המגזין

עם הרגליים על הקרקע

מה אתם יודעים על תחום שמאות המקרקעין? אם אתם מתלבטים עם התשובה, כנראה שזה בגלל שיש רק 2000 שמאי מקרקעין בישראל. שיחות שערכנו עם סגל מרצי תוכנית שמאות מקרקעין, מעלות תובנות רבות על המקצוע

15/09/2012

מדוע נחשב מקצוע שמאות המקרקעין לחשוב כל כך בתחום הנדל"ן?
שוק הנדל"ן הוא אחד הצירים המרכזיים מבחינה כלכלית חברתית, הוא שוק מורכב שעוסקים בו גורמים רבים, כולל רשויות ממשלתיות ורשויות ציבוריות וגופי מימון, השמאי משמש למעשה מעין גוף עסקי בחשיבה, בייזום ובפיתוח לעוסקים בתחום הנדל"ן ומרכיב הנדל"ן מהווה מקום מרכזי בשווי של החברות והעסקים הפעילים בתחום.
ניתן לקבוע שבאופן חד-משמעי קיים קשר בין צרכי השוק לבין תכנית הלימודים וההכשרה.

קצת אור על עבודתו של שמאי המקרקעין, על התחום בו הוא פועל..
עיסוקו של השמאי הוא בהערכת שווי קרקעות ריקות עם פוטנציאל, או עבור נכס – שהוא למעשה קרקע ומבנה. כלומר או שמדובר בערכת שווי של קרקע ריקה עם פוטנציאל או ללא פוטנציאל, או בהערכת שווי של נכס בנוי, שזה קרקע פלוס מבנה. לכל נכס יש הערכה שונה, זה יכול להיות שווי שוק, שווי השקעה, שווי לצורכי מיסוי, לצורכי עסק חי ועוד.

עיסוקו של השמאי הוא בהערכת שווי קרקעות ריקות עם פוטנציאל, או עבור נכס – שהוא למעשה קרקע ומבנה

תפקידו של השמאי בכל התהליך מחולק לשלושה נדבכים עיקריים: הראשון הוא תיאור הנכס והסביבה שכולל את התיאור של כלל מרכיבי הנכס, למשל מצבו הפיזי, מצבו הסביבתי ומרכיבים שמשלימים את הסביבה שבה הוא נמצא, זו עבודת שטח בעיקר. הנדבך השני מתנהל ברשות המקומית, בועדה לתכנון ובניה שממנה שואב השמאי את המידע התכנוני, כמו זכויות הבניה והרקע ההנדסי, היתרי הבניה.

לעתים, לנדבך השני קיים חלק נוסף שהוא עבודה מול רשות המקרקעין, שאותה אנחנו מכירים בשם "טאבו", משם שואבים את הרקע המשפטי, דוגמת זכויות הבעלים בנכס, דוגמת חכירה או בעלות וכך גם לעתים, השמאי נפגש עם מנהל מקרקעי ישראל המחכיר את מרב הקרקעות במדינת ישראל. הנדבך השלישי הוא העבודה המשרדית. מדובר באיסוף נתונים כמו סקר מחירים, סקר עסקאות השוואה וניתוח כלל הנתונים.

בסופו של דבר נערכת חוות הדעת של השמאי שבנויה מכלל המידע שנאסף ולמטרות השונות. עבור מי נערכות חוות הדעת האלו?
חוות הדעת נעשות עבור המגזר הפרטי לכלל הצרכים, ליזמים וגופים ציבוריים העוסקים בתחום הנדל"ן כגון רשויות מקומיות, משרדי ממשלה, מנהל מקרקעי ישראל, הבנקים המסחריים ועוד.

יש קשר בין התחום לעלויות הנדל"ן?
בגדול כן, שוק הנדל"ן הוא כר נרחב של פעילות גם בתקופה של שגשוג וגם בתקופה של מיתון, והשמאי הוא למעשה דמות נאמנה ומקצועית בשוק הדינמי הזה, שצריך להבין גם בכוחות שמשפיעים עליו וגם לעסוק בתחומי המשפט, הכלכלה, החברה וההנדסה. חוות דעתו הסופית עוזרת למי שמעורב בשוק לשקול את צעדיו ולקבל החלטות נכונות בתחום הנדל"ן.

שוק הנדל"ן הוא כר נרחב של פעילות גם בתקופה של שגשוג וגם בתקופה של מיתון, והשמאי הוא למעשה דמות נאמנה ומקצועית בשוק הדינמי הזה

השמאי הפך למשפיע ומכריע בתנודות השוק

תכנית הלימודים כפופה לחוק ולתקנות של מועצת שמאי המקרקעין המהווה את היחידה המקצועית של משרד המשפטים

נשמע כמו מקצוע מורכב.
כן, תכנית הלימודים כפופה לחוק ולתקנות של מועצת שמאי המקרקעין המהווה את היחידה המקצועית של משרד המשפטים ומכילה את תחומי הלימוד השונים כגון כלכלה, מימון, חשבונאות, תכנון ובניה, הנדסה וקורסים מתקדמים נוספים, מה שהופך את שמאות המקרקעין למקצוע מאוד מגוון.

כמה שמאי מקרקעין יש היום בארץ?
נכון להיום יש כ-2000 שמאי מקרקעין רשומים, לפי פרסומי המועצה והדרישה לשמאי מקרקעין מקצועיים הולכת וגוברת. ההסמכה לשמאות מקרקעין מאפשרת לבעלי הידע לעסוק בתחומים נוספים בענף הנדל"ן: יזמות, השבחות וכו'.

הלימודים הם עבור אקדמאים מתחום הכלכלה, מנהל עסקים, תעשייה וניהול ומתחומים נוספים כגון הנדסה אזרחית, מתכנני ערים ומשפטנים ותכנית הלימודים מובנית כהכנה לבחינות ההסמכה החיצוניות

האם הלימודים הם כל מה שצריך כדי להפוך לשמאי מקרקעין?
לא, יש גם שנת התמחות ובחינות של מועצת שמאי המקרקעין. הלימודים הם עבור אקדמאים מתחום הכלכלה, מנהל עסקים, תעשייה וניהול ומתחומים נוספים כגון הנדסה אזרחית, מתכנני ערים ומשפטנים ותכנית הלימודים מובנית כהכנה לבחינות ההסמכה החיצוניות. בשלב סיום הבחינות, שאינן קלות, ותקופת ההתמחות כנדרש, ניתן הרישיון על ידי המועצה.

קשה להתקבל ללימודי שמאות מקרקעין?
למעשה, תנאי הקבלה אינם קשים, דרישות המועצה הם רקע אקדמי ודרישות נוספות בהתאם לחוק ולתקנות, אך כדאי לציין שרק מי שניחן באורך רוח ובסבלנות עומד בלימודים ועובר את הבחינות.

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 27/05/2015
    יש גם דרך אחרת

    בימים אלו, כשסביב נושא הזיהום הסביבתי במפרץ חיפה מתחוללת סערה תקשורתית ואזרחית, יש לנו כאן בישראל, דוגמה הפוכה: הפארק האקו-תעשייתי בנאות חובב. שנמצא בעיצומה של הפיכתו ממפגע אקולוגי למודל חדש לתעשייה בת קיימא בישראל.

  • 15/06/2016
    כרטיס הכניסה שלך לשוק הנדל"ן

    עם השגשוג בענף הנדל"ן גדל גם הביקוש ללימוד מקצוע השמאות מקרקעין. מהו מקצוע השמאות וכיצד הוא משפיע על שוק הנדל"ן? יצאנו לבדוק

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button