראובן כ"ץ, יועץ אסטרטגי וארגוני, מותיקי המאמנים בישראל, יו"ר האיגוד הישראלי לקואוצ'ינג ומרכז תכנית לימודי האימון ביחידה ללימודי המשך של הטכניון, מסביר במה מדובר

  • 15/03/2013
    מגשימה חלום

    רק אחרי שבנה הבכור אובחן כבעל הפרעת קשב טליה דניאלי גילתה את תחום האימון והחליטה להחליף מקצוע. סיפור מעורר השראה על שינוי בקריירה שהשפיע על כל המשפחה

  • 15/08/2012
    מהפרעה להצלחה

    הפרעות הקשב והריכוז הן כבר כמעט נורמה בעולם הילדים, אך מה קורה בעולם המבוגרים ואיך כל זה קשור להפסדים כלכליים בארגונים? ד"ר זיוה שגיא, ראש התכנית לאימון ADHD חושפת עולם סמוי

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button