המגזין

בלי לשבור קירות: טיפים לעיצוב הבית

עוברים דירה? בשעה טובה! מרעננים את הבית לקראת חגי תשרי? הגיע הזמן! כל הטיפים, התובנות וההנחיות לעיצוב בית נעים ומזמין על פי ציפי פרנק, המנהלת האקדמית של הקורס Home Design

15/08/2015

6-Medium1

איך מעצבים דירה כמו המקצוענים בקטלוג מבלי לשבור קירות ובתקציב שפוי. עיצוב: סיון קונוולינה, צילום: טל ניסים

חודש אוגוסט כבר כאן ועם גלי החום והגלים בים מגיע גם גל מעברי הדירה. הרחובות מתמלאים בארגזי קרטון משומשים, רהיטים ישנים נזרקים לרחוב והכל מתכוננים לקראת החגים. רגע לפני מפגש המידע בקורס הום דיזיין שיתקיים בתאריך 7/9/2015 בקמפוס הטכניון בחיפה, בדקנו עם ציפי פרנק, המנהלת האקדמית של הקורס, איך מעצבים דירה כמו המקצוענים בקטלוג מבלי לשבור קירות ובתקציב שפוי.

"כשניגשים למלאכה של עיצוב הבית אנחנו קודם כל צריכים להקשיב", מקדימה פרנק, "צריך לחשוב על האנשים שגרים בדירה או בבית ומהם הצרכים שלהם או שלנו כמשפחה. אנחנו, כמעצבים, מהווים קודם כל אוזן קשבת וזה השלב הראשון לכל עיצוב מוצלח".

זה שלב חשוב שעושה גם טוב לתא המשפחתי, לא?
"בהחלט, יש משהו בעיצוב הבית או בחידוש הבית שהוא כמעט תהליך רוחני, כי הרי זה לא הכרח לעשות הום דיזיין אבל היום אנחנו מבינים שהחלל נותן לנו תשובות רבות מעבר להגנה ומקום ללינה. הוא משפיע על איכות החיים שלנו ואנחנו יודעים שיש חלל שהוא מרפא וחלל שהוא פחות נעים שמשפיע לרעה על התא המשפחתי. ההבנה של הצרכים של המשפחה וההכרה בחשיבות של חלל מעוצב נכון הם המפתח לעיצוב מוצלח של הבית".

כשניגשים למלאכה של עיצוב הבית אנחנו קודם כל צריכים להקשיב", מקדימה פרנק, "צריך לחשוב על האנשים שגרים בדירה או בבית ומהם הצרכים שלהם או שלנו כמשפחה"

החלל הפרטי והחלל הציבורי

פרנק מבקשת להתחיל דווקא בחדר השינה: "רוב האנשים משקיעים המון זמן ומשאבים בעיצוב החלל הציבורי, שהוא מה שרואים האורחים, אבל הם לא ממש משקיעים בחלל הפרטי, שהוא חדר השינה או חדר הרחצה. אולם, המגמות העולמיות בשנים האחרונות הוא שחדר השינה הפרטי וחדר הרחצה הם הלב של הבית, של המשפחה או של הזוג, הרי לשם אנחנו מגיעים אחרי יום עבודה ארוך, אבל משום מה אנחנו שוכחים לפנק ולארגן חדר שינה איכותי".

DSC_2070

"מגיעים אליו אחרי יום עבודה ארוך ולכן חשוב להשקיע גם בחדר השינה". עיצוב: ציפי פרנק


איך אפשר לשפר את עיצוב חדר השינה?

"לשים לב לגודל המיטה, לאיכות המזרון, מומלץ לחשוב על תלייה של תמונה טובה ולתכנן חדר רחצה מזמין ונוח. אני חושבת שהאזורים האלה בבית חשובים באותה נשימה ובאותה מידה כמו החלל הציבורי שגם הוא מאוד חשוב כמובן ושם נמצא הסלון שלנו, הטלוויזיה, הכוס קפה, העיתון, השיחה עם הילדים. לכן גם תכנון נכון של חלל הציבורי חשוב מאוד כי הוא יוצר אינטראקציה נעימה בין המשפחה וחייבים להשקיע שם בנוחות, צבעוניות, חדשנות, טכנולוגיה ובדרך העברת המסרים בעיצוב שיקנה לנו תחושה של בית, גם בסלון וגם בחדר השינה".

אחסון

"כשאנו נכנסים לבית, לפני שעברנו הכשרה בקורס הום דיזיין, אנחנו בדרך כלל רואים אוסף של רהיטים, בגדים, ספרים ונעליים של המשפחה שמפוזרים בחלל, לרוב בחוסר ארגון שמשפיע על איכות החיים של בני הבית. המשפחה או הלקוח מבינים לרוב את החשיבות של מקומות אחסון וארגון אבל הרבה פעמים הם חושבים שאין להם מקום בבית לאחסון של כל החפצים".

