המגזין

להתנהל נכון

טל שחורי, מנהל הפיתוח והתפעול בחברת "Navotek Medical", בחר לחזור אל ספסל הלימודים במסגרת התכנית לתואר שני במנהל עסקים ביחידה ללימודי המשך של הטכניון בת"א. איך קורה שמנהל חוזר ללימודי ניהול? טל מסביר

15/11/2012

shutterstock_178879796

מנהלים מוצאים עצמם נדרשים להבנה מעמיקה וידע ממוקד בתחומי הליבה של החברה מחד והכרות רחבה עם עולמות התוכן האחרים של ניהול ארגון מאידך

טל, כמנהל בפועל וכמי שלוקח חלק בתכנית התואר השני במנהל עסקים של הטכניון, עם אילו קשיים מתמודדים מנהלים בימינו אלו?
חלק מהקשיים נעוצים במציאות הדינאמית ובסביבה המורכבת של ארגונים בימינו. מנהלים מוצאים עצמם נדרשים להבנה מעמיקה וידע ממוקד בתחומי הליבה של החברה מחד והכרות רחבה עם עולמות התוכן האחרים של ניהול ארגון מאידך.

לדוגמה, מנהל בחברה טכנולוגית נדרש בדרך כלל להבנה טכנית מעמיקה והכרות אינטימית עם השוק בו פועלת החברה בה הוא עובד ובמקביל להיות בעל ראיה רחבה מאוד בתחומים אחרים דוגמת התחום הכספי, המשפטי, נושאי קניין רוחני, ניהול כח אדם ועוד.

"אם להתייחס לניסיוני האישי – לאחר שסיימתי את התואר הראשון, הקמתי עם חברים את חברת הסטארט-אפ בה אני עובד היום ו"קפצתי למים" בתחום הניהול. לאורך הדרך הרגשתי שהרקע ההנדסי וטכנולוגי שלי אינו מספק ובמטרה לבסס את ההכרות והידע בתחומי הניהול הכלליים בחרתי לחזור אל ספסל הלימודים במסלול ה-MBA"

האם אתה חושב שיש מקום להקנות כלים בניהול גם במהלך לימוד תארים ראשונים מקצועיים?
אני מאמין שאין בזה צורף אמתי ושהתואר הראשון צריך להקנות בעיקר בסיס מקצועי. בוגרים רבים אינם מתכננים לפתח קריירה ניהולית ואחרים יתקדמו לתפקידים ניהוליים לאחר זמן שבו המידע התיאורטי שיקבלו עלול להפוך לפחות רלוונטי.

כמו בתחומים רבים, גם בתחום הניהול יש נושאים רבים שקשה מאוד להפנים ללא התנסות בשטח. יש הבדל גדול בין אדם צעיר שרק מתחיל קריירה לבין מי שהתנסה בעולם התוכן הזה ושחווה כבר חלק מהקשיים והאתגרים. ההכשרה הופכת לאפקטיבית יותר כשאתה מגיע מהשטח עם ניסיון ניהולי מסוים ויכול להתחבר אל תכני מסלולי הניהול.

האם אתה חושב שמנהלים ותיקים צריכים גם הם לחזור אל ספסל הלימודים כדי להתרענן? או שהשטח כבר עשה את שלו?
כנראה שככל שאתה ומנוסה יותר יש פחות חשיבות לתכניות לימודים כאלה, אך למנהלים בדרגת ביניים או בתחילת דרכם הן מאוד רלוונטיות – מנהל צעיר נדרש לכלים ולעזרה והערך המוסף של התכניות הוא גדול. אני אישית הייתי ממליץ למנהלים צעירים להתייחס לניהול כתחום מקצועי שיש לפתח אותו ודרך טובה יכולה להיות להצטרף לתכניות מנהל עסקים ותכניות פיתוח מנהלים.

"אני מאמין שיש חשיבות גבוהה להתחיל את הקריירה הניהולית ברגל ימין ושהכשרה למנהלים בתחילת דרכם תורמת לביטחון ומשפרת את סיכויי ההצלחה"

היום נהוג להתייחס בקורסי הניהול ל"ניהול ארגונים עתירי טכנולוגיה", מדוע יש צורך בכך לדעתך?
אמנם כולם נעזרים היום בטכנולוגיה, אבל יש הבדל גדול בין ניהול חברה עתירת טכנולוגיה שהמוצרים והשירותים שהיא מספקת מתבססים על טכנולוגיה מתקדמת לבין ארגונים אחרים שיש להם תשתית טכנולוגית אך המוצר בסופו של דבר אינו כזה.

לאדם ללא ידע טכנולוגי שעומד לנהל חברה עתירת טכנולוגיה יהיה קשה להבין את מציאות היום יום של החברה וזה פער שיידרש להתמודד אתו. עם זאת, בחברות עתירות טכנולוגיה רבות האתגרים האמתיים אינם טכנולוגים אלא שיווקיים תפעוליים או פיננסיים, ולכן יתכן שמנהלים יצטרכו להתמחות דווקא בתחומי הניהול הקלסיים.

לפני סיום, יש לך טיפ קטן למנהלים בתחילת דרכם?
כדאי לכל מנהל מתחיל (גם אם הוא בעל ניסיון אך מתחיל תפקיד חדש) למצוא מנטור שהוא יכול ללמוד ממנו ולהתייעץ אתו. הניסיון חשוב ואם אין לך אחד משלך – נסה לרתום את הניסיון של מישהו אחר.

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/12/2015
    אנשי הפתרונות

    מנתחי מערכות מידע הם המומחים עליהם מסתמך הארגון בכדי שיאפיינו, יעצבו, יפתחו ויטמיעו עבורו את הפתרונות הטכנולוגיים הטובים ביותר. מוכנים להיות האנשים עם כל הפתרונות? כל הפרטים בכתבה

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button