וזה לא נכון?
"לא, ההום דיזיינר שנכנס לחלל רואה משהו אחר ומומלץ לאמץ את ראיית המבט הזאת. לכן, לפני שניגשים לעיצוב עלינו קודם כל לארגן את החפצים ולסדר את הבית דרך מיון החפצים האישיים, אם לזרוק חפצים ישנים, כי כבר אין להם מקום או להיפטר מחפצים ששמרנו כי כולנו אגרנים במידה מסוימת. אחרי שעשינו את זה ההום דיזיינר ימצא פתרונות אחסון חכמים ומעוצבים, כמו למשל בנייה של ארגז אחסון יפה בסלון שעליו אפשר להניח אוסף של המשפחה ובתוכו לאחסן את מה שהיה עד לפני רגע הבלגן בסלון".

לפני שניגשים לעיצוב עלינו לזרוק חפצים ישנים, כי כבר אין להם מקום או להיפטר מחפצים ששמרנו כי כולנו אגרנים במידה מסוימת. אחרי שעשינו את זה ההום דיזיינר ימצא פתרונות אחסון חכמים ומעוצבים

 

danitable

"המשפחה מבינה את החשיבות של מקומות אחסון אבל חושבת שאין מקום בבית, זה לא נכון". שולחן שהוא גם פתרון לאחסון, עיצוב: דנית טיקוצקי, צילום: גד ריטבו

תמונות ואמנות

אחד הטרנדים הכיפיים של השנים האחרונות הוא קיר התמונות המעוצב שרבים מנסים לאמץ בביתם, מה הסוד לקיר גלריה מוצלח? "התמונות על הקירות חייבות להיות מאורגנות או עם קו התחלה של אותו גובה או עם קו סיום של אותו גובה ובכל מקרה חייב להיות מכנה משותף ביניהן", עונה פרנק, "הן לא חייבות להיות באותו צבע או גודל של מסגרת אבל הן צריכות לשמור על קשר מסוים של תוכן ולא רק של צבע או גאומטריה".

מהו קשר של תוכן?
"קיר התמונות מספר את הסיפור של המשפחה שלנו והבית. אז נכון שבמגזינים מאוד טרנדי היום לראות תמונה בשחור לבן על ארון נמוך או שהייתה תקופה שכולם חזרו לרטרו, אבל אני מציעה לשים לב לאישיות של הדיירים, לטעם האישי, לסגנון, לאוסף הפרטי של המשפחה או לעיסוק של בני הבית ולייצר סט תמונות שמאגדות את תמונות משפחה, ביחד עם תמונות אווירה או נוף שצולמו גם כן בטיול משפחתי".

wall2

קיר התמונות מספר את הסיפור של המשפחה ונותן לבית אופי. תמונות הילדים בחדר השינה, עיצוב: סיון קונוולינה, צילום: טל ניסים

 

"אני מציעה לשים לב לאישיות של הדיירים, לטעם האישי, לסגנון, לאוסף הפרטי של המשפחה או לעיסוק של בני הבית ולייצר סט תמונות שמאגדות את תמונות משפחה, ביחד עם תמונות אווירה או נוף שצולמו גם כן בטיול משפחתי"

טרנדים

"טרנד זאת לא מילה גסה ובחירה בטרנד זה לא דבר רע", מתייחסת פרנק, "החוכמה היא להשתלב עם הסגנון הפרטי שלנו בתוך הטרנד. למשל, מאוד טרנדי לבחור סטיילינג בשחור לבן, לעשות שימוש בצבע הכתום או למקם שולחנות אובליים בחלל אבל זה לא אומר שאני אמליץ ללקוח ללכת לחנות עיצוב רהיטים ולבחור מהקטלוג כורסא ספה ושולחן שראיתי בתמונה במגזין. אנחנו חייבים, כהום דיזיינרים, לשמור על הסגנון של דיירי הבית, להקשיב להם ולשלב את האישיות והטעם שלהם, את המטען התרבותי ואת הצרכים בתוך הטרנד ואני מציעה לכל מי שמעצב את ביתו לשמור על קו המחשבה הזה. אחרת, אם נעצב את הבית שלנו רק לפי הטרנדים האחרונים וקו האופנה אנחנו מאבדים את האני שלנו בחלל".

תאורה

שנת 2015 הוכרזה כשנת האור הבינלאומית על ידי האו"ם, מספרת פרנק, שמתמחה בעיצוב תאורה. "יש כיום הבנה בהשפעה של התאורה והאור על איכות החיים שלנו ואני ממליצה לשים דגש רב על בחירת גופי התאורה בתהליך העיצוב. תאורה נכונה בבית צריכה להתאים לכל חדר ובאופן עקרוני להיות לא מסנוורת. האור צריך להיות חם ונעים לצרכי אווירה, בהיר לענייני לעבודה או כזה שמאיר את הפונקציה שבשבילה נדרש כמו בחדר הרחצה או במטבח. תאורה היא המהות של החיים שלנו ועלינו להתחשב בגופי התאורה גם בעיצוב של דירות שכורות, כי היא יכולה לשנות את כל העיצוב של החלל".

DSC_1905small1

"התאורה משפיעה על העיצוב ומשנה את החלל", עיצוב: ציפי פרנק

 

אנחנו חייבים, כהום דיזיינרים, לשמור על הסגנון של דיירי הבית, להקשיב להם ולשלב את האישיות והטעם שלהם, את המטען התרבותי ואת הצרכים בתוך הטרנדים, אני מציעה לכל מי שמעצב את ביתו לשמור על קו המחשבה הזה

צבע

"צבע זה אלמנט סופר חשוב", מדגישה פרנק, "צבעים חמים הם צבעים מזמינים ועוטפים שמשדרים רכות, נעימות וחמימות ומתאימים לחדר המגורים. הסקאלה של כתום אדום וצהוב משדרים אנרגיה, ויטליות וחיות ואפשר לרכך אותם עם צבעים מהסקאלה של לבן עם צהוב ליצירת גווני אפרסק או חרדל".

איך נדע לשמור על איזון הצבעים הנכון בחלל?
"יש שיטה מומלצת לחלוקת הצבע בבית לשלוש כמויות: 60 אחוזים מהבית יהיה צבוע בצבע ניטרלי כמו שמנת, 30 אחוזים בצבע חזק יותר שמחמיא לצבע הניטרלי ועשרה אחוז מהבית יהיה בצבע דומיננטי, חזק ונועז. הצבע הדומיננטי יכול לבוא לידי ביטוי בקיר או עמוד בצבע ורוד או שחור, ספה צבעונית או לחלופין בחירה של ספה בצבע ניטרלי, כמו אפור, ולשלב לה כריות צבעוניות. אפשר למקם ואזה אדומה בחלל או לתלות מסגרת אדומה או כתומה על הקיר, אפשר לבחור טפט ולהתפרע על אחד הקירות וכך לייצר אמירה צבעוניות אישית".

danit

"עשרה אחוז מהבית בצבעים עזים מייצרים אמירה צבעונית", עיצוב: דנית טיקוצקי, צילום: גד ריטבו

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות אל רכזת התכנית הדס ממן בטלפון 04-8295155 או במייל hadasm@technion.ac.il

עוד כתבות שיעניינו אותך

  • 15/12/2012
    יופי של בית

    אם אתם לא מכירים את השם יהושוע קסטיאל, אז יש רק שתי אפשרויות: או שמעולם לא קראתם על עיצוב או שרק עכשיו נחתתם מהחלל החיצון. אנחנו זכינו לשעה קלה עם האיש היצירתי הזה ויצאנו עם חשק להזיז את כל הרהיטים בבית

  • 15/01/2014
    חמים ונעים

    אחד הטרנדים הבולטים כיום בתחום ה"עשה זאת במו ידיך" הוא טרנד ה- Home Organizing: סידור מוקפד של הבית ושטחי האחסון. סדר הוא אמנם דבר טוב ביסודו, אך לא פעם נשמעת ביקורת על הפיכת הבית לקר וסטרילי מרוב סדר, איך משלבים בין השניים?

  • 15/01/2014
    אור בבית – חום בבית

    אווירה מחממת מתחילה בתאורה מתוכננת. כך מלמדת אותנו ציפי פרנק, מתכננת ומעצבת תאורה והיועצת האקדמית של קורס ההום דיזיין ביחידה ללימודי המשך של הטכניון שמסבירה על הקשר החשוב בין האור לבין התחושות וההתנהגות שלנו

  • 15/06/2015
    תרבות פופולארית: המוזיאונים המובילים בעולם

    107 מיליון מבקרים פקדו בשנת 2014 את 20 המוזיאונים הפופולאריים בעולם. איזו בירה אירופית מובילה במדד, היכן מוצגות הנעליים של מרילין מונרו ומתי מחיר כרטיס הכניסה ללובר צונח? סקירה מיוחדת לעונת התיירות והנופש

הריני מסכים/ה בזאת כי ברצוני לקבל מידע פרסומי מהטכניון מכון טכנולוגי לישראל ו/או מוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ ו/או מי מטעמם, והמידע אודותיי יישמר במאגר לצורכי דיוור ישיר לרבות באמצעות דואר, טלפון, פקס, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכיו"ב. ידוע לי כי בכל שלב אוכל להודיע על רצוני להפסיק את קבלת המידע הפרסומי באמצעות משלוח הודעה בכתב לכתובת דוא"ל: CS.Marketing@trdf.technion.ac.il

The Butterfly Button